Forum.superbeetles.nl http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/ |
|
Motor revisie + upgrade http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=21&t=56 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Ramon 1303 [ za apr 26, 2008 14:14 ] |
Berichttitel: | Motor revisie + upgrade |
Vandaag begonnen met verwijderen van de motor uit de 1303. is een 1300 AB , maar volgens de nummers op het kenteken bewijs hoort er een 1600 in , wat nu ook gaat gebeuren. bijgaand wat foto,s. en er volgen nog foto,s van het uit elkaar halen , schoonmaken , nieuwe lagers , keerringen , pakkingen , zuigers, cilinders en koppen ,de zuigers cilinders en koppen zijn niet nieuw. Groeten Ramon |
Auteur: | Ramon 1303 [ zo apr 27, 2008 9:16 ] |
Berichttitel: | |
Hier weer wat foto,s van het demonteren van het blok. zuigers en cilinders zijn best versleten en in 1 verbrandings kamer zit een scheurtje tussen de kleppen. er lag een hoop olie in de cilinders vandaag gaat het carter open en kan ik kijken hoe de lagers er uit zien , en krukas en nokken as. groeten Ramon |
Auteur: | superbeetles.nl [ ma apr 28, 2008 21:07 ] |
Berichttitel: | |
Wat een smurrie zeg.. Ben benieuwd hoe de rest van het blok er binnenin uit ziet. |
Auteur: | Ramon 1303 [ di apr 29, 2008 7:56 ] |
Berichttitel: | |
zag er niet uit van binnen , er lagen nog stukjes van de afgebroken benzinepomp steun , die was een keer gebroken geweest en toen was dat stoterstangetje krom geslagen. ik heb de carter helften met de hogedruk spuit schoon gespoten en daarna met remmenreiniger verder helemaal schoongemaakt. en geloof het of niet , de carterhelften zijn daarna in een ouwe vaatwasser gegaan ondertussen heb de krukas al nieuwe lagers , en ook de drijfstangen. de 1600 cc zuigers hebben ook de nieuwe veren al om zie de foto,s. |
Auteur: | Ramon 1303 [ di apr 29, 2008 8:01 ] |
Berichttitel: | |
zoals je ziet hebben de lagers aardig krassen. en de zuigers ook. in het nokkenas tandwiel loopt een spoortje precies in het midden. vandaag probeer ik het blok weer in elkaar te krijgen. morgen is het natuurlijk koninginnedag dan zal er niet veel van terecht komen en donderdag heb ik een kater dus wordt het ook niks. nieuwe foto,s volgen. groeten Ramon |
Auteur: | Ramon 1303 [ vr mei 02, 2008 8:03 ] |
Berichttitel: | |
Blok zit weer in elkaar koellucht beplating wordt nog gespoten , en daarna kan ie de auto in. nog even wachten op de carburateur en dan morgen draaien. voor degene die het opvalt: cilinder 4 zit nu wel op de goede plek (was weer te snel) Ramon |
Auteur: | superbeetles.nl [ vr mei 02, 2008 19:17 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb zelf nog nooit een draaiend gedeelte zo ver uit elkaar gehad, maar het ziet er eigenlijk best simpel uit zo. Wat ik me afvraag he, de nokkenas en de krukas kunnen die maar op 1 manier met hun tantwielen tegen elkaar komen? Dus zit daar een markering op ofzo? Of moet je dat zelf gewoon in de gaten houden? Grt, Jeroen |
Auteur: | Ramon 1303 [ vr mei 02, 2008 19:31 ] |
Berichttitel: | |
Er zitten markeringen op. op de zijkanten citten centerpuntjes , 2 op het krukas tandwiel en 1 op het nokkenas tandwiel. die ene op het nokkenas tandwiel moet precies tussen de 2 op het krukas tand wiel vallen. je moet wel op een aantal zaken goed letten , die centers op de tandwielen , de aandrijving van de ontsteking kan ook op 1 manier , cilinder 1 moet in het bovenste dode punt staan en dan moet de groef in de as haaks op de krukas staan , en er zitten nokjes op de drijfstangen , die moeten allemaal naar boven wijzen. het staat allemaal duidelijk in het haynes manual maar het is ook leuk om te doen , was voor mij ook de eerste keer. morgen moet ie draaien Ramon |
