Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Restauratie 1303 cabrio, 1974 uit Californie.
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 17:21 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Deel 1

Zoals velen weten heb ik een knal-oranje 1303 cabrio. Hier onder zal ik heel kort het verhaal van deze kever beschrijven. Voor een detailverslag kan je kijken op mn website www.VWkever.com.

Details volgens geboortecertificaat:
Gebouwd op: 12-09-74
Afgeleverd op: 23-09-74
Afgeleverd in: Californie, USA
Kleur: Nepalorange

De aankoop:
Nadat ik op mn 18e mijn rijbewijs heb gehaald ben ik al snel gaan zoeken naar een auto. Niet naar een goedkope snelle Golf, of een lawaaimakende CRX, maar naar een kever.. In die tijd (2000) was internet nog niet zo overzichtelijk als nu en gebruikte ik dus Autotrader-achtige boekjes om op zoek te gaan naar een auto. Ongeveer in maart 2000 kwamen ik en mn vader in een autoboekje een adres tegen van een handelaar in Nieuwgein. deze verkocht vooral Amerikanen, maar ook kevers. Daar aangekomen bleken er tientallen kevers te staan. De helft zag er redelijk gaaf uit, en de andere helft stond weg te rotten. Vooraan op het terrein stond een opvallende oranje kever cabrio. Ook al was ik niet opzoek naar een cabrio, hij trok wel de aandacht. Ondanks dat het water op de vloer stond, was er echt geen enkel roestplekje op te vinden. Wel was te zien dat hij ooit een aanrijding had gehad, maar dat zag er eigenlijk niet schokkend uit. De motor zag er wel schokkend uit! Vergeleken met andere kevers zat deze motorruimte compleet volgebouwd. Het bleek een injectie-motor te zijn. We zijn later nog een paar keer bij dat bedrijf geweest en hebben nog wat van de prijs afgekregen. Op 8 april 2000 heb ik de kever uiteindelijk gekocht en op 10 april is hij thuis afgeleverd. Aanschafprijs 9000 Gulden, de motor liep niet, pedalen zaten vast, rem deed het niet, het dak ging niet open en er stond water in... Maar ik had mn kever!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 17:39 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Deel 2

Rijklaar maken:
We zijn al snel begonnen met het rijklaar maken van de kever. Alle scharnieren, sloten, etc ingespoten met kruipolie. Natte bekleding en interieur er uit. Remmen, pedalen werkend maken, benzinetank schoonmaken, elektra nakijken. Ook hadden we al snel door waarom de motor niet wilde lopen, hij kreeg geen benzine en de electische benzinepomp deed niets. Nadat we de pomp door haden verbonden was het starten en lopen!

Afbeelding

Uiteindelijk ik hij 15 juni APK gekeurd en zijn we 25 juni naar Budel geweest (onze eerste meeting). Tot en met april 2001 heb ik de kever als enige auto gehad. Veel kleine dingen aan veranderd, verbeterd en vervangen. Ook veel onverklaarbare problemen gehad met de injectie-motor. Deze begon regelmatig uit het niets te sputteren en in te houden. In mei 2001 kwam ik van school en ging ik werken waardoor ik een lease-auto van de zaak kreeg. De kever werd vanaf toen de mooi-weer-auto.

In september 2001 heb ik het dak laten vervangen bij CCB. Het dakframe is toen gestraald en gepoedercoat en de kap is vervangen door een mooie Sonneland kap.

Afbeelding

Tuning motorblok:
In november 2001 heb ik besloten om het motorblok te tunen. Uiteindelijk heb ik een ruilblok gekocht bij Volksrepairs met 1835cc. In februari 2002 heb ik uiteindelijk alle spullen binnen en kon de opbouw van het blok beginnen. In maart hing het blok er in en heb ik hem voor het eerst gestart.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door superbeetles.nl op zo feb 24, 2008 18:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 17:53 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Deel 3

De restauratie:
Op maandagavond 24 februari 2003 zijn we begonnen met het strippen van de kever. Van te voren ben ik regelmatig bij Volksrepairs geweest voor advies. Zij konden als zien dat sommige lijnen van de kever niet klopte. Het beste was om maar gewoon te beginnen met het kaalmaken van de kever om goed te kunnen zien wat er tevoorschijn zou komen.

Het strippen van kever ging snel. Op 25 maart hebben we de bodem + wat losse onderdelen weggebracht naar VR om te laten stralen, lassen en poedercoaten. De enige roest die we vonden zat in de bodemplaten. Dat viel dus mee.

De carrosserie vroeg wat meer tijd. Pas op 19 april hebben we die weggebracht naar VR. We hadden er kilo's plamuur afgekrapt en kwamen heel erg veel verborgen schades tegen. Totaal geen rotte plekken, maar eigenleik rondom schade plekken. Na overleg met VR heb ik in mei besloten om een andere carrosserie klaar te laten maken. Dit was er een van een Duitse 1303, met meer roest, maar veel minder werk.

Uiteindelijk was de body in september 2003 volledig klaar en heeft VR hem op het chassis gezet (wat we in de tussentijd op hadden gebouwd).

Afbeelding

Door o.a. een verhuizing nam de opbouw flink wat tijd in beslag totdat we hem in juli weg hebben gebracht voor de APK. De APK verloop vrijwel vlekkeloos waardoor de kever op 17 juli APK gekeurd thuis stond. Alle onderdelen die niet nodig waren voor de APK waren overigens nog niet aanwezig. Dus geen bumpers, sierstrips, deurpanelen, bijrijdersstoel, achterbank, vloerbedekking, etc..

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 24, 2008 18:04 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Deel 4

Na de APK heb ik de kever langzaam aan verder afgebouwd. Doordat ik een huis had gekocht met Amy was er niet altijd geld om uit te geven aan de kever. Langzaam aan kwamen er sierstrips op, werden er nieuwe bumpers opgezet, etc.. Na flink wat sparen ben ik in april 2005 eens bij het Kevermagazijn geweest om te zien of men daar een mooi interieur konden maken voor mn kever. En dat konden ze zeker! In juni 2005 was het klaar. De stoel en bank frames waren gestraald, gesteld en gespoten. De bekleding is zwart met een oranje bies geworden. En de vloerbedekking is zwart met oranje stiksel. Tenslotte zijn ook de deurpanelen zwart met een oranje stiksel.

Afbeelding

Eigenlijk was de kever nu wel echt af! Maar toch zie ik nog altijd dingen die verbeterd kunnen worden. Zo hing de kever toch wel erg ver achterover.. Dit is in maart 2007 opgelost door de komst van een setje Remmel coilovers. Het monteren was simpel, maar het afstellen (als amateur) bleek een ramp. Gelukkig heeft VR dit voor mij kunnen doen.

http://www.vwkever.com/mijn/2007-02-27_ ... rs_003.jpg

Momenteel is mn kever echt af! Maar ondanks dat zijn er nog steeds dingen die ik wil veranderen of verbeteren. Zo ligt er al een Hurst Roll controll setje klaar en zou ik toch wel graag een keer een nog snellere motor willen hebben... Hieronder zie je hoe de kever er nu bijstaat. Wil je op de hoogte blijven van toekomstige werkzaamheden. Check dan vooral www.VWkever.com.

Mvg,
Jeroen

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie 1303 cabrio, 1974 uit Californie.
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2008 15:22 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Natuurlijk kan je op VWkever.com alle grote en kleine updates lezen. Maar hierbij in ieder geval nog even een grote update. Ik heb namelijk een nieuwe uitlaat onder de kever. Een CSP Python om precies te zijn. Dit is een nieuw model uitlaat ontwikkeld door CSP, die erg lijkt op de Sidewinder van A1 (Amerika). De uitlaat maakt een mooi donker geluid wat doet denken aan een Porsche 6 cil.. :twisted:

Maar een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, dus klik hier voor een filmpje van de CSP Python!

Afbeelding

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie 1303 cabrio, 1974 uit Californie.
BerichtGeplaatst: di dec 23, 2008 12:17 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Kleine update. Mn kever is vorige week APK gekeurd. Op een paar kleine dingen na zonder problemen: De bestuurdersstoel zat los, de handrem moest afgesteld worden, een kapotte fuseekogelhoes, verstopte ruitensproeier en een kapotte lichtschakelaar.

Nu kan de kever er weer 2 jaar tegen en kan ik in januari veilig naar het KWF. Hopelijk wordt 2009 het jaar van de extreem hete en lange zomer met vele mooie meetings! [-o< [-o< :mrgreen:

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling