Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1303 US export (Germany) 1974. Uit Phoenix Arizona.
BerichtGeplaatst: za nov 17, 2012 22:25 
Offline
Superbeetles Monteur

Geregistreerd: za jan 15, 2011 10:24
Berichten: 43
Hoi Wim,

Over de motor:
Met de Bugme video's (USA) en wat boeken durfde ik het wel zelf te doen. Uit elkaar halen is dan best wel leuk. Ik had wat moeite de twee carter helften van elkaar te halen, maar zolang je de olievul buis er aan laat zitten werk deze prima als hamer-plaats met een rubberen hamer.
Best wel smerig werk, omdat overal en altijd wel ergens olie uit komt. Dus een goede werkplek die flink vies mag worden is aan te raden.
Heb uiteindelijk de twee helften mee genomen naar een lokale wasbox en met het programma "motor-cleaner" behoorlijk schoon kunnen krijgen. Schoon is voor mij het vuil eraf, olie eraf en een duidelijk zilveren kleur. Ik heb geen behoefte aan een glimmende motor of verfspuiten van het blok. Dat heeft de vorige eigenaar wel gedaan en het zit er niet uit. Functioneel schoon dus.

Ik heb geprobeerd zelf te oordelen of de motor aan revisie toe is. Aan de lagers te zien was dat snel duidelijk: het messing is deels zichtbaar, de zittingen zijn ingesleten (olie aanvoer deel is nog helemaal goed=grijskleurig), de nokkenas vertoont kleurverschil op het hoogste punt (Bugme video geeft daar een mooi voorbeeld van). Ik kan, denk ik, vrijwel alles zelf doen behalve het in-meten en lijnboren etc. De motor ligt nu in delen bij een revisie bedrijf. Ik ga de motor zelf in elkaar zetten.

Hierdoor hoop ik een totale motor revisie te doen met minimale uitbesteding.
Kost initieel wel wat gereedschap (momentsleutel(s), 36mm 9x torquetool, zuigerveer spanner etc...) maar is denk ik nog steeds goedkoper dan de hele motor in zijn geheel af te geven voor revisie.
Bovendien vind ik het super leuk om het allemaal zelf te kunnen. Ik leer er een hoop van.

Foto's zullen blijven komen! ;-)
Tee


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 US export (Germany) 1974. Uit Phoenix Arizona.
BerichtGeplaatst: di dec 18, 2012 0:53 
Offline
Superbeetles Monteur

Geregistreerd: za jan 15, 2011 10:24
Berichten: 43
Heel blij met mijn zelf gespoten onderdelen. Doet goed om te zien. Vele delen volgen nog.

De deurpennen eruit gehamerd vandaag. Komt nog een apart topic over. Viel alles mee om te doen, maar je moet wel slim te werk gaan.

Tee


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Deurscharnier pinnen
IMG_6168.jpg
IMG_6168.jpg [ 192.87 KiB | 1122 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Hoe blij kun je worden met onderdelen die af zijn ;-)
IMG_6150.jpg
IMG_6150.jpg [ 191.53 KiB | 1122 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling