Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 19:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2009 11:40 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
<EDIT: Zie laatste bericht van dit topic!>


Onderstaande had ik ook op keversite.nl gepost, maar daar komt niet veel reactie op. Iemand hier ervaring met deze remmen??


Hoi,

Ik heb een 1303 uit 1972 die van het luxe(?) is voorzien dat hij zelfstellende trommels achter heeft. Afgelopen weekend heb ik eens een trommel opengehaald omdat de achterremmen niet naar wens mee doen.

Het lijkt er op dat het hele mechanisme er in zit en dat alles soepel kan bewegen, maar toch lijkt het niet te functioneren. Zo te zien moet hij zichzelf stellen door simpelweg te remmen. Gaan de remschoenen te ver naar buiten toe dan stelt hij zichzelf bij het loslaten van de rem (correct me if i am wrong).

Nu is het zo dat ik de remschoenen aan 1 kan heb vervangen (de andere kant komt nog), en het hele mechanisme schoon heb gemaakt. Maar helaas stelt de trommel zichtzelf niet!Het vervelende is dat ik eigenlijk de trommel er weer af moet halen om hem dan met de hand te stellen, maar als ik hem te strak zet, krijg ik de trommel er daarna weer niet op.. Dus moet hij losser om de trommel er op te krijgen, maar daarna remt hij weer niet voldoende.. Dus moet de trommel er weer af............ :|

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen met dit soort remmen bij andere keverrijders. Werkt het bij jullie wel goed? En zijn de onderdelen er nog van te krijgen om het mechanisme bijvoorbeeld weer nieuw op te bouwen? En wat hebben jullie gedaan om het systeem werkend te krijgen of werkend te houden?

En zijn er ook mensen die dit systeem op hebben gegeven en de remmen om hebben gebouwd naar de "standaard" trommel die je gewoon met de hand kan stellen?? Hier zit ik namelijk sterk aan te denken. Alleen al omdat ik een dag bezig ben geweest om "even" de remschoenen aan 1 kant te vervangen. Er zitten zo veel veertjes in dat je eigenlijk 4 handen nodig hebt.

Grt,
Jeroen

(Zo zag de rem er uit toen ik hem opende:)
Afbeelding

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2009 14:15 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Zo te zien moet hij zichzelf stellen door simpelweg te remmen. Gaan de remschoenen te ver naar buiten toe dan stelt hij zichzelf bij het loslaten van de rem (correct me if i am wrong).

You are wrong. :lol:

Het mechanisme stelt zichzelf alleen met het aantrekken van de handrem. Stel het tandwieltje zover terug dat je trommel eroverheen past. Kijk ook ff of er geen rand in je trommel zit. Zoja vijl deze dan weg. Schuif de trommels links en rechts over de remschoenen en trek tig keer aan je handrem. Stel de moertjes van de handremkabels boven op de handremhandel zo af dat je 5 tikjes hoort bij het aantrekken.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2009 14:24 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
De tie wrap moet je ook verwijderen van het heveltje dat het steltandwieltje ronddraait. Als het tandwieltje of heveltje versleten is of het steltandwieltje is niet gangbaar dan werkt het niet. Als het heveltje niet genoeg druk zet op het tandwieltje en er daardoor langs glijd kun je het heveltje een klein beetje richting tandwieltje buigen om meer druk te kunnen zetten.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2009 17:08 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Thanx voor de info. Dan ga ik eerst eens die handrem een paar keer aantrekken. Aangezien het tandwieltje elke keer een heel klein stukje draait, kan het stellen dus nog wel even duren snap ik.

Die tie-rip heb ik er wel weer omheen gedaan. Die zat/zit er om omdat inderdaad dat hendeltje anders niet altijd even strak tegen het tandwieltje aan komt. De tie-rip zit overigens wel los er omheen zodat het hendeltje wel nog op en neer kan bewegen.

Zoals je kan zien zit er ook nog een dik ijzerdraatje achter dat hendeltje, ook om er voor te zorgen dat hij niet te veel speling heeft. Ik ga er vanuit dat dat ook niet origineel is..

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2009 21:00 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Nou, ik heb een lamme arm van het 1001 keer aantrekken van de handrem.. :lol: Maar helaas helpt het niks.. :smt009 Maar nu ik beter snap hoe het mechanisme werkt, kan ik hem nog eens openhalen en kijken wat hij doet als ik de handrem aantrek. Om moet hij perse tegendruk hebben van de trommel? Ook zal ik dan eens kijken of die tie-rip er af kan..

Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2009 21:55 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Als je de handrem aantrekt heb je geen tegendruk nodig van de trommels. Trap alleen niet op de voetrem zonder trommels. Je hebt dan kans dat je de zuigertjes uit de remcilinder trapt.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: wo apr 08, 2009 9:15 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ik heb een setje nieuwe wielremcilinders besteld en een compleet bevestigingssetje met allemaal kleine onderdeeltjes voor in de remmen. Dan kan ik iig alle onderdelen in de trommels vervangen die te vervangen zijn (andere onderdelen specifiek voor het zelfstellende gedeelte kan ik nergens te koop vinden). Ook zag ik dat je de bewegende onderdelen (zoals de stelmoer) best mag insmeren met kopervet, zolang je de remvlakken van de schoenen en trommel natuurlijk maar niet vet maakt.. Dus dat zal ik ook nog doen, en dan zal ik het stellen ook testen zonder trommel er op.

Hopelijk heb ik hier a.s. weekend al tijd voor.

Ik hoop dat dit alles de problemen oplost, maar mocht dat alles dan nog geen positief resultaat hebben, dan ga ik toch eens opzoek naar een setje 2e hands ankerplaten (of complete trommels) zodat ik ze om kan bouwen naar "standaard" trommels.

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 17:09 
Offline
Superbeetles Knutselaar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 22:07
Berichten: 31
Woonplaats: zierikzee
hee jeroen.
is het nog gelukt met de zelfstellende remtrommels?
ik heb ze ook en heb t hele spul uit elkaar gedraait en met stoombouten vet weer in elkaar gezet. t werkt goed bij mij.

t tie rapje hoort er idd niet en dat stukje ijzerdraad ook niet.daar zit bij mij een klein haarspeld split pennetje in.

groet cor


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 20:04 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
:-k Ik zou zweren dat ik al een update in dit topic had geplaatst.. Maar blijkbaar niet.. :lol:

Ik heb ondertussen allebei de remcilinders achter vervangen, alles goed schoongemaakt en in elkaar gezet.

Helaas is er in het verleden veel aan gerommeld. Zo zijn originele onderdeeltjes verdwenen en vervangen door zelf geknutselde dingen. Zoals bijvoorbeeld die ijzerdraadjes. Zonder die dingen zit er zoveel speling op dat het haakje nooit achter het tandwiel blijft hangen. En ook zonder de ty-rip schiet het haakje over het tandwiel heen.. Het haakje is ook niet te buigen, lijkt wel van verenstaal ofzo. De remmen lijken zich overigens met deze "extra onderdelen" ook niet te stellen..

Dus ik heb de remmen zo strak mogelijk gezet voordat de trommel er omheen ging en de auto remt nu goed. Alleen is de vraag voor hoe lang.. Als de remschoenen gaan slijten zullen de remmen toch weer slechter gaan remmen.

Mocht iemand een adresje weten waar ik nog onderdelen voor dit systeem nieuw kan kopen hoor ik het graag. Ondertussen houd ik Marktplaats in de gaten voor een setje 2e hands ankerplaten..

Grt,
Jeroen

(meer foto's op www.vwkever.com)
Afbeelding

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: vr mei 15, 2009 20:28 
Offline
Superbeetles Knutselaar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 22:07
Berichten: 31
Woonplaats: zierikzee
zal morgen eens op de sloop kijken. daar staat een gestripte 1303 met de veerpoten er nog aan die ik nodig heb. zitten scheuren in bij de bevestiging van de wiel naaf.
daar zitten ook de trommels achter nog op. ik zal eens kijken of daar ook dat zelfstellende spul in zit en hoeveel dat moet gaan kosten.
dat zou ik evt voor je kunnen meenemen naar budel of opsturen.
groet cor


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2009 13:40 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
(o\ | /o) cor schreef:
zal morgen eens op de sloop kijken. daar staat een gestripte 1303 met de veerpoten er nog aan die ik nodig heb. zitten scheuren in bij de bevestiging van de wiel naaf.
daar zitten ook de trommels achter nog op. ik zal eens kijken of daar ook dat zelfstellende spul in zit en hoeveel dat moet gaan kosten.
dat zou ik evt voor je kunnen meenemen naar budel of opsturen.
groet cor

Hey Cor,

Als je dat wil doen graag! Mochten het overigens "gewone" trommels zijn met nog goede ankerplaten, ben ik ook geintereseerd..

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: ma jan 04, 2010 17:39 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Omdat ik de zelfstellende remmen niet aan de praat krijg heb ik besloten om ze om te bouwen naar 'normale' remmen die handmatig te stellen zijn. Deze zelfstellende remmen zijn ook met de hand te stellen, maar dan moet de trommel er af... Niet echt makkelijk.

Ik heb ondertussen een setje 2e hands gepoedercoate ankerplaten bij de Wolfsburgt meegenomen. Dus het begin is er, maar ik weet niet welke onderdelen allemaal anders zijn en ik nieuw aan moet schaffen... Wie kan helpen het onderstaande lijstje aan te vullen / aan te passen?

- Ankerplaat (reeds aangeschaft)
- Veren
- Handremkabels (???)
- Handremhendel


De handremkabels had ik 'gehoord', maar ik kan zo 123 geen verschil ontdekken.. Misschien iets korter of langer? Verder vraag ik me af of bij het demonteren van de ankerplaat er nog iets van een pakking of lager direct vervangen moet worden!? Of blijft dat allemaal op zijn plek zitten?

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2010 0:42 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Wat je verder nog ndig hebt is.

De rubber afsluitdopjes voor in de gaten van de remankerplaat waar je de remmen door afsteld.

Achteras afdicht / montage setje.

Splitpen voor de achteras moer.

Het buitenste wiellager zie je zitten wanneer je de remachterplaat verwijderd. Wanneer er wat roestschilvers, zand of andere rommel in het lagervet komt maak dan het lager goed schoon en kijk dan gelijk of de kogels nog glimmen. Waneer de kogels van een lager mat of blauw zijn is het verstandig het lager te vervangen.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2010 10:23 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Hey bedankt! Ik heb mn lijstje aangevuld. Ook bedankt voor de info over het lager!

Maar wat bedoel je precies met 'Achteras afdicht / montage setje'? Gewoon zo'zwarte keerring? Los kan ik hem even neit vinden, maar ik bedoel de ringen die hierbij zitten: http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=1440

- Ankerplaat (reeds aangeschaft)
- Veren
- Handremkabels (???)
- Handremhendel
- Rubber dopjes voor de gaten van ankerplaat waar je de remmen door afstelt
- Achteras afdicht / montage setje
- Splitpen voor de achteras moer

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zelfstellende Trommelremmen..
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2010 11:57 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Nee ik bedoel deze set zonder een nieuw wiellager.

http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoekt ... &category=

Of deze B kwaliteit kan ook wel voor een kever zonder pendelassen. De pakkingen hoeven namelijk geen versnellingsbakolie tegen te houden alleen maar het wiellagervet.

http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoekt ... &category=

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling