Forum.superbeetles.nl
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/

1303 1975 ( rolling rebuild )
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=21&t=54
Pagina 12 van 16

Auteur:  Airspeed [ ma maart 01, 2010 19:45 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Goed bezig Erik!

Blizzard schreef:
Vandaag de gehele voorkant gestript op de veerpoten na. Deze worden weer gebruikt bij de nieuwe voorwielophanging om drie redenen.
1 Waarom zou ik in hoogte verstelbare veerpoten kopen wanneer deze op de goede hoogte staan.
2 Er zitten al rode koni's in dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
3 Tussen de velg en de veer zit genoeg ruimte dus een dunnere veer is ook niet nodig.


Ik heb/had eigenlijk wegens dezelfde reden ook al 10 jaar de min of meer standaard veerpoten (Golf-I poten met originele kever diameter '78'er 3d-passat achterveren), maar ga ze nu toch vervangen door smalle coil-overs.
Reden is caster: ondanks de 'caster+' stabi-rubbers (zwart urethaan) die ik gebruik, lukt het me niet om meer dan 1,5 graad caster te realiseren op de vooras en dat is gewoon echt te weinig om een echt stabiele rechtuit loop te hebben bij 'wat hogere' snelheden.
Oorzaak dat mij dat niet lukt(e) is volgens mij m'n 944T-M030 asstukken. Ik krijg zolangzamerhand het idee dat alleen die asstukken een net wat andere positie (iets meer naar achteren) geven van de voorwielen. Waarschijnlijk heb je er met gewone 944 spindels geen last van, maar let er wel ff op wat je caster wordt wil ik alleen maar zeggen ;)

Auteur:  Blizzard [ wo maart 03, 2010 21:22 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Vandaag kon ik eindelijk m'n 944 spindels ophalen bij Metaaldraaierij Ubels in Eelde. Onze eigen draaibank tovenaar. Gelijk doorgereden naar de werkplaats en ze gestraald in m'n straalcabine.

De bussen op het asstuk voor de 944 S2 lagers zijn precies op nul speling gedraaid voor de lager passing. Het lager is er met lichte druk op te schuiven, net zoals een pistonpen in een zuiger.

Afbeelding

De bus in de stuurarm heeft een conisch gat voor de stuurkogel gekregen. Dit is een conisch gat met een hoek van 3,5 graden. Veel netter dan de busjes die je hiervoor zogenaamd kant en klaar voor kunt kopen.

Dit is de linker spindel met het gat voor de kilometertellerkabel.

Afbeelding

Auteur:  Blizzard [ do maart 04, 2010 22:08 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Gisteravond de spindels, draagarmen en de stabilisatorstang gespoten.

Vandaag de boel alvast in elkaar gezet voor montage. Alle bouten en moeren zijn nieuw, de bouten hebben allemaal een sterkte van 10,9 en alle moeren zijn borgmoeren. De stabilisatorstang die ik hier heb gemonteerd is 22 mm. dik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  superbeetles.nl [ vr maart 05, 2010 12:00 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Je hebt er een goede vaart achter zitten!

Nog even een beetje off-topic vraag. Kan jij me toevallig vertellen of de Kamei spoilers nog nieuw te koop zijn?

Grt, Jeroen

Auteur:  Blizzard [ vr maart 05, 2010 20:50 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Als ik dat wist had ik echt wel in je topic met deze vraag een antwoord gegeven. Ik weet het dus niet. Ik heb een NOS 1303 exemplaar in plastic verpakking tijdens het KWF 2009 gekocht. De andere op de 1 mei meeting in Hannover. Allebei voor 25 euro per stuk. Gewoon goed zoeken.

Ik weet wel dat er ook carbon repro's gemaakt worden maar waar? Geen idee.

Nog een paar topics met dezelfde vraag.

http://www.germanlook.net/forums/showth ... ight=kamei

http://www.germanlook.net/forums/showth ... ight=kamei

Op Ebay worden ze ook wel eens aangeboden maar schrik dan niet van de prijs waar ze voor weggaan.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-UNUS ... ccessories

Auteur:  Blizzard [ vr maart 05, 2010 20:58 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Net ff gezocht op keversite.nl

nieuw kamei

Daar kwam ik op het volgede topic uit.

http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... ei#p376758

Daar had ik ooit al antwoord gegeven op dezelfde vraag. Dezelfde keveronderdelen winkel waar je vader na een tip van mij z'n veerpoten heeft gekocht verkoopt ze dus ook. Mulder classic parts verkoopt het gehele Kerscher assortiment. O.a. Repro Kamei voorspoilers.

http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/in ... ruppe2=Stoßfänger%20/%20Spoiler%20/%20Motor%20-%20Kofferhauben

http://www.mcp-classic-vw.nl/

Auteur:  superbeetles.nl [ za maart 06, 2010 18:20 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Blizzard schreef:
Als ik dat wist had ik echt wel in je topic met deze vraag een antwoord gegeven.

Klinkt logisch, maar omdat ik in je topic over de spoiler las, dacht ik "ik vraag het even".
Citaat:
Ik heb een NOS 1303 exemplaar in plastic verpakking tijdens het KWF 2009 gekocht. De andere op de 1 mei meeting in Hannover. Allebei voor 25 euro per stuk. Gewoon goed zoeken.

Dat zijn nog eens goede prijzen, vooral voor een NOS. Ik bekijk regelmatig de NL verkoopsites (ebay, marktplaats, keversite, etc), maar nog niets tegen gekomen.
Citaat:
Daar kwam ik op het volgede topic uit.
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... ei#p376758

Thanx! Ook op keversite had ik al gezocht.. Maar door de bomen niet het juiste bos gezien.. #-o

Bedankt voor de info en ik zal nu stoppen het topic te vervuilen! :sb_icon_thumb1

Auteur:  Blizzard [ za maart 06, 2010 20:21 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Vragen waar antwoorden op gegeven kunnen worden vind ik geen Topic vervuiling.

Auteur:  Blizzard [ zo maart 07, 2010 18:54 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Vandaag de voorwielophanging gemonteerd. Ik had al op diverse forums gelezen dat de veerpoten van een 944 schuiner naar binnen toe staan dan die van een 1303. Het gevolg is dus dat wanneer je een 944 spindel aan een 1303 veerpoot vastzet je camber een aantal graden positiever word. Negatief camber is wanneer de bovenkant van de band meer naar binnen staat dan het raakvlak van de band op de weg dus zo /----\. Positief camber is \----/.

De bovenste bout van de 2 waarmee de spindel aan de veerpoot wordt vastgezet krijgt nog een sleufgat met exentrische ringen op dezelfde manier zoals de draagarm aan de chassiskop wordt vastgezet met de bout om het camber af te stellen. De wielen staan precies rechtop met de camber verstelling van de draagarm bij de chassiskop op het uiterste naar buiten. Om de voorwielen een graad of 2 negatief camber te geven is dus de sleufgat bewerking nodig bij de bovenste bout van de veerpoot > spindel bevestiging. De VW Golf, Porsche 944, Remmele en Kerscher veerpoten hebben deze sleuf dacht ik al standaard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterkant wordt nog een paar cm hoger gezet zodra ik de nieuwe spatborden binnen heb.

Afbeelding

Auteur:  Airspeed [ zo maart 07, 2010 19:01 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Looking good!

Check ook je caster..

Auteur:  Blizzard [ zo maart 07, 2010 20:26 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Daarom had ik de achterkant ook al zover verlaagd. Alle beetjes helpen. De kever staat nu bijna waterpas in de lengte richting. Doordat de achterspatbord rand zo laag uitgesneden is lijkt het alsof de kever achter lager is omdat de bovenkant van de band nu niet zichtbaar is. Bij de voorspatborden had ik de rand al bewerkt met een slijptol zodat de spatbordrand de rolomtrek van de band volgt bij een verlaging van de voorkant met +/- 5 cm. Daardoor is de rand hoger dan origineel.

Afbeelding

Ik denk dat ik bij de nieuwe 7 cm. verbrede achterspatborden de rand ook zover ga afslijpen dat de spatbordrand op deze rijhoogte de rolomtrek van de achterband volgt net zoals bij het voorwiel. Op die manier kan ik de kever achter op deze rijhoogte houden om de casterhoek niet nadelig te beinvloeden. Wat dus gebeurt waneer je een kever voor meer verlaagd dan achter.

Auteur:  Blizzard [ ma maart 08, 2010 0:01 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

...

Auteur:  Blizzard [ ma maart 08, 2010 18:43 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

...

Auteur:  Blizzard [ ma maart 15, 2010 16:57 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Genoeg gesleuteld. Het onderstel is klaar. Vandaag de nieuwe spuitcabine maar ff ontmaagd. Ik heb er lekker in gespoten.

Eerst een steenslagbeschermlaag aan de binnenkant van de nieuwe achterspatborden.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna de buitenkant van de spatborden, de Kamei voorspoiler en de nieuwe verbrede achterbumper van de eerste lagen primer voorzien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Woensdag schuren en hopelijk donderdag de eerste L041 VW Zwarte lak spuiten. Eerst spuit ik de binnenkant van de bumper en de onderkant van de spatborden. Als dat goed gaat spuit ik de Kamei spoiler en dan de buitenkant van de spatborden.

Auteur:  Blizzard [ vr maart 19, 2010 8:15 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

De voorspoiler zaten na het spuiten van de lak een paar zakkers in, die moet ik dus nog een keer overdoen. De achterspatborden zijn wel goed gelukt. Geen zakkers, druipers en sinasappelhuid effect. Wel zijn er na het spuiten wat kleine stofjes in de natte lak gaan zitten maar die schuur ik er wel uit met korrel 1500.

Het belangrijkste is dat er geen stofjes op het te spuiten oppervlak zitten voor dat je gaat spuiten, daardoor krijg je kraters. Als dat gebeurt zit er niks anders op dan nog een keer spuiten.

Afbeelding

De reflectie lijkt mat maar dat komt door een dun plastic folie wat midden in de spuitruimte hangt en dient als een gordijn om stof buiten te houden .Aan de reflectie van de TL bovenop het spatbord zie je dat de lak heel strak is. :D

Pagina 12 van 16 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/