Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 19:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: di mei 05, 2009 14:18 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Mooie foto's van mooie auto's! :smt023 Zo te zien waren er ook veel mooie Supers te bekijken in Hannover! Vooral die oranje!

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 20:09 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
p.s. met bijna 1250 views is dit momenteel het meest bekeken project topic! :sb_icon_thumb1

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 20:31 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Nou daar zullen wel weer wat bezoekers bijkomen want ik ben weer bezig. De motor die nu in deze 1303 hangt is een standaard 1600. Toen de kever laatst op de brug stond viel me opeens op dat er een hoogvermogen oiliepomp in zat. Dat is voor een standaard 1600 overkill. De pomp is een 30 mm. schadek pomp. Aangezien ik tijdens de rit op de autobahn naar Hannover een wat hoge olietemp. had was ik van plan om er een fullflow pomp op te zetten met een extern oliefilter en een externe oliekoeler met een electriche ventilator er op. Voor de oliekoeler worden nog een olietermostaat en een schakelaar voor de ventilator gemonteerd. De hoge olietemp kan ook nog gekomen zijn door de hoogvermogen pomp omdat deze bij een te hoge druk niet alle olie door de standaard oliekoeler laat stromen. Met de huidige bandenmaat reed ik 130 echte gps km p. uur bij 3600 toeren.

Ik heb een nieuw carterdeksel gekocht met een VDO temp. sensor.

Afbeelding

Ik op in verschillende topics al gelezen dat een sensor op deze plek een lagere temp aan kan geven door de koelende werking van de rijwind langs de onderkant van het motorblok. Aangezien deze motor over een paar dagen weer moet rijden en dus geen gat in het carter kan boren en tappen monteer ik de sensor eerst op deze manier. Ik had toch een nieuw carter dekseltje nodig want de huidige is krom en lekt door het te strak aandraaien van de moertjes. Door de vorige eigenaar uiteraard. :evil:

Ik heb de volgende oliekoeler, termostaat en schakelaar gekocht.

Afbeelding

CB-performance 26 mm. full flow pomp.

Afbeelding

Extern oliefilter met montageblok. Vraagje hierover kan ik dit Bosch filter ook met het filter omhoog monteren zoals op onderstaande foto?

Afbeelding

Ik heb eerst 5 meter olieslang gekocht met normale slangeklemmen om eerst alles op de juiste plek te kunnen monteren.

Afbeelding

Wanneer alle slangen de gewenste lengte hebben laat ik bij een hierin gespecialiseerd bedrijf rvs omvlochten teflonleidingen maken op de juiste lengtes met de aansluitingen eraan geperst. Deze leiding kan een temp. aan van 260 graden C.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Laatst bijgewerkt door Blizzard op zo mei 24, 2009 20:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 20:44 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Aan de slag. Handig zo'n afneembaar achterpaneel.

Afbeelding

Aan de dikte van de oliepomp kun je zien dat dit een 30 mm. HD pomp is.

Afbeelding

De nieuwe fullflow pomp op z'n plek.

Afbeelding

Als er een originele 26 mm. pomp in het blok zat zouden de tapeinden te kort zijn voor deze pomp. Daaom zijn er 4 imbus bouten bij de fullflow pomp geleverd. De draadeinden die nu in het carter zitten zijn lang genoeg omdat deze er ooit ingedraait zijn om de 30 mm. pomp te kunnen monteren. Ik ga dus 3 oliepomp bevestigingsmoeren gebruiken met het rode afdichtringetje aan de binnenkant. Alleen bij het draadeind linksboven in de pomp gebruik ik een half afgedraaide 25 mm. lange moer. Deze moet ik hier gebruiken omdat het aanligvlak voor de moer verdiept in het deksel ligt. Komt nog een foto van om het te verduidelijken.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2009 20:53 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
De oliekoeler, termostaat, ven. schakenlaar en oliefilter komen allemaal in de linkerachterwielkast te hangen. Aangezien ik verbrede spatborden heb gemonteerd past deze oliekoeler achter het achterlicht in de wielkast. Van een aluminium plaat maak ik een soort spatlap om de oliekoeler te beschermen tegen directe steenslag en vuil dat door het wiel omhoog geslingerd wordt.
Deze hele setup is bedoelt voor een zwaardere motor die wanneer deze klaar is regelmatig flink op z'n staart getrapt gaat worden. Alleen de pomp en oliefilter blijven dan op deze motor zitten want wat extra oliefiltering kan elke kever motor wel gebruiken is mijn mening.

Het oliefilter komt onder de kattebak waar de bobbel in het plaatwerk van de wielkast zit net achter de schokdemper. Foto's volgen om het te verduidelijken.

De plek van het oliefilter kan nog veranderen wanneer deze niet staand ipv hangend gemonteerd kan worden.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo mei 24, 2009 21:21 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Waar je sowieso rekening mee moet houden (als je je oliefilter rechtop zet) dat je vieze handen krijgt bij het wisselen van het filter.. :lol: Maar of hij daadwerkelijk zo geplaatst kan worden weet ik niet. Bij sommige auto's zie je hem wel horizontaal zitten, dus dat zou wel moeten kunnen.

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 8:38 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Het filter loopt altijd langzaam leeg wanneer het staand gemonteerd is op een hogere plek dan de aansluiting bij de oliepomp.. De olie stroomt dan uit het filter terug naar het carter. Ik ga nu eerst alleen het filter monteren hangend aan de linkerbumpersteun zo laag mogelijk in de wielkast zonder dat deze te zien is van af achter de auto op ooghoogte. Op deze plek hangt het oliefilter lager dan de oliepomp en zouden de olieslangen niet leeg moeten kunnen lopen. Zo heb je bij het starten gelijk oliedruk. Juist bij het starten van een auto is het belangrijk dat er gelijk oliedruk is om lagerschade te vookomen..

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 21:36 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Filter hangend aan een zelfgemaakt beugeltje.

Afbeelding

Afbeelding

Om de twee slangen heb ik 2 mm. dik staaldraad gewikkeld om de slangen op hun plek te houden. Zo komen ze niet tegen de uitlaat aan. Ze lijken zo heel laag te hangen maar dat valt mee, de schokdemperbevestiging van de draagarmen is veel lager. Deze foto is ook genomen met het toestel op de grond vanaf een meter van de auto. Als je 5 meter achter de auto staat zie je de slangen niet.

Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma mei 25, 2009 21:50 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Het dasbord heeft ook al een paar veranderingen ondergaan sinds de aanschaf.

Dashbord bij aankoop
Afbeelding

Dashbord met Porsche stuur en 944 toerenteller en nog geen vloerbedekking en radio montagepaneeltje. Hier heb ik al wel een sigaretteaanstekerplug gemonteerd voor o.a. navigatie.
Afbeelding

Huidige situatie. Raid stuur met afneembare naaf, nieuwe vloerbedekking en metertjes in een paneeltje en radio in een origineel radiomontagepaneeltje, speakers in de kickpanels en OMP pedalen.
Afbeelding

In het rechter gat van het paneeltje voor de metertjes komt nog een vdo toerentellertje.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: di mei 26, 2009 8:50 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ziet er mooi uit! Heb je het paneeltje voor de meters aan het dashboard zelf vastgeschroeft? Of zit hij op een andere manier vast? Op die plek wil ik zelf ook mn meters gaan monteren (eerst maar sparen voor nieuwe metertjes..).

Dat staaldraad om je olieleidingen is een slim idee om ze goed op hun plek te houden!

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: di mei 26, 2009 19:33 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Neeeee !! Geen gaten im m'n dashbord. :lol: Het paneeltje zit op dezelfde manier vast als de 944 toerenteller. Ik zat al een heel lang stuk te typen hoe ik het gedaan heb maar een afbeelding is toch duidelijker denk ik. Korte uitleg het is een U profiel wat klemt om de rand van het dashbord.

Afbeelding

Geen idee trouwens uit wat voor auto het paneeltje afkomstig is. Ik heb het ooit op een oldtimer beurs gekocht voor 5 gulden. De metertjes staan schuin naar de bestuurder gericht en het vinyl heeft dezelfde structuur als het dashbord.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: di mei 26, 2009 21:19 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Thanx! Dat is handige info! Inderdaad veel te zonde om in het dashboard te schroeven. 2 goede iedeeen op 1 pagina. Ga zo door.. :smt023

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 9:14 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Van een zeer teleurgestelde 356 speedster bouwer met een kapot motorblok heb ik gisteren wat moois overgenomen. Een 800 meter oude CSP RVS Streetsport uitlaat met RVS dempers en RVS J-pipes.

Zie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... &start=945

Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 14:13 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Het is heel vervelend om op deze manier een uitlaat te verkopen, maar voor jou wel een geluk! De prijs zal vast een stuk lager zijn geweest dan eentje die 800 meter minder had gelopen..

Mocht je trouwens ooit een keer de mogelijkheid hebben om die temperatuur sensor te vergelijken met de werkelijke olie temp (bijvoorbeeld nadat je een sensor in je carter hebt getapt) dan ben ik benieuwd naar het resultaat.

Ik heb nu een peilstok met een voeler er aan, maar dat ding sluit niet goed af om het pijpje heen (=lekkage), je kan er geen olie mee peilen en ik wil van die draden af in mn motorruimte.

Als het verschil nou minimaal blijkt te zijn is dit wel het overwegen waard..

Grt,
Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2009 14:38 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Zo net terug van een lang weekend Budel. Weer veel moois gezien en gehoord. Voor mij was het vlak voor Budel nog behoorlijk stressen om de 1303 mee te krijgen. De woensdag avond voor Budel nog even naar de werkplaats om o.a. klepspeling te controleren. Nog ff een radio ingebouwd bij een andere 1303. 23.00 weer naar huis en na 10 km. rijden opeens. KR Kr KRR krrG Kgggg en stil. M'n motorblok ging niet meer voor of achteruit. Waarschijnlijk een klep afgebroken. Auto geparkeerd en m'n vader gebeld om me op te halen. Volgende dag om 11.00 uur de kever opgeladen om er een andere motor in te bouwen zodat ik toch naar Budel kon. Zie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het blok wat ingebouwd moest worden is van de cabrio en zat al aan het cabrio chassis. Dus moest ik die ook nog losmaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de onderdelen markt van Budel nog een meterpaneeltje gekocht waar 4 metertjes in kunnen. Ook het 52 mm. VDO toerentellertje heb ik op de onderdelenmarkt gekocht.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling