Dit topic ben ik ook gestart op Keversite.nl om de simpele reden dat daar natuurlijk (nog) meer mensen actief zijn dan in dit forum. Maar voor de gene die Keversite.nl niet bezoeken wil ik alle info graag ook hier plaatsen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Sinds de aanschaf van mijn 72er 1303 uit Zweden ben ik ook de trotse bezitter van een echte Eberspacher BN2 standkachel. Dat ding is standaard vanuit de fabriek al ingebouwd. Helaas doet hij niets meer. Er hangen namelijk wat draadjes, stekkers en onderdelen los.. Ik zal in dit topic alles bijhouden wat ik aan de kachel doe. Wie weet heeft iemand daar ooit nog wat aan. En natuurlijk zal ik de nodige vragen stellen!
Eind december heb ik de kachel uitgebouwd. Voor een niet-werkend apparaat zit het best in de weg. Je kan niet fatsoenlijk bij je tank en zelf een kilometertellerkabel vervangen wordt een ramp. Het er uit halen van de kachel viel reuze mee. Alleen de uitlaat kwam wat lastig door het spatbord heen.
Vanavond heb ik de kachel eens beter bekeken en de bedrading eens vergeleken met de documentatie die ik heb van Eberspacher. Ondanks dat er wat stekkertjes en een soldeertje los zijn valt de schade nog mee. Zo te zien zitten alle draden er nog aan.
Ik heb de "kabelboom" helemaal van de kachel af gehaald en de beplating van de kachel af gehaald. Onder de beplating zit eigenlijk niet veel, alleen de verbrandingskamer, de ventilator en een weerstand voor de gloeibougie. Wel zag ik dat ook hier een stekkertje (van de weerstand) was afgebroken, dus ik heb de beplating niet voor niets los gemaakt.
Er is echter ook een onderdeel wat er minder goed uit lijkt te zien, dat is de thermostaat die met een stangetje in de verbrandingskamer (denk ik) zit. Deze hoort op een of andere manier vast te blijven zitten, maar dat zit hij nu duidelijk niet meer! Dit is denk ik ook de reden geweest dat de kachel onklaar is gemaakt. Zo te zien is hier namelijk flinke hitte uit gekomen, want het plastic om de veiligheidsschakelaar heen is wat gesmolten.
De gloeibougie. Zou 'ie het nog doen?
Zekeringhouder. Beetje verbogen, maar nog wel te redden.
De kachel open
De kachel open
Het gat waar de thermostaat in hoort te zitten..
De thermostaat die in bovenstaand gat hoort te zitten..
Licht gesmolten behuizing
Kan iemand me vertellen hoe die thermostaat vast hoort te zitten? Het lijkt er haast wel op of hij vast gelast heeft gezeten, maar dat lijkt me stug. Ook lijkt het alsof het gat onder een hoek staat waardoor de thermostaat er onder een hoek in gaat, maar klopt dat? Of hoort hij echt haaks naar binnen te gaan?
Weet verder iemand hoe je de gloeibougie kan testen? Gewoon op 12V aansluiten (eventueel via die weerstand) en dan kijken of hij heet wordt??
Alvast bedankt voor de info!
p.s. de
Eberspacher documentatie die ik gebruik staat hier op Superbeetles.nlGrt, Jeroen