Auteur: | Ramon 1303 [ zo mei 04, 2008 11:58 ] |
Berichttitel: | |
zo , het blok zit er weer in. paste de nieuwe uitlaat niet. wat blijkt , ik heb een oliepomp met extern filter en die komt precies tegen het spaghetti spruitstuk aan. ik heb nog een 2,3 liter CJ blok liggen dus die pomp erin , starten , geen oliedruk , meteen de motor weer uit , pomp eruit gehaalt blijkt dat de aandrijf as korter is , nieuwe pomp besteld . kan ik pas woensdag rijden (hoop ik ) Ramon |
Auteur: | Ramon 1303 [ zo mei 11, 2008 8:15 ] |
Berichttitel: | |
motor loopt weer goed , hij rijdt ook erg goed. alleen hij wordt erg warm en ook heel snel. ik zelf denk dat dat door de uitlaat komt , er hangt zo,n tuck away onder. die is voor verlaagde kevers dus de uitlaat hangt hoog in de auto dichtbij het carter , dus ik denk dat de hitte doorgestraald wordt. een externe oliekoeler is misschien een idee heeft iemand ervaring met deze uitlaat en wat is een goeie oplossing groeten Ramon |
Auteur: | superbeetles.nl [ wo mei 14, 2008 8:40 ] |
Berichttitel: | |
Hoi Ramon, Ik heb geen ervaring met zo'n model uitlaat, maar weet wel dat er een soor isolatieband is wat je om je uitlaat kan wikkelen waardoor hij veel en veel minder warmte uit straalt. Alleen is dat spul volgens mij gigantisch duur.. Een externe oliekoeler werkt ook heel erg goed. Het mooiste is dan wel om hem voor onder de auto te hangen. Daar is ook ruimte genoeg voor bij een 1303.. Grt, Jeroen |
Auteur: | Ramon 1303 [ wo mei 14, 2008 18:44 ] |
Berichttitel: | |
Ja die isolatieband is 100 euro voor 15 meter maar volgens forumleden van de keversite kan het ook de oliepomp zijn. dat die teveel druk geeft en de olie niet genoeg door de koeler stuurt. wat het ook kan zijn is de carburateur , dat de sproeiers te klein zijn . als ik het gas intrap houdt ie wat in , als ie te arm staat wordt ie ook te heet. weet iemand van jullie wat de proeier bezetting ongeveer moet zijn voor een solex 34pict3 op een 1600 motor? |
Auteur: | Ramon 1303 [ za mei 17, 2008 10:40 ] |
Berichttitel: | |
Ik weet ondertussen welke sproeiers er in een standaard 34pict3 carburateur horen , ik weet alleen niet welke hoofdsproeier er bij mij in zit want dat is niet meer te lezen. 130 hoort erin , die zal ik ook bestellen + 2 maten groter , 132,5 en 135. de rest van de sproeiers is wel goed. ik heb ook een hoop uitlaat isolatie weten te scoren , alleen het regent nu motor lijkt wel minder snel warm te worden als eerst , komt misschien door het inrijden. hij trekt goed hard op en ook die uitlaat klinkt super. volgende project voor volgend jaar: 2.3 liter cj blok (heb ik liggen) en waarschijnlijk een harde 1303 scoren , die van mij wordt toch wel erg slecht zo zonder garage en rondom in de zoute zeewind er volgt weer een update van de andere sproeiers en uitlaat isolatie. groeten Ramon |
Auteur: | Ramon 1303 [ za mei 24, 2008 8:03 ] |
Berichttitel: | |
goedemorgen iedereen. heb de sproeiers in huis en ook een nieuwe veer voor de koppelings arm , afgebroken,. heb van een collega een motor test setje te leen , kan ik mooi met een stroboscoop de ontsteking goed stellen , ook de contacthoek kan ik dan goed instellen. jullie lezen in de loop van de dag wel hoe hij dan loopt. groeten Ramon btw, de motor wordt lang zo heet niet meer als in het begin Ramon |
Auteur: | Ramon 1303 [ za mei 24, 2008 16:15 ] |
Berichttitel: | |
Motor opnieuw afgesteld. contacthoek van de contactpuntjes moeten ongeveer tussen de 44 en 50 graden staan , ze stonden op 22 graden. dus dat opnieuw afgesteld en de timing ook opnieuw , nu rijdt ie super alleen hij start beroerd , duurt heel lang voordat ie aanslaat. daar nog even naar kijken. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |