Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 15:28 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
Ik zal ook even een project topic maken ;-)

Ik heb dus sinds enkele weken mijn eerste kever gekocht. Dit nadat ik mijn vrij dierbare andere daily had platgereden door gladheid (ik zal nooit ontkennen dat het niet mijn eigen schuld was, maar ik reed niet hard of gevaarlijk. Ik wist gewoon niet dat het ijzelde door geen radio e.d., achja)

Anyways, omdat ik altijd al gedroomd had van een Kever maar zolang als dat wij nog 2 Citroen AXjes hadden en ik daar geen 1 van weg kon doen... tja :P Maarja, toen de TRS plat was had ik een geldige reden voor een nieuwe daily!

Afijn, rond gekeken, keef van de jaren 60 vind ik t mooist, en ik had nog gezegt op keverwinterfestijn: ik koop geeen 1303/02, die vind ik niet mooi.

Achja, je raad het al, wat kom ik tegen op speurders? :D Een porsche blauwe 1303S uit 1974, die aan mijn eisen voldeed: binnen budget, goede bodem, 2jr apk, prima rijdbaar, en tja, stiekem ook erg leuk om te zien..

Keef gekocht dus. Hij heeft helaas zn 1600 niet meer, maar een 1300 AB. Genoeg werk aan hoor, maar daar was de prijs ook naar.

Aanschaf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Genoeg werk:
Afbeelding
Verder wat roest op de spatborden, loslatende bovenste laklaak hier en daar, en bij zn neusje best wel lelijke plekken. Ook t randje van de kofferklep rubber is beginnend aant roesten.

Gedaan:
Omdat ik die koplampen errug wazig vond en t gaf ook totaal geen licht, eerst maar eens goede lampen erin gezet. Daarbij meteen nieuwe ringen en winkers gekocht omdat die verroeste niet mooi zijn. En ook nog eens nieuwe knippers, witte, want dat oranje vloekt:
Afbeelding

Verders heeft t schatje last van achterstallig onderhoud, dus hij heeft bij mij eerst nieuwe rotor, verdeelkap, bougies, acceleratiesproeier enzo gehad.

Plannen:
- Nieuwe banden op orginele velgen met white walls en chrome doppen <- staat nu bij bandenboer
- Polyester spatborden rondom met kerkraamdingen achterlichtjes
- Lelijke plek laten lassen
- Oplossing bedenken om de rand van t rubber te herstellen
- Herspuiten in zelfde kleur, van de zomer miss ergens
- 1600 terug erin, van de zomer ergens
- Boek schrijven over de keefadventures:D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 15:39 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
1ste Update ;)

Vandaag afgeleverd bij bandendinges. Ik hoop dat ze er niet in gaan rijden :roll: km stand maar ff onthouden. Ik ben er super zuinig op, zal je zien dat een ander hem prakt....

Hij heeft ook nieuwe problemen, hij loopt koud bagger. Houd in, alsof je een baksteen onder je pedaal hebt en valt semi-koud elke keer als je je gas loslaat uit. Dus niet helemaal koud, dan doet ie t goed, maar als ie warmer word, dan begint t gezeik. Eenmaal echt warm is 't weer over.

Ennnnnn.... Ik begin dat 1303 neusje best wel te waarderen :oops:
Hij's toch mooi?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 15:25 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 10:23 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Zo, dat ziet er even anders uit zeg! Ik moet zeggen dat ik die vorige wielen met die dikke banden wel heel stoer vond staan onder je kever, maar dit heeft ook wel wat. Ook een goed idee om zwarte wielen te monteren, is weer eens wat anders.

Maar het belangrijkste.. Merkt je verbetering in de wegligging?

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 12:22 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
Het kleine stukje wat ik er nu nog maar mee gereden hebt stuurde die iig iets lichter. Maar vandaag/morgen maar eens mee over de snelweg!

Ennuh ja die brede banden hadden ook wel iets.. maarja profiel van de achterbanden was aan de binnenkant vrijwel weg en nu ik dit erom heb vind ik het erg mooi :d dus ach haha

Maar de stuurinrichting moet ook nog nagekeken worden, er is ergens nog iets heel niet goed, dus ik denk dat ik alles gewoon uit elkaar ga halen en kijken wat soepel draait en wat niet ;) Misschien zit me demper wel helemaal vast ofzo :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 12:03 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
Die nieuwe banden zijn kortweg, GEWELDIG!

Zondag avond in zeer zware regen op zeer slecht wegdek naar huis gereden op de snelweg, en hij bleef nu gewoon braaf de weg volgen. Geen aquaplanning gehad en duidelijk veel minder sporen gevolgd. Ik kan nu van rijbaan veranderen zonder dat hij op de strepen totaal een andere kant op gaat

Hij blijft wel beetje raar sturen, en beetje zoekerig, maar dit is een verbetering!
Als ik de stuurlijn heb nagelopen meteen even goed laten uitlijnen.

To do:
- Nieuwe polyester spatborden repafixen, spuiten en monteren
- Opzoek naar 1302 achterlichtjes (zijn dat nu die strijkijzers of kerktorens?)
- Stuurlijn nalopen/nodige vervangen
- Achteras (homokineten dan eigenlijk) controleren op speling vanwege rammel
- Uitlijnen
- Lelijke plek laten lassen
- Inhoud probleem oplossen.. vaccuum thermoklep controleren, carb afstellen, ontsteking timen, choke controleren, bougiekabels vervangen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 13:57 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Dat is mooi! Als ik zo je andere topic zag met de foto's van je AX snap ik dat je een goede wegligging belangrijk vind..

Nog even over je todo lijstje:

- De achterlichten van een 1302 zijn volgens mij 'kerkramen'
- Als je toch aan de achteras gaat sleutelen, check dan ook of de naafmoeren goed vast zitten. Die moeten echt zo vast mogelijk en mogen geen speling hebben (anders dan de naafmoeren aan de voorkant)
- Heb je bij je motor al gecontroleerd of hij wel op 4 cilinders loopt als hij inhoud? Dat is makkelijk te proberen door om en om een bougiekabel van je verdelerkap af te halen en dan te luisteren of de motor slechter gaat lopen of gelijk blijft lopen. Let wel op dat je geen opdonder krijgt, dat voel je namelijk best goed.. (weet ik uit ervaring)

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 14:03 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
superbeetles.nl schreef:
Dat is mooi! Als ik zo je andere topic zag met de foto's van je AX snap ik dat je een goede wegligging belangrijk vind..

Nog even over je todo lijstje:

- De achterlichten van een 1302 zijn volgens mij 'kerkramen'
- Als je toch aan de achteras gaat sleutelen, check dan ook of de naafmoeren goed vast zitten. Die moeten echt zo vast mogelijk en mogen geen speling hebben (anders dan de naafmoeren aan de voorkant)
- Heb je bij je motor al gecontroleerd of hij wel op 4 cilinders loopt als hij inhoud? Dat is makkelijk te proberen door om en om een bougiekabel van je verdelerkap af te halen en dan te luisteren of de motor slechter gaat lopen of gelijk blijft lopen. Let wel op dat je geen opdonder krijgt, dat voel je namelijk best goed.. (weet ik uit ervaring)

Grt, Jeroen


hahaha jij ook al! :D ik pakte ook een keer stom genoeg de bobine o.i.d bij lopende motor, iig, ik raakte iets aan wat ik niet had moeten aanraken en kreeg me een opdonder! sjitt
Met inhouden loopt ie niet op 3 pitten, maaaaar, met koud wegrijden op dit moment wél.
Inhouden is meer alsof je te lagen toeren rijd, maar dan zonder hikken. Motor loopt mooi, maar komt niet op toeren. Alsof ie te rijk staat, wel beetje.

Naafmoeren is eerder gezegt inderdaad! Ik heb wel al ontdekt dat er een minimale speling op mijn achterwielen zit, maar omdat we de naafmoer zelf niet zagen bewegen (het kwam meer uit het lager) en de naafmoer is wel gewoon geborgd. Ik moet eens een sleutel ervoor regelen dat k hem kan aandraaien! strak strakker strakst...

thanx btw ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 14:24 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ja doet pijn he!? Vooral als je met je andere hand ook nog eens massa maakt met de auto voel je het van je ene hand door je lijf naar je andere schieten.. :x

Grietje schreef:
Naafmoeren is eerder gezegt inderdaad! Ik heb wel al ontdekt dat er een minimale speling op mijn achterwielen zit, maar omdat we de naafmoer zelf niet zagen bewegen (het kwam meer uit het lager) en de naafmoer is wel gewoon geborgd. Ik moet eens een sleutel ervoor regelen dat k hem kan aandraaien! strak strakker strakst...

thanx btw ;)

Bij mijn grijze kever (import uit Zweden) leken de moeren ook vast te zitten en ze waren ook netjes geborgd. Maar toen ik de auto opkrikte en de splitpennen er uit haalde kreeg ik de moeren toch erg makkelijk (met de hand!) los.. Ik was bang dat de lagers daardoor ook kapot zouden zijn, mar gelukkig was ik na het (goed) aandraaien van de moeren van alle piepjes en kraakjes af! :lol:

Koop wel een kwaliteitssleutel met garantie voor die naafmoeren, want de kans is groot dat je de sleutel in keer kapot draait! (weet ik ook al uit ervaring..)

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 15:12 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
superbeetles.nl schreef:
Ja doet pijn he!? Vooral als je met je andere hand ook nog eens massa maakt met de auto voel je het van je ene hand door je lijf naar je andere schieten.. :x

hahaha!! Dat maak ik liever niet mee denk ik zo :P

Haren zeker strak overeind daarna?

Ik ben wel een keer vol met mijn voorhoofd het schriklint bij mn paard ingelopen, dat deed ook echt zeer :roll:

Ik ga die naafmoeren checken. Welke maat is t uberhaupt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 17:24 
Offline
Superbeetles Monteur

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55
Berichten: 47
Dop 36. En niet vastzetten met zo'n ratel sleutel, die zijn niet lang genoeg, maar gewoon met een vaste sleutel van rond de 80-100cm. Daarmee moet je het juiste moment van 350Nm wel kunnen halen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 18:13 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
Oke, super dank je wel. Ik heb voor zware klussen een verlengde 'zware krachten' ding, maar ik weet niet of ik daar 350 nm mee haal, haha :D
Ik ga opzoek naar een dop 36


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2009 21:14 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22
Berichten: 112
Hey grietje, over dat inhouden komt het niet gewoon doordat je spruitstuk een beetje verstopt zit? hierdoor bevriest de benzine onder de carborateur. In het begin, als ie koud is, dan loopt ie aardig maar namate hij warmer word en je meer benzine vraagt kan ie niet genoeg brandstof aanzuigen omdat ie "dichtgevroren" zit.
Of misschien is het de stroomverdeler.
Als ie niet genoeg vonk geeft dan word de brandstof niet voldoende verbrand.
Hierdoor kunnen je bougies vervuild raken waardoor ie ook slechter gaat lopen. Dit gebeurd meestal als je een paar km hebt gereden.


Die banden eronder zien er echt vet uit.

Groetjes Stefan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2009 21:17 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22
Berichten: 112
Hey grietje,

Die koplamen die je laatst hebt gekocht scheelt dat veel qua lichtopbrengst?
Ikzelf zit er ook al een tijdje over te dubben om andere koplampen te kopen.

Groetjes Stefan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Project keefje 1303S
BerichtGeplaatst: vr feb 20, 2009 12:10 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44
Berichten: 75
Woonplaats: Almere / Zeeland
kevertje73 schreef:
Hey grietje, over dat inhouden komt het niet gewoon doordat je spruitstuk een beetje verstopt zit? hierdoor bevriest de benzine onder de carborateur. In het begin, als ie koud is, dan loopt ie aardig maar namate hij warmer word en je meer benzine vraagt kan ie niet genoeg brandstof aanzuigen omdat ie "dichtgevroren" zit.

Dat is inderdaad 1 van de eerste dingen die gezegt werd, maar mijn inlaat is aan beide kanten na 2 min draaien al goed warm..... Dus kon me dat eigenlijk niet zo goed voorstellen. Hoe kan k dat anders controleren?

Citaat:
Of misschien is het de stroomverdeler.
Als ie niet genoeg vonk geeft dan word de brandstof niet voldoende verbrand.
Hierdoor kunnen je bougies vervuild raken waardoor ie ook slechter gaat lopen. Dit gebeurd meestal als je een paar km hebt gereden.

Ontsteking zoek ik het idd ook beetje in, maja, then again, eenmaal warm (en dat kost maar enkele minuutjes, 1x optrekken naar de 80 zegmaar) loopt ie juist goed, Hij heeft ook best wel veel vermogen, trekt mooi door zijn toeren. Als de onsteking echt gaar zou zijn zou die dat niet doen denk ik... Zoiezo wijzen de bougies op juiste verbranding, en die zijn ook al vervangen incl verdeelkap en rotor.

Maar wat ik toch wel begin te denken is toch wel die onsteking, maar dan de vocht factor, want met die harde regen bleef ie op de snelweg ook hikken. Als ik hem start is alles zeikes nat, en beetje door de stad tuffen word ie niet droger van, totdat ik dus 1x optrek naar 80, en dan is het probleem over... Daarom staan de bougiekabels op t lijstje...


Ennuh, lichtopbrengst is aanzienelijk verbeterd met die lampen idd!!
Hiervoor zag ik met groot licht net zo weinig als stadslicht in mijn ax (en die geven al weinig licht) Nu heb ik echt huggeee veel lichtopbrengst :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling