Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 18:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1303 1975 ( rolling rebuild )
BerichtGeplaatst: za apr 19, 2008 10:28 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
M'n nieuwe daily driver was afgekeurd op rotterij aan de chassiskop. De vorige eigenaar schrok van de offerte die hij kreeg om het te laten herstellen. Gelukkig kan ik alles zelf lassen. De kop was zover weggerot dat herstellen geen zin meer had.

Voorwielophanging verwijderd om er goed bij te kunnen. De remklauwen heb ik opgehangen aan de bevestiging voor het toplager van de veerpoten.

Afbeelding

Een blik op 1 van de vele gaten.

Afbeelding

De rechter voorkant van de kop van onderen gezien. Wat er van over is dan. :roll:

Afbeelding

De complete kop verwijderd.

Afbeelding

De rotte plekken van dichtbij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik bezig de puntlassen van de restanten van de kop weg te slijpen. De napoleonhoed is nog 100 % goed. Linksboven op de foto heb ik het gedeelte van de chassiskop al weggeslepen, als je goed kijkt zie je waar de puntlassen zaten.

Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Laatst bijgewerkt door Blizzard op zo jul 29, 2012 9:55, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 20, 2008 17:10 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Dat ziet er "krokant" uit.. :D Is we lerg makkelijk als je zelf kan lassen zeg. Ik heb een keer een cususje gedaan bij Rustbuster en kan nu ook wel lassen, maar het lijkt me harstikke moeilijk om de nieuwe kop er weer netjes recht onder te krijgen... het maakt immers deel uit van de voorwielophaning en die wil je wel kaarsrecht hebben denk ik!?

Veel succes in ieder geval.

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 20, 2008 21:45 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Bij deze wil ik gelijk even zeggen dat ik een hobbyist ben en geen profesioneel schadehersteller. Al ben ik het 12 jaar geleden wel geweest. Ik heb dit topic gemaakt om te laten zien hoe ik het gedaan heb en dat wil niet zeggen dat het 100% de juiste manier is. Om tijd en geld te besparen heb ik het op deze manier gedaan. De beste manier is om eerst de carrosserie te lichten zodat je een kaal chassis hebt om aan te werken. Maak een frame/mal waar je je chassis in bevestigd. Dan de oude kop verwijderen en en de nieuw met behulp van de lasmal op de zelfde plek als de oude weer vast te lassen.

De chassiskop van een 1302/03 is gemakkelijker te vervangen dan een chassis kop van een gewone kever met torsie geveerde vooras.
Zoals op de voorgaande foto's te zien is, is het zelfs te doen zonder de carrosserie te lichten.

De nieuwe kop bovenkant
Afbeelding

en de onderkant. Ziet er heel anders uit dan die oude.
Afbeelding

Om te zorgen dat de kop recht aan het chassis word gelast gebruik ik de stabilisatorstang. Aangezien de draagarmen en veerpoten op hun plek worden gehouden door de stabilisatorstang.

Afbeelding

Ik heb de stabilisatorstang gemonteerd op de nieuwe cassiskop in de positie zoals hij normaal zit. Dit heb ik ook met de oude kop gedaan. Ik meet dan vanaf de aanslag waar de draagarm aan de stabilisatorstang word gemonteerd naar een vast punt recht naar achteren. B.v. een bout waarmee het chassis aan de kokkerbalk is bevestigd ergens halverwege de auto. Dit meet ik aan beide kanten. Deze meetresultaten moeten in de nieuw situatie precies het zelfde zijn tot op de mm.
Dit is belangrijk voor de geometrie van de voorwielophanging.

Voorbeeld: Als de chassiskop te ver naar achteren word vastgelast komen de veerpoten rechterop te staan wat resulteert in een zenuwachtig stuurgedrag. Het zelfde gebeurt als je de voorkant van de auto extreem zou verlagen en de achtervering in de originele hoogte laat. Bij een torsiegeveerde kever los je dat op door casterplaatjes tussen de kop en de onderste torsiebuis te monteren.

Om de kop een klein beetje in de lengte richting te kunnen bewegen heb ik de naad tussen de chassistunnel en de nieuwe chassiskop +/- 3 mm. breed gemaakt. Om deze naad mooi dicht te lassen heb ik een 3 cm. brede strip 2 mm. dik ijzer aan de binnenkant van de chassistunnel gelast waarvan ongeveer 1 cm. uit de tunnel steekt.

Afbeelding

De naad is nu heel mooi met lassen op te vullen. Werk van boven naar beneden voor het mooiste resultaat. Mijn laswerk verdient geen schoonheidsprijs maar het zit in ieder geval wel goed vast. Zorg altijd dat het metaal rondom het te lassen gedeelte 100 % roestvrij en schoon is.

Afbeelding

En ik kwam er ook achter dat de auto origineel licht groen was. :shock:

Het lastigste is de bovenkant van de chassistunnel. Er zit net genoeg ruimte tussen het schutbord en de reservewielbak om de chassistunnel en de chassiskop aan de bovenkant aanelkaar te lassen. Er is genoeg ruimte om de toorts van een CO2 lasapparaat hier te gebruiken.

Zorg dat de benzineleiding goed is afgedicht voor dat je begint met slijpen en lassen zodat er geen ijzerslijpsel in de leiding komt en er geen brand ontstaat.

Afbeelding

Voor de andere kant heb ik de hoofdremcilinder moeten verwijderen om ruimte te maken voor de toorts van het lasapparaat.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 22, 2008 10:37 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Gisteren al weer ff rondgereden. Wel op eigen terrein want de auto is nog geschorst. Nu alleen de remschijven en remblokjes voor vervangen, het camber afstellen en de voorwiellen goed uitlijnen en dan kan de auto gekeurd worden. Goedgekeurd hopelijk. :?: :?

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 22, 2008 12:42 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Als dit het enige is om door de APK te komen, valt het nog mee (niet dat ik het je na doe..). Heb je al een APK-datum ingepland?

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 23, 2008 7:56 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Ik ga samen met de club Airtomove volgende week naar het Treffen in Hannover, gecombineerd met een dagje naar het Wolfsburg museum. Ik hoop dus dat ik de auto begin volgende week goedgekeurd heb.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 23, 2008 22:25 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Vandaag heb ik de auto uit laten lijnen en het camber juist afgesteld. Verder de remmerij ontlucht. er was een ontluchtingsnippel afgebroken dus weer wat extra werk. Volgens mij ben ik nu klaar voor de keuring. Morgen nog ff een antiesteenslaglaag over de verse verf en kit van de nieuwe kop en laat dan de zomer en meetings maar komen.

Hopelijk na dit berichtje nog 1 berichtje van mij in dit topic met de mededeling dat deze auto weer 2 jaar goed is gekeurd. Hij heeft nog een paar dingetjes waar hij op afgekeurd zou kunnen worden, maar zoals zovaak hangt dat van de keurmeester af.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2008 8:59 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
AFGEKEURD!

Niet op de chassiskop, dat was netjes gedaan zei de keurmeester.

Er waren maar 2 puntjes van afkeur. Een achterband met net te weinig profiel. Het 2de punt is nog wat laswerk onder de achterbank.

Ik had een langere lijst met afkeur punten verwacht. Valt me 100 % mee.
Ik had zelf al de remblokjes voor, ruitenwissermotor, uitlaat, gordels en de handremkabels vervangen.

Er zat een verchroomde handrem in de kever toen ik hem kocht. Het halfronde handremkabel geleidings gedeelte onder de handremhandel zit veel te hoog bij deze verchroomde handel, daardoor sleten de handremkabels tegen de chassistunnel aan. Met als gevolg dat de kabels bijna door waren geknapt. Bij 1 kabel waren er nog maar 2 staaldraden heel!

Dus mensen met een verchroomde repro handremhandel controleer of de kabels niet zijn doorgesleten!!!

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2008 14:01 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Goh das balen zeg! Is het veel laswerk of valt het nog mee??

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 07, 2008 18:07 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Laswerk valt mee. Ik heb wel het hele deel vervangen in plaats van wat plaatjes over de roest en gaten heen te bakken.

Het complete deel verwijderd.

Afbeelding

De nieuwe op z'n plek.

Afbeelding

Ik ga zonder de boel af te kitten naar de keuring.
Bij de chassiskop had ik commentaar gekregen dat alles zo dik in de kit zat, alsof ik wat probeerde te verbergen.
Na de foto's van het laswerk op internet te hebben gezien was de keurmeester tevreden.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2008 11:44 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
De overige gaten aan de linkerkant afgelast.

Afbeelding

En de boel in de strijkkit gezet.

Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 12:15 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
De kever was niet afgekeurd op rotte plekken aan deze kant. Maar zoals je kan zien is het niet meer echt fabrieksnieuw. Rond het warmeluchtbuisje is het weggerot. Hierlangs kan er dus water onder de accu en vloerbedekking komen. Dus ook hier het complete paneel vervangen.

Afbeelding

De binnenkant met het van tevoren gemonteerde bakelieten warmelucht buisje.

Afbeelding

Aan de buitenkant heb ik met een strook metaal het gat wat er nog was gedicht.

Afbeelding

:idea: Als je deze plaatdelen gaat vervangen met de carrosserie gemonteerd monteer dan eerst de bakelieten warmeluchtdoorvoerbuisjes want dit lukt niet meer als het plaatdeel zit vastgelast. Ik wist dit niet. Na het eerste plaatdeel wees iemand mij hierop. Het buisje is nog wel te monteren maar dan moet je de onder en bovenrand wegslijpen zodat het tussen de torsiestaafkoker en de bodem van de kattebak door kan. Het kan op nog een manier, ff de carosserie lichten. :lol:

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 12:18 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Weer bruin onder de achterbank. Nu niet van de roest maar van de primer.

Afbeelding

Zo, het lijkt nu weer alsof er helemaal niks is gedaan onder de achterbank.

Afbeelding

Nadat de zwarte lak droog was heb ik de geluidsisolatie en vloerbedekking weer vastgelijmd met Bizontix.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Laatst bijgewerkt door Blizzard op do mei 22, 2008 22:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 18, 2008 17:56 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ziet er goed uit!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 24, 2008 11:56 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
De auto is goedgekeurd. Geen kopzorgen meer. :D

\x/ super (o\ i /o) groeten

Erik a.k.a. Blizzard

_________________
Liever gelast dan geleast!


Laatst bijgewerkt door Blizzard op zo jul 29, 2012 9:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling