Forum.superbeetles.nl http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/ |
|
1303 cabrio resto uit 1979 http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=21&t=38 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Blizzard [ zo feb 24, 2008 22:37 ] |
Berichttitel: | 1303 cabrio resto uit 1979 |
Deze auto heb ik eind april 2006 gekocht. Het is een 1303 cabrio uit 1979. De kleur is Alpine wit L 90 B. Aangezien het een Europese uitvoering is zitten er gewoon 2 uitlaatpijpjes onder en niet 1 zoals bij de injectiemotor van een Amerikaan. Andere verschillen met een Amerikaanse uitvoering zijn de bumpers en de voorknipperlichten. Zo zag de auto eruit toen ik hem kocht. Na wat cosmetische aanpassingen naar eigen smaak stond de kever er zo bij. De foto is tijdens een trouwreportage gemaakt vandaar het witte lintje aan de deurgreep. Daar rij ik normaal dus niet mee rond. De fuchs velgen vallen het meeste op, verder heb ik de achterlichten en voorste knipperlichten vervangen door donkere exemplaren, de voorkant is wat verlaagd. Sierlijsten vervangen door zwarte exemplaren enz. Hier heb ik de zomer van 2006 o.a. Spa, Budel, Keversite Circuitdag enz. mee bezocht. In December bij de keuring bleek dat er over rotte plekken metaalplaatjes gekit zaten. Je zag er niks van. Nou ja als je goed op de foto kijkt net voor het achterspatbord zie je een bruin plekje op de dorpel zitten. Dat bruine plekje bleek na het verwijderen van de treeplanken, spatborden en een plaatje wat eroverheen gekit zat toch wat groter dan gedacht. De dorpels waren compleet verrot. Er zat niks anders op dan de dorpels compleet met cabrioverstevigingsbalken te vervangen. Het nieuwe plaatwerk laat ik altijd stralen en verzinken. Verwijder van nieuwe panelen altijd de kraalranden en transportprimer. Er zit altijd roest onder. Om te zorgen dat de auto z'n vorm hield tijdens het vervangen van de dorpel een verstvigingskruis in de deuropening gemaakt. Hier is de complete dorpel verwijderd. Hier pas ik de nieuwe dorpel. De deur past nog net zo goed als voor de operatie. De andere kant kreeg dezelfde behandeling. Het chassis kreeg ook een opknapbeurt. O.a. 2 nieuwe bodemplaten. De voor en achterkant werden gestraald en van een fris laagje verf vorzien. Omdat de voorspatborden en de kofferklep een afwijkende kleur hadden van de rest van de auto, het laswerk en wat lakbeschadigingen hier en daar word de complete auto gespoten. De kap en binnenhemel worden ook vernieuwd. Het kapframe was op alle plekken wel wat roestig. dus laten stralen en deze wordt opnieuw zwart geverfd. Buiten werken is ook niet altijd mogelijk in ons land. Gelukkig heb ik vanaf nu een werkplek waar ik binnen kan sleutelen. Eerst heb ik het chassis verhuisd. Op de nieuwe plek monteer ik de versnellingsbak en de motor weer aan het chassis. |
Auteur: | superbeetles.nl [ ma feb 25, 2008 13:22 ] |
Berichttitel: | |
Ziet er goed uit! Nog ff doorwerken zodat je dit jaar met het mooie weer kan touren.. Succes! Jeroen |
Auteur: | Blizzard [ wo maart 11, 2009 9:07 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Na lang niks aan de cabrio gedaan te hebben door andere projecten en ruimte gebrek nu weer volop er mee bezig. Het chassis had na het stralen al een paar lagen epoxy primer en een paar lagen zwarte lak gekregen. De onderkant en de bovenkant van de chassiskop en de bovenkant van de achterkant van het chassis heb ik een paar maand geleden 3 bussen antiesteenslag op leeggespoten. Dat is nu goed uitgedampt en was klaar voor de laatste stap, nog een paar lagen zwarte lak. |
Auteur: | Blizzard [ wo maart 11, 2009 9:13 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Nu ik zelf dingen kan stralen en spuiten gaat het project weer verder. Eerst even geoefend op een paar achterdraagarmen. Eerst de draagarmen schoon gestraald, daarna in de epoxyprimer gespoten. en daarna alles met een paar lagen zwarte lak afgewerkt. Nadat de lak droog was nog een laag overspuitbare antisteenslag er overheen gespoten. later komen daar nog een paar laagjes zwarte lak overheen als laatste stap. Nadat het droog was heb ik het chassis omgedraaid en de bovenkant ook nog van wat antisteenslag voorzien. Daar ook nog wat lak over gespoten en zodra dat droog was, ben ik begonnen de versnellingsbak, aandrijfassen, motor, kabels en voorwielophanging te monteren. En ja de " spuitcabine " is een 6 bij 3 meter PARTYTENT |
Auteur: | Blizzard [ wo maart 11, 2009 9:27 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Nu het chassis ECHT klaar is ben ik weer begonnen aan de carrosserie. Ik ben van plan om zelf de motorruimte, de kofferbak en de binnenkant van de auto + dorpels zelf te spuiten. Mocht dit heel goed lukken dan spuit ik ook zelf de buitenkant + de deuren en de voor en achterklep. Het is gelukkig een gemakkelijke kleur en kan dus alle delen afzonderlijk spuiten. De lak komt natuurlijk wel uit 1 groot blik om geen kleurverschil te krijgen. Eerst moet de boel natuurlijk nog strak worden gemaakt en de voorbereiding daar gaat de meeste tijd in zitten. |
Auteur: | Blizzard [ wo maart 11, 2009 20:44 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Ik doe al 15 jaar alles zelf aan mijn auto's. Het enige wat ik tot nu toe uitbestede was het stralen en spuiten van nieuw en roestig plaatwerk. Ook dat kan ik vanaf nu zelf. Vandaag een straalkast gekocht die groot genoeg is om b.v. een keverversnellingsbak te glasparelen. Ik heb 2 verschillende straalmateriaal zakken erbij gekocht. 1 aluminium oxide van 0,2 tot 0,5 mm. ( corunt ) voor plaatwerk en een zak glasparel voor aluminium onderdelen. De cabrio heeft aan de achterzijde ooit schade gehad en de paneeltjes aan de zijkanten in het motorcompartiment waren gedeukt en verroest. Ik had nog een goed setje liggen met een beetje oppervlakkige roest. Voor en na. De 944 remmen die er onder komen heb ik ook gelijk even gestraald. Ik laat de klauwen geel verzinken en daaroverheen waarschijnlijk zwarte lak. Voor en na. |
Auteur: | Grietje [ wo maart 11, 2009 21:16 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
ontzettend handig zon straalkast, mooi werk spuitwerk ziet er op de fotos ook puik uit, hij is weer als nieuw straks! |
Auteur: | Blizzard [ wo maart 11, 2009 21:50 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Ehh, straks ..... Ooit. Ik heb alle onderdelen die vervangen moesten worden al nieuw in huis. Ze moeten alleen nog EVEN gemonteerd worden. Ik doe m'n best om deze auto nu als eerste klaar te krijgen. Ja zo'n straalkast stond al een tijdje op m'n verlanglijstje. Als je goed kijkt zie je achter de compressor nog een straalketel staan, die gebruiken we voor de grote delen. |
Auteur: | superbeetles.nl [ do maart 12, 2009 9:45 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Mooie kast! En het werkt goed zo te zien.. Mn vader (WimVW in het forum) heeft zelf een kast gemaakt bij hem op het werk en een straalpistool gekocht. Ze hebben daar al een goede compressor staan. Hij was begonnen met het stralen van aluminium velgen, maar dat blijkt toch nog niet zo heel makkelijk te gaan.. Heb je trouwens een dead-line wanneer de auto (APK) klaar moet zijn? Grt, Jeroen |
Auteur: | Grietje [ do maart 12, 2009 10:21 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Blizzard schreef: Ehh, straks ..... Ooit. haha , ergens ken ik dat maar t gaat nu dan wel de goede kant op toch? Dorpels zitten er al in, chassis bijna klaar, dus tis echt alleen nog opbouwen? ik wil ook een straalkast!! |
Auteur: | Blizzard [ do maart 12, 2009 20:36 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
@ Grietje Ja alleen nog even opbouwen. En spuiten en ook heel belangrijk eerst alles strakmaken en voorbereiden voor het spuiten van de lak. @ Jeroen Ik heb geen deadline, ik heb immers al een rijdende kever . Ik heb juist de zwarte gekocht zodat ik dit project rustig en goed kan afmaken ipv snel en daardoor sommige dingen overslaan waar ik later spijt van krijg. Dat geld b.v ook voor de extra bescherming van het chassis aan de onderkant, dit lag eerst niet in de planning. Maar vandaag verder gegaan met het opbouwen. Toen de cabrio nog reed kwamen soms de uitlaatpijpjes tegen het achterpanneel aan. Daardoor was er zelfs lak afgeknapt en begon het al te roesten. De oorzaak. Versleten bevestigingsrubbers van de versnellingsbak. Dus voordat ik de bak terug in het chassis plaatste eerst nog nieuwe rubbers gemonteerd. Ik heb gekozen voor standaard rubbers omdat dit een comfortabele kever moet worden die ook verhuurd kan worden voor trouwerijen enz. Behalve de versnellingsbak met aandrijfassen, vandaag ook de motor gemonteerd en de kabels, bedrading en benzineleiding aangesloten. |
Auteur: | superbeetles.nl [ do maart 12, 2009 20:49 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Je bent iig hard aan het werk aan de cabrio! Mooie sleutelruimte trouwens! Grt, Jeroen |
Auteur: | Blizzard [ do maart 12, 2009 20:52 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
superbeetles.nl schreef: Mooie sleutelruimte trouwens! Ja he, die is van de www.airmannschaft.nl |
Auteur: | Blizzard [ zo maart 22, 2009 22:25 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Chassis rolt weer compleet met motor. Het werk aan de carrosserie gaat ook snel. O.a. stralen, epoxy spuiten, nieuw bakje achter het benzinevulklepje gelast, nieuw voorpaneel pas gemaakt, overspuitbare antiesteenslaaglaag in de wielkasten gespoten. |
Auteur: | superbeetles.nl [ ma maart 23, 2009 22:01 ] |
Berichttitel: | Re: 1303 cabrio resto uit 1979 |
Dat gaat snel zeg! Altijd goed om te zien dat er weer een 1303 gerestaureerd wordt! |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |