|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Airspeed
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: di feb 03, 2009 0:21 |
|
|
Superbeetles Specialist |
|
Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17 Berichten: 72
|
Blizzard schreef: Nog wat leuke en handige links over velgen en banden.
Op de volgende link staan al veel Porsche velgen met zelfs het gewicht van de velgen. Als je dat ziet snap je ook waarom men voor een sportieve kever en voor de cross vaak fuchs velgen kiest. Het zijn de lichtste, de sterkste en de mooiste (persoonlijke mening).
Eens, ook daarom snap ik die zware imitatie Fuchs dan ook totaal niet...alhoewel de aftermarket 17" Fuchs wel erg mooi zijn Goeie info over de sporing en scrub radius of zoiets Herinnert me eraan dat ik nog wat wegliggingswerk te doen heb Had jij al iets gevonden om de caster te kunnen verstellen? Remmele heeft zijn caster verstellings top veerpootlager setjes niet meer op voorraad en maakt ze ook niet meer (te weinig 'Nachfrage')...
_________________ 1303 '75
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: di feb 03, 2009 0:55 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Waaom met de bovenkant van je veerpoot het caster verstellen als je het ook aan de onderkant kan doen. Wanneer je de beugels waarmee je stabilisatorstang aan de chassiskop vast zit in de lengte richting van de auto verstelbaar maakt door b.v. een exenterbout, b.v. net zo 1 waarmee de dwarsdraagarm aan de chassiskop vast zit om het camber te stellen. Het gaat immers maar om een paar graden. waar ik ook wel eens aan gedacht heb is om het uiteinde van de stabilisatorstang dat door de draagarm steekt het dunne gedeelte te verlengen door een stuk van het dikke gedeelte weg te veilen. Op die manier komt de onderkant van de veerpoot naar voren. Wil je het tegenovergestelde, dus je veerpoot rechterop zetten, kun je door dynamopoulieafstelplaatjes tussen de draagarm en de stabilisatorstang te plaatsen je caster veranderen.
Nog een manier is om de bus in de draagarm aan de chassiskop zijde aan de achterkant ( in de lengterichting van de auto gezien) een paar mm. af te slijpen en aan de voorkant een opvulring van een paar mm. te plaatsen. Aangezien je stabilisator stang op 1/4 van je draagarm zit gemonteerd krijg je een wipwap idee. Draagarm 4 mm. naar achteren verplaatsen bij de chassiskop > Je wielnaaf verplaatst zich 1 mm.naar voren. (Grof gezien natuurlijk maar het gaat om de uitleg)
Er kleven natuurlijk ook wat nadelen aan om je wielnaven naar voren te plaatsen. Als eerste komt je wiel iets verder naar voren in de wielkast te staan. Ik weet niet of het ook invloed heeft op het akkerman stuurprincipe. Ik denk dat geen invloed heeft met de lange stuurstangen / tierods / spoorstangen die vanuit het midden van de auto vanaf het tandheugel stuurhuis naar het fusee lopen.
Ik wou achter een grotere rolomtrek, als ik voor een kleinere band diameter zou monteren verkleint de casterhoek weer doordat de auto voor lager staat dan achter. Doordat ik het complete interieur nu heb verwijderd zonder de achterveren aan te passen en de auto nu dus voor lager staat dan achter is het stuurgedrag merkbaar lichter en zenuwachtiger.
Zolang na het nemen van een bocht het stuur weer uit zich zelf terugkomt naar de rechtuitstand en in het andere uiterste het sturen niet te zwaar gaat vind ik het bij deze auto eerst wel best. Pas als alle onderdelen definitief geplaatst zijn en er een tijdje niks veranderd ga ik wel verder fijntunen.
Als van deze ideeen niks klopt wil ik graag horen wat waarom niet kan.
_________________ Liever gelast dan geleast!
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: do feb 05, 2009 19:02 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Nu het niet meer vriest kon ik verder met het vastplakken van de nieuwe vloerbedekkingset. Wanneer dit helemaal klaar is worden er een paar andere stoelen geplaatst die ik nog had staan. Deze hebben ooit 2 seizoenen in m'n (race) Alfasud gezeten en zijn speciaal op mijn lengte gemaakt. De FIA goedkeuring is inmiddels verlopen, maar dat maakt voor een straatauto niet uit. Ook komt er een setje 4puntsgordels in. Als ik de juiste stuurnaaf binnen heb komt er ook nog een ander stuur in met een quick release systeem. Dat is heel handig als je in wilt stappen en je moet je langs een rolkooi wurmen. De kooi is een FIA gekeurde kooi. Jammer dat deze bedoelt is voor een Alfasud. Gelukkig past deze met zeer weinig aanpassingen ook in een kever. De kooi gaat door het dashbord omhoog lopen. Ik ga natuurlijk geen gaten in dit dashbord maken. Ik heb er nog 1 liggen met de tellers van een 944 er ingemaakt. Ik plaats de kooi vooral om de torsiestijfheid te verhogen. Ik wil de kooi bevestigen aan de torsieaskoker en dan via verschillende driehoek verbindingen de achterkant verbinden met de voorkant van de auto. Ik maak nog wel ff een tekeningetje van de kooi om het idee te verduidelijken. Wat heb je immers aan stuggere veren en goede verstelbare schokdempers als de rest van de auto heen en weer wokkeld ik bedoel tordeerd.
_________________ Liever gelast dan geleast!
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: do feb 05, 2009 20:59 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Dit is het idee zo'n beetje. Achter word de kooi bevestigd in de kattebak aan de wielkast waar aan de buitenkant van de auto in de wielkast de carrosserie aan het chassis zit bevestigd. Bovenop de torsieasbuis aan de uiteinden zit aan de bovenkant nog een boutgat waar je de carrosserie aan het chassis kan bevestigen. Dit punt wil ik dus met de voorkant van de auto verbinden. Ik zie over het algemeen weinig van dit soort kooiconstructies. De meeste zijn voor de sier of om de inzittenden een vals gevoel van veiligheid te geven. Bij Remmele zie je b.v. wel dit soort kooien. De kooiconstuctie is oranje De stabilisatorstangen zijn blauw De schokdempers en torsiestaafdeksel zijn groen
_________________ Liever gelast dan geleast!
Laatst bijgewerkt door Blizzard op do feb 05, 2009 21:22, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Airspeed
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: do feb 05, 2009 21:17 |
|
|
Superbeetles Specialist |
|
Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17 Berichten: 72
|
Very nice en goed doordacht!
_________________ 1303 '75
|
|
Omhoog |
|
|
Grietje
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: ma feb 09, 2009 21:43 |
|
|
Superbeetles Specialist |
|
Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44 Berichten: 75 Woonplaats: Almere / Zeeland
|
Ga of laat je de kooi lassen of ga je hem bouten? Idee ziet er goed uit, wel over nagedacht, dat ding word zo stijf dat er met natweer niet mee te rijden is Met de slalom AX hebben ze de voorkant express gebout zodat ze hem met nat weer los kunnen draaien, zodat er teminste nog mee te rijden valt. BTW, gave keef! Ik wou dat ik al rijk was dat ik mijn keef ook zo kon verwennen
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: ma feb 09, 2009 22:31 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Ik ben niet rijk. Ik ben alleen al 15 jaar met kevers bezig en heb een heeeeeeeleboel geduld. Het kruis in de deuropening word demontabel. Ook het kruis boven de reservewielbak word demontabel. Allebij om practische redenen. In en uit kunnen stappen en het kunnen meenemen van een reservewiel op normale ritten.
_________________ Liever gelast dan geleast!
|
|
Omhoog |
|
|
Grietje
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: ma feb 09, 2009 23:34 |
|
|
Superbeetles Specialist |
|
Geregistreerd: do jan 15, 2009 22:44 Berichten: 75 Woonplaats: Almere / Zeeland
|
haha oh is dat de truc Dan heb ik nog ff te gaan haha! Maar goed bezig, slim ontwerp!
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: vr feb 13, 2009 22:21 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Vandaag m'n bestelde 6 meter 40 mm. buis voor de rolkooi op kunnen halen. Het heeft dezelfde hardheid ( 52 ) als de staalbuis van de OMP kooi maar met een dunnere wanddikte om gewicht te besparen. De originele kooiconstructie is voor de veiligheid voldoende. De buis die ik nu heb gekocht is een aanvulling op de bestaande kooi om de carrosserie minder te laten flexen / torderen. Daarvoor kan ik dus een dunnere wanddikte gebruiken. De op ebay gekochte OMP kooi bevestigingsonderdelen zijn onderweg. De kooi is naar mijn idee op te veel punten op deze manier met elkaar verbonden. Ik probeer zo veel mogelijk van de verbindingen gewoon aan elkaar te lassen ipv deze boutverbindingen te gebruiken. Deze verbindingsstukken samen met de bijbehorende bouten maken het geheel er niet stijver en lichter op. Mischien laat ik zelfs de beugel over de voorruit helemaal vervallen. De omrolbeugel ter hoogte van de B-stijl geeft al genoeg omrol beveiliging + dit scheelt ook weer wat gewicht. Wel wil ik langs de A-stijl omhoog vanaf de dorpel tot achter het dashbord een constructie maken met daartussen achter de zekeringkast een dwarsverbinding. Omrollen kan een standaard kever zonder kooi zelfs wel hebben zolang je niks raakt. Een situatie die veel waarschijnlijker is, is dat je onderstuurt een bocht niet haalt en dat je voorwiel na een klap met b.v. een vangrail daarna op de plek staat waar voor de klap je voeten nog op de pedalen stonden. Waarom een kooi vragen nu veel mensen? Je auto wordt er immers zwaarder van, het is lastig met in/uitstappen, geen achterbank meer, enz. bla bla bla. Ik heb ooit al een klapper gemaakt op het TT-circuit in Assen met een cup AX op een trainingsdag (sorry Grietje, maar de AX heeft het na wat werk aan de achterkant wel overleeft). Ik gleed als 1 van de eerste auto's uit over de olielekage van een 928. Toen ik stilstond tegen de vangrail zag ik nog een polo vlak voor me 3 keer over de kop gaan. sindsdien wil ik toch wat veiligheid in een snellere auto. Better safe than sorry.
_________________ Liever gelast dan geleast!
|
|
Omhoog |
|
|
Airspeed
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: vr feb 13, 2009 23:54 |
|
|
Superbeetles Specialist |
|
Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17 Berichten: 72
|
Goed plan! Ik wou dat ik chr-mo staal kon buigen en zelf lassen...
_________________ 1303 '75
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: za feb 14, 2009 9:37 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Ikzelf heb ook alleen maar een Mig lasapparaat. Een vriend van mij gaat het Tig lassen. Er hoeft verder niks gebogen te worden. De enige doorlopende buizen met bochten zijn de twee omrolbeugels ter hoogte van de A en B stijl.
_________________ Liever gelast dan geleast!
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: za feb 14, 2009 15:01 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Verder heb ik op Ebay een goed setje 6 punts gordels gekocht met FIA keur tot 2014. Van deze gordels kunnen de schouder gordels op 2 manieren worden bevestigd. Gewoon met bouten aan de vloer op de plek midden onder de achterbank of ze kunnen ook met een lus rond een rolkooi worden bevestigd. Monteer van 4, 5 of 6 puntsgordels de schoudergordels altijd op een plek die bij een eventueel ongeluk zo min mogelijk schade / vervorming krijgt. Stel je monteert de schouder gordels in b.v. een golfje met achterbank aan de C stijl op de plek waar normaal de achtergordels bevestigd worden. Als dan bij een ongeluk de gordels strak worden getrokken door het vervormen van de C stijl kan je je voorstellen dat dit niet erg goed is voor je sleutelbenen en ademhaling.
_________________ Liever gelast dan geleast!
|
|
Omhoog |
|
|
Airspeed
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: za feb 14, 2009 17:32 |
|
|
Superbeetles Specialist |
|
Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17 Berichten: 72
|
Blizzard schreef: Monteer van 4, 5 of 6 puntsgordels de schoudergordels altijd op een plek die bij een eventueel ongeluk zo min mogelijk schade / vervorming krijgt. Stel je monteert de schouder gordels in b.v. een golfje met achterbank aan de C stijl op de plek waar normaal de achtergordels bevestigd worden. Als dan bij een ongeluk de gordels strak worden getrokken door het vervormen van de C stijl kan je je voorstellen dat dit niet erg goed is voor je sleutelbenen en ademhaling. Goed punt. Nooit op die manier over nagedacht...
_________________ 1303 '75
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: ma feb 16, 2009 19:01 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
_________________ Liever gelast dan geleast!
Laatst bijgewerkt door Blizzard op ma feb 16, 2009 19:03, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Blizzard
|
Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen Geplaatst: ma feb 16, 2009 19:02 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01 Berichten: 259 Woonplaats: Groningen
|
Naast het pakket met de gordel kwam er nog een pakketje binnen. Hierin zaten de afneembare stuurnaven. Doordat aan de ene kant 3 kogeltjes zitten en aan de andere kant 5 kan de naaf maar op 1 manier worden gemonteerd en zit je stuur dus altijd recht en komen de contactjes voor de claxon ook recht tegen elkaar aan. Het voordeel van de naven die ik gekocht heb zijn: 1 Er kan een claxon worden aangesloten 2 Er kunnen sturen met een bevestigingsbout diameter van 70 mm. en 74 mm. worden gemonteerd. 3 Het stuur komt 5 cm. verder naar de bestuurder. Laat ik nou 2 sturen hebben die ik wil monteren. 1 zwart lederen Raid stuur voor de normale ritten. Met een bevestigingsdiameter van 74 mm. De tweede is een Rood suede OMP stuur voor de evenementen. Deze heeft een bevestigingsdiameter van 70 mm. Ik heb nu 2 stuurnaven 1 met de grote diameter bevestiging voor de 1303's van 73 en 74. De tweede stuurnaaf heeft de kleine diameter stuurstang bevestiging voor de 1303's van 75 t/m 79. Omdat ik 2 afneembare stuurnaven heb gekocht kan ik nu sturen wisselen tussen de 73ér en de 75ér en eventueel de cabrio van 79.
_________________ Liever gelast dan geleast!
|
|
Omhoog |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|