Forum.superbeetles.nl
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/

Jeroen heeft nog een 1303..
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=3&t=72
Pagina 2 van 2

Auteur:  Blizzard [ ma okt 20, 2008 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

Als je acheter de remrommels op een bepaald punt hoort aanlopen en je trommels worden niet heet dan is het waarschijnlijk roest opbouw van de remankerplaat en van de remtrommelrand waar deze om de remankerplaat valt. Maar toch zal ik de remmen ff van binnen controleren. Sucses

Auteur:  superbeetles.nl [ di okt 21, 2008 8:37 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

Zou zomaar kunnen dat er roest in zit inderdaad. Ik zie steeds meer aanwijzingen dat de auto een poos stil heeft gestaan. Vastzittende remmen voor, veel vuil uit de ventilatiegaten, droogscheurtjes in de banden, flexibele remleidingen die zeer recent zijn vervangen (ivm APK in Zweden waarschijnlijk) en uitgedroogde benzine ontluchtingslangen.... Roest in de achterremmen zou mooi in dat rijtje erbij passen..

Auteur:  Ramon 1303 [ za okt 25, 2008 8:56 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

Ik moet mijn remmen rondom ook vervangen.
Ik heb vorig jaar een complete set schijfremmen gekocht waar de veerpoten inclusief fusees nog aanzaten .
Met flink remmen trekt de auto naar 1 kant , dus dat worden nieuwe blokken en schijven.
maar alles gaat over naar die andere kever dus dat doe ik dan wel , hij remt verder goed

Auteur:  Grietje [ ma feb 09, 2009 13:44 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

Naar 1 kant trekken doet mijn superbeetle ook nogal, met hard remmen.
Maar na paarkeer goed lostrappen doet ie het nu beter, maar ik hoor nog steeds veeeeel schrapend geluid als ik zachtjes rem

Schijven en blokken duidelijk aan vervanging toe, alleen die vond ik nogal prijzig, lagers zitten er ook in of niet?

Auteur:  superbeetles.nl [ ma feb 09, 2009 15:37 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

Ik zal dit topic weer eens wat aanvullen..

Ik heb ondertussen de wiellagers en lagerschalen aan de voorkant preventief vervangen. Dat is goed zelf te doen en kocht niet zo veel. Of de oude lagers echt slecht waren weet ik niet, maar met nieuwe lagers, nieuw vet en de wielnaafmoeren op het juiste aandraaimoment heb ik het idee dat de voorkant wat stabieler is. Ook heb ik andere banden voor om mn wielen zitten die niet zo uitgedroogd zijn, dat scheelt ook een hoop.

Achter bleken de centrale wielnaafmoeren los te zitten! Blijkbaar zijn deze in Zweden niet op het juiste moment (=zo vast mogelijk, en dan nog wat vaster) vast gezet. Gelukkig heeft dat niet mn lagers gesloopt en na het aandraaien van die moeren ben ik van het schrapende geluid achter af!

Ten slotte heb ik recent nog mn remvloeistof ververst. De oude olie leek wel frituurvet! Toen merkte ik dat rechtsvoor 1 cilindertje van de remklauw weer wat bleef hangen. Dus die heb ik nog meer ingespoten met WD40 en weer gangbaar gemaakt door meerdere malen in en uitdrukken van de zuiger.

Het enige wat ik nu nog moet controleren is de dikte van de remschoenen achter en of het automatische stel-mechanisme van die remmen nog goed werkt. Dus binnenkort toch nog een keer de remtrommels achter openmaken.

Een aantal punten van mn todo-list voor deze kever (van belangrijk naar minder belangrijk):

- Benzinetank schoon maken + benzinefilter vervangen + benzineslangen checken/vervangen
- Sproeiers/carburateur schoonmaken
- Stationair afstellen
- Speling stuur nakijken
- Kilometerkabel vervangen
- Controleren of winterstand op luchtfilter werkt
- Achterruitverwarming repareren
- Treeplanken er af en er achter bekijken / behandelen met RLS
- Vloer binnen in RLS zetten en dan zwart maken
- Onderkant bodem controleren en hier en daar tectyl bijwerken
- Probleem benzinevlotter in tank checken
- Slotje scheerraampje rechts zit vast
- Verlagingsveren monteren
- Slot bestuurderskant en achterklep aanpassen

Voorlopig zat te doen dus! :lol:

Jeroen
p.s. op www.vwkever.com vind je nog meer info over de werkzaamheden aan deze kever..

Afbeelding

Auteur:  fredensusan [ di apr 07, 2009 21:29 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

he jeroen.alles ok?help me even?? rls??? wat mag dat zijn?
gr fred

Auteur:  superbeetles.nl [ di apr 07, 2009 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

Hoi Fred,

RLS was een product van Owatrol (http://www.owachem.nl). Dat werd in de scheepvaart vaak gebruikt tegen roest. Het is echt magisch spul. Het is heel dun oranje en je kan het zelfs op natte ondergronden gebruiken. Eigenlijk moet je alleen het verroeste metaal even met een staalborstel ontdoen van loszittende stukken roest. Daarna een beetje ontvetten (is misschien niet eens nodig) en dan ruim insmeren. Het duurt best een poos voor het droog is, maar je ziet de roest zwart worden en het roest daarna niet meer verder. Het schijnt zelfs roest nodig te hebben om goed te kunnen dekken..

Waarschijnlijk gebeurt er iets gemisch, maar geen idee wat. Ze ver ik weer wordt RLS overigens niet meer verkocht (waarschijnlijk ivm milieu en zo), maar zijn er wel vervangende producten. Via Google, kom je nog wel wat interessante sites tegen: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=owa ... =&aq=f&oq=

Grt,
Jeroen

Auteur:  superbeetles.nl [ zo nov 01, 2009 15:30 ]
Berichttitel:  Re: Jeroen heeft nog een 1303..

Zo weer eens een update..

Mn todolijstje werk ik niet echt in volgorde af zie ik.. Maar dat komt vooral omdat ik voor de winter eens onder de auto wilde kijken of alles nog een beetje hard was en nog goed tegen roest beschermd was.. De kever komt uit Zweden en daar hebben ze hem heel goed behandeld om roest te voorkomen. Overal zitten dikke lagen Tectyl / bodycoating en op veel plekken zijn kleine gaatjes geboord om anders onbereikbare plekken in te spuiten.

Afgelopen maand de kever even op een put gezet om er onder te kijken. Onder de auto was ik aangenaam verrast. De coating bleek bijna overal nog goed op de auto te zitten. Tevens blijkt onder de coating nog gewoon lak te zitten. Het lijkt er op dat de lak het metaal beschermt tegen roest en de bodycoating de lak beschermt tegen steenslag en weersinvloeden. Op een paar kleine plekje na, was er dus niets bijzonders te zien. Die plekjes heb ik helemaal schoon gekrabt, daarna in de Owatrol RLS gezet tegen de roest. Plekken waar er nog gewoon lak onder zat heb ik meteen weer ingespoten met body-coating. Helaas ook 1 minuscuul gaatje kunnen ontdekken. Dat plekje heb ik van binnen en buiten in de RLS gezet.

Afbeelding

Na een weekje drogen heb ik de plekken die ik in de RLS had gezet ook nog ingespoten met bodycoating.

Afbeelding

In het linker voorbinnenspatbord zat een vervelendere plek. Het grootste gedeelte zit gewoon dik in de coating, maar 1 stuk was dunner en liet wat los. Toen ik dat schoon ging krabben kwam ik vliegroest tegen. Blijkbaar is hier een deel coating inclusief de onderliggende laklaag losgekomen. Daarna hebben ze er direct coating overheen gespoten en niet eerst lak.. Dus die plek helemaal schoongekrabt en "gedremeld" tot op het blanke metaal. Gelukkig alleen vliegroest, dus kon het mooi kaal krijgen met de staalborstel, schuurpapier en de Dremel. Daarna een goede grondlaag er opgedaan en tenslotte ingespoten met body-coating. Dat kan er voorlopig weer tegen.

Tijdens het kaal maken van het metaal:
Afbeelding

Na het inspuiten met bocycoating. Niet zo dik als de oude coating, maar toch een goede bescherming:
Afbeelding

Grt,
Jeroen

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/