|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: do feb 10, 2011 11:05 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
De axiale speling het liefst minder dan 0.10mm houden. 0.06 a 0.07 is perfect. Deze speling bereiken met 3 afstelringen achter het vliegwiel.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: do feb 10, 2011 21:48 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Hoi Herbie 1303, Ik heb het gelezen in het boek van Tom wilson[how to rebuild] en die geeft aan 0.07tot max 0.13mm Ik heb net het vliegwiel er op gezet,maar kon hem nog niet vast genoeg aan draaien om nauwkeurig te meten,maar met de digitale schuifmaat kwam ik op 0.08mm met 3 ringen.Morgen nog maals controleren meten is weten grt wim.
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: vr feb 11, 2011 14:04 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
He, Nou dan klopt dat toch. Ik zou alleen niet bovenin de marge gaan zitten, maar met 0,08 zou je toch heel netjes zitten. Als je blok vast zit na het op moment zetten van je vliegwiel, dan is het natuurlijk foute boel. Als de speling goed is, dan zul je die ook niet meer kunnen voelen bij het trekken aan de poelie.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: vr feb 11, 2011 22:45 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Hallo lezers,vanavond heb ik de krukas speling [arm] gemaakt. Dit heb als volgt gedaan,ik heb 2bouten door het vliegwiel gedraaid tegen het carter aan, zo kon ik het vliegwiel naar [buiten] duwen,dan de digitale schuifmaat er tussen en hem op 0 zetten,hem laten zitten en dan de 2 bouten terug draaien. Dan het vliegwiel terug duwen richting het carter en aflezen hoeveel hij bewogen heeft ,dit een paar keer herhalen tot je weinig over hebt[0.5] in dit geval. Ik heb hem niet op 350nm vast gezet maar voor het uit shimmiën was dat niet nodig,wel heb ik hem met een ratel met een pijp er op vast gezet zodat hij straks niet verder op schuift dan 0.5 als ik hem wel met 350nm vast zet Ook heb ik een makkelijke manier gevonden om het vliegwiel tegen te houden bij het aan draaien van de bout .Morgen even een moment sleutel lenen die wel tot 350nm gaat ,nog 1x controleren en dan de kering er in en aandraaien met loctite.tot de volgende up date. van wim
Bijlagen: |
speling krukas verhelpen 002 (Medium).JPG [ 140.95 KiB | 2367 keer bekeken ]
|
speling krukas verhelpen 009 (Medium).JPG [ 149.75 KiB | 2367 keer bekeken ]
|
speling krukas verhelpen 005 (Medium).JPG [ 143.79 KiB | 2367 keer bekeken ]
|
speling krukas verhelpen 006 (Medium).JPG [ 142.2 KiB | 2367 keer bekeken ]
|
speling krukas verhelpen 010 (Medium).JPG [ 154.37 KiB | 2367 keer bekeken ]
|
speling krukas verhelpen 011 (Medium).JPG [ 140.32 KiB | 2367 keer bekeken ]
|
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: zo feb 13, 2011 22:16 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Hoi, Na dat ik het vliegwiel met 350nm had vast gezet kwam de speling nog maar op 0.05 en het boek gaf aan dat 0.07 tot 0.013 het beste was,dus maar weer alles er afgehaald en de ringen[ik heb er 6,ook nog van een ander blok] onderling gewisseld tot ik op de goeie dikte kwam,en zie op de foto's 0.09 Dus het vliegwiel definitief vast gezet met loctite en 350nm. En zaterdagavond kwam mijn broer Peter langs,en die wilde even kijken bij het blok maar kon het toch weer niet laten dus maar even de zuigers in de cilinders geduwd zodat ik zondag de cilinders er op kon zetten,en zie foto's is dit ook gelukt. dus volgende keer de koppen. tot dan. wim
Bijlagen: |
zuigers in cilinders (2).JPG [ 153.9 KiB | 2355 keer bekeken ]
|
vliegwiel nog 1x controleren.JPG [ 150.52 KiB | 2355 keer bekeken ]
|
vliegwiel nog 1x controleren (2).JPG [ 149.79 KiB | 2355 keer bekeken ]
|
vliegwiel met 350 nm vast.JPG [ 120.57 KiB | 2355 keer bekeken ]
|
zuigers en cilinders er op maar niet zo..JPG [ 144.89 KiB | 2355 keer bekeken ]
|
zuigers en cilinders er op.JPG [ 143.03 KiB | 2355 keer bekeken ]
|
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
superbeetles.nl
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: ma feb 14, 2011 13:12 |
|
|
Site Admin |
|
Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02 Berichten: 765 Woonplaats: Utrecht
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: di feb 15, 2011 22:32 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Hallo, vanavond verder met kleppen slijpen ,ik had alle kleppen al geslepen maar nog niet gecontroleerd op lekage .Dus vanavond eerst gecontroleerd 6 van de 8 lekte na dat ik de in en uitlaat ruimtes had gevuld met water. Dus alles weer los [klepveren er af] en weer verder met slijpen,maar nu is er 1 inlaat klep die wil niet echt sluiten,je kan het al zien als je na wat draaien met de klep,en hem dan er uit haal zie je een deel van de zetel waar de pasta niet echt langs gaat .Maar goed we houden vol en 2 die lekte heb ik nu wel dicht Als er iemand nog tips heeft over het slijpen dan lees ik het graag. v d week weer verder. doei
Bijlagen: |
kleppen slijpen 001.JPG [ 113.9 KiB | 2335 keer bekeken ]
|
kleppen slijpen 002.JPG [ 144.56 KiB | 2335 keer bekeken ]
|
kleppen slijpen 003.JPG [ 112.41 KiB | 2335 keer bekeken ]
|
kleppen slijpen 004.JPG [ 122.35 KiB | 2335 keer bekeken ]
|
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: do feb 17, 2011 13:05 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Leuk karweitje dat kleppen slijpen. Ik heb het ook gedaan. Paar keer grove korrel, en daarna nog vaker met fijne korrel. Echter heb ik niet getest of het zaakje daarna (nog) lekte. Misschien is die kans wat kleiner bij mijn nieuwe VW koppen waarin de klepzetels nog perfect zijn. Controleren is natuurlijk altijd een goede zaak.
Wat ik wel gedaan heb, en dat zie ik niet op jou foto's terug, dat is het afplakken van de klepgeleiders. Die slijppasta is zo fijn, dat ik ook met reinigen met water, remmenreiniger en perslucht nog steeds hier en daar van die kleine deeltjes tegen kom. Lijkt me dodelijk voor de klepgeleiders op langere termijn.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: do feb 17, 2011 21:58 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Hoi Herbie 1303, Ik snap wel wat je bedoeld maar ik snap niet hoe je het hebt gedaan ,want de klepstelen gaan door de geleider tijdens het slijpen, dus hoe moet ik ze dan afplakken grt wim.
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: vr feb 18, 2011 15:10 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Ik deed de klep telkens een klein stukje oplichten, rondom pasta aanbrengen, slijpen, weer opnieuw oplichten etc. Daarna als je klaar bent met de klep, voorzichtig er uit halen, gat van de klepgeleider met een klein stukje afplakband (dat papieren afplakband) dichtmaken. Stukje afblakband dus aanbrengen op schroevedraaiertje en voorzichtig door de opening manouvreren van de in/uitlaat poort (rondom zit overal die pasta troep) en vastduwen met vinger.
Er kunnen nu geen pasta resten in de klepgeleider vallen terwijl je met de volgende klep aan de gang gaat. Ook kun je na afloop rustig je poorten schoonmaken zonder dat er restanten in vallen. Uiteindelijk moet je natuurlijk ook je geleiders schoonmaken, maar dan is de grootste troep weg.
Maar misschien ben ik iets teveel een pietlut.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: wo feb 23, 2011 21:56 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Hallo,na heel veel slijpen[ook met de schroeftol ]alle kleppen waterdicht gekregen .Dus in de vaatwasser gereinigt en alle kleppen er weer in,in samen werking met de boor standaard . Vanavond de koppen er weer op gezet en alles vast gezet op 32nm volgens het boekje.Maar ik vind het wel wat weinig 32nm maar ik heb het nog wel zo gelaten,morgen even met een andere momentsleutel om te kijken of het wel klopt [want hij kan verlopen de sleutel] Op naar het volgende,de tuimelaars en klep stoters . groet wim.
Bijlagen: |
koppen er op 1.JPG [ 124.86 KiB | 2273 keer bekeken ]
|
koppen er op 2.JPG [ 125.34 KiB | 2273 keer bekeken ]
|
koppen er op 3.JPG [ 122.25 KiB | 2273 keer bekeken ]
|
koppen er op 4.JPG [ 128.73 KiB | 2273 keer bekeken ]
|
koppen er op 5.JPG [ 131.08 KiB | 2273 keer bekeken ]
|
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
superbeetles.nl
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: do feb 24, 2011 9:35 |
|
|
Site Admin |
|
Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02 Berichten: 765 Woonplaats: Utrecht
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: do feb 24, 2011 22:35 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Nee ik ben het niet vergeten ,maar dan zit er bij mijn koppen zeker iets niet goed ,want ik kan het plaatje er nog gewoon tussen uit halen . Opa
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: do feb 24, 2011 22:43 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Niet goed gekeken nu wel en gezien dat ze er niet meer uit kunnen ,ik was in de war, want ik dacht dat ze vast kwamen te zitten tussen de kop en de cilinders. Maar dat is niet zo, ze kunnen er niet meer uit door de stoterstang buisjes ,Dus maar goed dat ik ze niet vergeten ben Ja dit gebeurd als je wat ouder [opa] word.
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 Geplaatst: vr feb 25, 2011 13:33 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Die moeren waarmee je de de koppen vast zet (8 per kop), daar zit een onderleg ring onder. Heb je wel een beetje afdichtmiddel onder de borgringen gedaan (heb er zelf groene loctite onder gedaan)? Dit voorkomt olielekkage vanuit het tuimelaarhuis. Had ik volgens mij al eens geschreven, maar nu kun je het evt. nog doen als je het vergeten bent .
|
|
Omhoog |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|