Forum.superbeetles.nl
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/

1303 1975 ( rolling rebuild )
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=21&t=54
Pagina 11 van 16

Auteur:  Blizzard [ do jan 28, 2010 21:36 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Voor de onderste M14 bevestigingsbout van de achterschokdempers had 1 van de andere Airmannschaft ( Arno ) al 2 stalen bussen gedraaid met een binnendiameter 14 mm. buitendiameter 19 mm. :sb_icon_thumb1
Ik heb vandaag daarvoor zelf 2 rubber bussen gedraaid van 2 overbodige rubbers voor een dunne ( 19 mm. ) voorstabilisatorstang.
Aangezien plaatjes veel sneller iets duidelijk kunnen maken. Zie volgende foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  Airspeed [ do jan 28, 2010 23:12 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Damn, wat nice en subtiel gedaan! Chapeau!

Auteur:  Blizzard [ ma feb 15, 2010 16:59 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Vandaag zelf op m'n grote draaibank een paar hulpstukken gedraaid om de fuseekogels voor de 944 spindels in de 1303 draagarm te persen. Bij Metaaldraaierij Ubels in Eelde de kogels erin laten persen. Het persen zelf was in 2 minuten klaar. Het draaien van de hulpstukken voor het persen duurde iets langer.

Afbeelding

Verder heb ik een paar rechter stuurstangen ( de lange ) van een gewone torsiestaafvooras kever ingekort en getapt. Deze zijn nu 3 cm. langer dan de stuurstangen die bij een 1303 tandheugelstuurhuis horen. Deze custom 3 cm. langere stuurstangen zijn nodig omdat de het gat voor de stuurkogel in de stuurarm aan een 944 spindel 3 cm. verder naar buiten staat.

Van links naar rechts. Standaard 1303 tandheugel stuurstang. In het midden ligt een ingekorte stuurstang met het stukje wat er afgehaald is ervoor en rechts ligt een complete 3 cm. langere tandheugelstuurstang voor de 944 spindels.

Afbeelding

Helemaal rechts ligt de M14 x 1,5 tap die nodig is om het draad voor een stuurkogel te tappen in de stuurstang. Aangezien 1 kant links draad is en de andere kant rechts draad heb ik de buitenkant van de spoorstang ingekort en verder getapt.

Auteur:  Blizzard [ ma feb 15, 2010 17:09 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Verder met het schoonmaken, stralen en spuiten van de rest van de onderdelen bezig.

Weer wat klaar om in elkaar gezet te worden.
944 S2 voornaven met linker naafdeksel van een gewone 944 met het vierkante gaatje voor de snelheidsmeterkabel. Het is op de foto de rechter. :lol:

Afbeelding

Auteur:  sanderh [ ma feb 15, 2010 23:00 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

ziet er weer mooi uit Erik ;)

Auteur:  superbeetles.nl [ do feb 18, 2010 21:31 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Toch wel erg mooi om te zien hoe Porsche voor een aantal onderdelen van de 924/944 als referentie toch "gewoon" de 1302/1303 onderdelen heeft gebruikt.. Die kevertjes zijn zo slecht nog niet... :D

Auteur:  Blizzard [ do feb 18, 2010 22:13 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Ehh, ik kan zo ff geen onderdeel van de wielophanging bedenken wat precies hetzelfde is als van een 1303. Zelfs de achterdraagarmen van de eerste types 944 die er exact hetzelfde uitzien van de buitenkant als de 1303 draagarmen zijn bij de 944 intern versterkt. Het enige waar het VW merk instaat zijn de achter torsiestaven en die zijn weer precies hetzelfde als van een Type 3 variant (dikker dan van een 1303). Later types 944 hebben nog dikkere torsiestaven.

Hart op hart afstanden van boutgaten voor bevestigingspunten komen weer wel overeen o.a. van de spindel > veerpootbevestiging, de torsiestaafdeksels en de achterwielophanginggeometrie, daardoor is de evolutie / aftakking van het 1303 onderstel dus te gebruiken.

Auteur:  superbeetles.nl [ vr feb 19, 2010 11:59 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Zo bedoelde ik het ook.. Dus dat bij de Porsches de 1303 onderdelen eigenlijk doorontwikkeld zijn.

Auteur:  Blizzard [ ma feb 22, 2010 22:10 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

De kever staat bij m'n ouders in de garage. Deze garage heeft 2 grote openslaande deuren. De stoeptegels voor de deuren zijn door de vorst wel 5 cm. omhoog gekomen. Dat betekend dat de deuren niet ver genoeg open kunnen om de 1303 naar buiten te rollen.

Vandaag dus maar thuis aan het werk gegaan om de achterwielophanging te verwisselen.

944 turbo Alu. Draagarm met VW T3 bus aandrijfas en 100 mm. homokineet aan de draagarm kant en een 80 mm. 1303 homokineet aan de versnellingsbak kant.
Afbeelding

944 Veerplaat voor Alu. draagarmen, aangepast alu. torsiestaafdeksel, BugPack veerplaatrubber en 24 mm. 944 S2 torsiestaven.
Afbeelding

Alles behalve de remklauwen en handremmechanisme gemonteerd compleet met de nieuwe rims. :D
Afbeelding

Ik heb de veerplaten in exact dezelfde hoek gemonteerd zoals ze met de standaard 1303 torsiestaven gemonteerd zaten, maar doordat de 944 S2 staven stugger zijn staat de achterkant nu zeker 4 cm. hoger. De boel moet dus nog een keer weer los om de torsiestaaf een tandje te draaien.

Nu de aandrijfassen vast zitten aan de bak kan ik de centrale moer van de as ook loshalen om de lagers in de achterdraagarmen te controleren en van nieuw vet te voorzien.

Auteur:  Blizzard [ do feb 25, 2010 19:07 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Wat op bovenstaande foto niet te zien is, is dat de band 3 cm. buiten de spatbordrand uitsteekt. Dat wist ik al van tevoren *.
Dat is 1 reden voor nieuwe spatborden, een 2de reden is dat deze spatborden vol met scheurtjes zitten rond de bumpersteun.

Net dus maar ff twee 7 cm. verbrede Kerscher achterspatborden besteld met bijbehorende verbrede achterbumper.
Binnenkort deze nieuwe spatborden, de nieuwe achterbumper samen met de huidige voorspatborden + voorbumper en de nieuwe voorklep zonder handgreep spuiten.Mischien zelfs de handgrepen en de koplampringen ook nog ff meespuiten.
En dan ben ik weer bijna klaar voor het nieuwe seizoen.


*
8J ET 10,5 past onder dit 4 cm verbrede spatbord met nog bijna 2 cm over, 9J ET 70 komt dus
9 - 8 is 1 inch / 2 is 2,54 / 2 is 1,27 cm naar buiten
ET 70 - ET 10,5 is 5,95 cm naar binnen

De Alu draagarmen verplaatsen het bevestigingspunt van de velg 7 cm naar buiten.

7 + 1,27 - 5,95 is 2,32 verder naar buiten. De 255 brede achterband zorgt ervoor dat het geheel nog 1,5 cm verder naar buiten komt in vergelijking met de huidige 225 band.
255 - 225 is 30 mm. / 2 is 1,5 cm.

2,32 + 1,5 is 3,82 verder naar buiten. Aangezien er nog bijna 2 cm over was heb ik dus gekozen voor de 7 cm verbrede versie.

Duidelijk. :ugeek: :lol: :lol:

Auteur:  Blizzard [ do feb 25, 2010 19:08 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Deze ombouw is geen kwestie van de 1303 achterwielophanging verwijderen en het Porsche spul vastbouten. Er zijn een aantal dingen die wat geclustomized moeten worden.

1
De schokdemper bevestiging boven en onder aan de draagarm zitten niet in 1 lijn. Wanneer je de schokdemper aan de draagarm vastbout zit er tussen de bovenste bevestiging van de demper en het bevestigingspunt van het chassis een ruimte. Wanneer je de bovenkant nu vast gaat bouten en dus de demper naar het chassis toe trekt zet je spanning op de schokdemperstang, de keerring van de demper en de interne zuigers enz. Bij diverse kevers op o.a. keversite en Germanlook.net heb ik gezien dat ze de demper gewoon scheef onder spanning monteren met de originele rubber bussen in de bevestigingsogen.
1 optie om dit probleem op te lossen is dat je de onderste of de bovenste rubber bus vervangt voor een uniball zoals de meeste coiloversets voor de achterwielophanging standaard al hebben.

Een goedkopere en ook mijn oplossing is een stalen bus draaien die tussen de bovenste bevestiging van de schokdemper en het chassis de ruimte opvult. Aangezien de bovenste bevestiging aan het chassis een enkelzijdige ophanging heeft wordt de 12 mm. bout wel meer belast. Om dit op te vangen monteer ik gelijk mijn cubstrebe. Eerst monteer ik alleen het gedeelte tussen de dempers in.

Afbeelding

Verder heb ik een dun plakje van de draagarm afgezaagd zodat de demper wat meer naar de draagarm gemonteerd kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer ik de motor vervang monteer ik ook de 2 gedeeltes naar het uiteinde van de chassisvorken.

Auteur:  Blizzard [ do feb 25, 2010 19:08 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

2
De veerplaten van een 944 bestaan uit 2 platen die met 2 bouten aan elkaar zijn gebout. 1 bout heeft een exenterisch draadeind die er voor dient om de hoogte van de auto fijn af te kunnnen stellen zonder de torsiestaaf te verwijderen. De boutkoppen van deze 2 bouten komen tegen het keverchassis aan bij montage.

Afbeelding

Het is nodig om de boutkop en het chassis zover af te slijpen dat ze elkaar niet meer raken bij de gehele veerweg. Ik heb dit gedaan door de draagarm en de veerplaat met torsiestaafdeksel te monteren zonder torsiestaaf. Zo kun je met de hand de draagarm op en neer bewegen. Na elke keer slijpen spoot ik wat zwarte verf op het chassis. Na het op en neer bewegen kon ik dan zien waar de boutkop het chassis nog raakte door de krassen in de verf. Toen de boutkoppen vrij waren van het chassis heb ik de ruimte vergroot totdat ik met een voelermaatje van 0,5 mm. tussen het chassis en de boutkoppen doorkon.

Auteur:  Blizzard [ do feb 25, 2010 19:09 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

De remschijf zit met 2 kleine M6 kruiskop boutjes vast aan de naaf. Tijdens het voor de eerste keer monteren van de remklauw met nieuwe remblokjes knapte er 1 van de kruiskop boutjes en kwam er achter dat de schijf muurvast zat en niet kon draaien. Na de bouten van de remklauw een paar slagen los te hebben gedraaid kon ik de schijf weer gemakkelijk draaien. Blijkbaar is het dus nodig om de remklauw uit te lijnen met ringen tussen remklauw en draagarm. Er zit nu 1 dikke sluitring en 1 dunne veerring tussen de remklauw en de draagarm gemonteerd. Er zit nu evenveel ruimte aan weerskanten van de remschijf tot de remklauw.

Afbeelding

Totaalplaatje.

Afbeelding

De remleiding zit ook al aangesloten. Het enige wat nu nog moet gebeuren is het monteren van de custom handremkabels. Deze zitten nu nog in het andere 1303 chassis. Maar daar ga ik aankomend weekend mee verder.

Auteur:  Blizzard [ zo feb 28, 2010 17:32 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Vet

Links achter is nu ook klaar.
Afbeelding

Nu de voorkant nog.

Auteur:  Blizzard [ ma maart 01, 2010 19:02 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Vandaag de gehele voorkant gestript op de veerpoten na. Deze worden weer gebruikt bij de nieuwe voorwielophanging om drie redenen.
1 Waarom zou ik in hoogte verstelbare veerpoten kopen wanneer deze op de goede hoogte staan.
2 Er zitten al rode koni's in dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
3 Tussen de velg en de veer zit genoeg ruimte dus een dunnere veer is ook niet nodig.

Afbeelding

Helaas waren de spindels nog niet klaar. Woensdag kan ik ze ophalen. Thuis gelijk de spindels en de voordraagarmen ff in de epoxy en de zwarte lak kwasten zodat ik donderdag de gehele voorwielophanging kan monteren.

Het afneembare achterpaneel, de Kamei voorspoiler en de voorspatborden worden ook van een nieuwe laklaag voorzien. Die zijn gespoten met lak uit een spuitbus dus dat gaan we nu goed doen met 2k lak in de nieuwe spuitcabine. Kleine roestplekjes b.v. rond de moeren in de wielkasten van de spatbord bevestiging straal ik en spuit die ook gelijk mee. Ik denk dat ik het voorpaneel ook maar gelijk vervang, er vallen al gaten in waar ooit de kraalrand zat.

Afbeelding

Pagina 11 van 16 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/