Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 19:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: APK / onderhoud checklist
BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 10:35 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Voor mezelf heb ik een lijst gemaakt met punten die ik voortaan wil checken voordat een kever van me naar de APK moet. Het zijn niet alleen APK punten, maar ook wat onderhoudspunten. De lijst heb ik samengesteld door wat verschillende lijsten samen te voegen en aan te passen. Ik heb hem gemaakt zoals het mij voor m'n eigen kevers handig lijkt, maar misschien kunnen andere mensen er ook wat mee.

Heb je aanvullingen of opmerkingen? Laat het dan zeker weten!

Jeroen

(update 23-11-2010: Administratie gedeelte toegevoegd)

Administratie:
 Kentekenpapieren heel (vooral deel 1)
 Kentekenpapieren bij auto laten
 Alle sleutels aanwezig (deuren, motorklep, benzinedop)
 Datum volgende APK vast in agenda zetten (+ herinnering ruim van te voren)

Interieur (e.o.):
 Verlichting km-teller
 Km-teller moet werken
 Blower en/of kachel
 Toeter
 Ruitenwissers
 Ruitensproeier (voldoende vloeistof en goede werking)
 Binnenspiegel (niet verweerd of kapot)
 Buitenspiegels (niet verweerd of kapot, rechter spiegel eventueel verwijderen)
 Raam bestuurderskant moet omlaag kunnen (om spiegel te stellen)
 Gordels moeten allemaal werken (ook achterin)
 Stoelen vast + rugleuning vergrendeld
 Voorruit schadevrij
 Accu goed vast (+ pool afgedekt)
 Zekeringen controleren op corrosie en werking
 Niet te veel speling op stuurwiel
 Pedalen voldoende stroef

Buitenkant:
 Tankdop aanwezig en goed af te sluiten
 Deuren van binnen en buitenaf te openen en goed te sluiten
 Kofferklep en motorkap moeten goed sluiten
 Sloten en scharnieren smeren
 Ruitenwisserbladen heel
 Geen scherpe uitstekende delen (uitlaat mag niet buiten de bumper uitkomen)
 Kentekenplaten vast en leesbaar
 Bumpers goed vast

Verlichting:
 Stadslicht/dimlicht/grootlicht/achterlicht
 Beide remlichten
 Kentekenplaatverlichting achter
 Richtingaanwijzers (via originele schakelaar)
 Alarmlicht (via originele schakelaar)
 Reflectoren in achterlichten moeten heel zijn
 Koplampen vochtdicht + vochtvrij
 Koplampen reflectoren roestvrij
 Alle glazen in goede staat (lichtbeeld mag niet verstoord worden)

Wielen/banden:
 Alle wielbouten aanwezig en vast
 Wielboutslot adapter aanwezig in dashboardkastje
 Banden op juiste spanning
 Banden niet aanlopen (ook niet bij maximale stuuruitslag)
 Banden niet meer dan 1-3cm uitsteken buiten spatborden
 Banden minimaal 1,6mm profiel
 Droogscheuren en schade in de wangen van de banden mag, als het karkas maar niet zichtbaar is. In loopvlak mogen grotere beschadigingen zitten. 

Lagers / kogels:
 Wiellagers (geen bijgeluiden / te veel speling)
 Stuurkogels/fuseekogels (speling niet meer dan 1,5mm, geen ‘klak’ geluiden)
 Speling in stuurhuis en aandrijfassen is beide toegestaan
 Alle stoefhoezen van kogels, aandrijfassen en stuurinrichting dicht (droogscheurtjes mag wel, zelf repareren met kit/lijm mag ook)

Remmen:
 Voldoende remvloeistof
 Handrem moet werken op beide achterwielen
 Alle remmen moeten werken (remtest op leeg stukje asfalt)
 Remschijf minder dan 50% verroest op deel waar remblok drukt
 Remblokken hebben geen minimum, zolang het maar geen ijzer op ijzer is. Daarom minimaal 1mm vanaf klinknagels of 2 mm vanaf remschoen
 Remslangen geen droogscheuren, geen lekkage en geen bobbels.
 Remleidingen niet te veel roest
 Remcilinders droog (geen lekkage)

Ophanging:
 Schokbrekers voor en achter goed vast en geen lekkage (goede werking is niet nodig)
 Schokbrekerveren heel
 Veerschotels niet doorgeroest
 Draagarmrubbers heel (grote speling mag niet, scheurtjes wel)

Roest:
 Carrosserie en niet dragende delen op roest controleren
 Felsranden achterklep/voorklep op roest controleren
 Kokerbalken roestvrij
 Bodemplaten roestvrij (ook binnenkant)

Uitlaat:
 Uitlaat gasdicht
 Kabels/scharnieren kachelpotten controleren/smeren
 Uitlaat niet uitsteken achter bumper

Brandstof:
 Brandstofslangen onder de benzinetank en bij de motorruimte droog (niet lekken of zweten)
 Ontluchtingsslangen benzinetank heel
 Benzinefilter vervangen

Motor/versnellingsbak:
 Olie bijvullen en/of verversen
 Luchtfilter(s) schoonmaken of vervangen
 Spanning V-snaar en toestand (geen scheurtjes)
 Kleppen stellen
 Kachelslangen voldoende lekvrij
 Ophangrubbers versnellingsbakophanging goed (alle 3)
 Versnellingsbakolie bijvullen of verversen
 Kabel en hendel koppeling smeren

Overig:
 Reserve onderdelen + gereedschap controleren (ook lampjes + zekeringen en sleepkabel)

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling