Op 10,11 en 12 maart dit jaar zijn wij in Wolfsburg geweest. Voor de gene die het leuk vinden een kort reisverslag..
Alle foto's vind je hier (klik)!Donderdagochtend zijn we met de Seat vertrokken met bestemming Wolfsburg, Duitsland. We hebben met de stoppauzes er bij ongeveer 5 uur over gereden. Nadat we de afslag Wolfsburg / Autostadt hadden genomen viel ons bij het eerste stoplicht al iets op. Bijna alle auto's die in deze stad rondreden waren van het merk Volkswagen (en Skoda, Seat en Audi)..
Na een korte rit door Wolfsburg kwamen we aan bij ons hotel, het TRYP Hotel, met uitzicht op de grote torens van de Volkswagen fabriek.
Nadat we waren ingechecked in dit luxe hotel zijn we even de stad ingelopen. Meteen even gekeken hoe we de volgende dag bij Autostadt konden komen en een plek opgezocht om te eten.
Vrijdagochtend zijn we optijd opgestaan en zijn we naar Autostadt gelopen. Dankzij een loopbrug over het water en spoor waren we er in 15 minuten en kwamen we precies met openingstijd aan. Direct bij de balie waar we de toegangskaarten haalde gevraagd of er nog plek was voor de 'factory tour'. Helaas was de Engelse tour al volgeboekt.. Blijkbaar was het dus mogelijk om al voor openingstijd bij die balie aan te kloppen.. Gelukkig was er wel plek voor de Duitse tour. Die ging al binnen 5 minuten van start, dus zijn we direct naar de bus gelopen.
Het eerste dat er verteld werd was dat je geen foto's of video's mag maken tijdens de tour. Dus helaas, geen beeldmateriaal daarvan. De bus reed over het fabrieksterrein naar de hal waar de Golf 6 gebouwd wordt. Ondanks dat het fabrieksterrein gigantisch is (8 vierkante km) lijken ze niet genoeg ruimte te hebben voor de 4000 VW's die er dagelijks van de band rollen. Elk leeg hoekje staat volgestouwd met splinternieuwe VW's. De fabriek heeft ongeveer 75km aan wegen, een eigen bakkerij, een eigen bank, een eigen reisbureau en een eigen currieworst!
Na een paar minuten rijden kwam de bus bij de hal aan. De lange, maar smalle en lage bus kon zo de fabriek inrijden zodat we een deel van de productielijn konden bekijken. Erg mooi om te zien hoe secuur robots hun taak vervullen. In luttele seconden wordt bijvoorbeeld een compleet dashboard inc. radio, airbags en contactsleutels in een Golf geplaatst. Dankzij een streepjescode systeem wordt elke Golf gebouwd naar wens van de klant. Dingen als lak, interieur, wielen en motor kunnen dus per auto verschillen.
Helaas waren we in 20 minuten al weer terug in Autostadt en zat de tour er weer op. In Autostadt zijn we toen alle paviljoenen gaan bezoeken. Veel merken (Seat, Skoda, Audi, Lamborghini, VW), die onder de VW vlag vallen hadden een eigen paviljoen. Daarnaast is er ook nog een museum, twee torens vol nieuwe VW's, een autodealer en een paviljoen voor bedrijfsauto's.
We hebben flink wat foto's geschoten en mooie auto's gezien. In het museum stonden verschillende merken auto's. Veel hadden wel een link met VW (ontwerper/ontwerp, fabriek, techniek, etc). Ook was er een replica van een
prototype kever uit 1936 te zien!
Amy wilde zeker 4 auto's zo mee naar huis nemen. De
miljoenste kever (klik), een
Audi R8 (klik), een
Golf GTI (klik) en een
VW California (klik).
Wat handig is bij dit park is dat de toegangskaart de hele dag geldig is. Je kan er dus in en uit lopen wanneer je wil. 's Avonds zijn we dan ook terug gegaan naar het park om wat te eten.
Zaterdagochtend stonden we al vroeg op de stoep bij het Automuseum. Helaas waren we even vergeten om te kijken hoe laat dit museum open zou gaan en stonden we 15 minuten te vroeg voor de deur. Na een poosje wachten voor de deur zagen we wat beweging binnen en konden we het museum in. Twee stoffige dames achter de balie gaven ons onze toegangskaartjes en een VW speldje!
Na binnenkomst loop je een bruinige jaren 70 gang in met wat pilaren met foto's en VW advertenties en wat teksten er bij. Aan het einde van deze gang loop je rechtsaf een grote hal/loods in en zie je meteen veel, heel veel VW's staan! Dit musem heeft alleen VW's. Andere automerken kom je hier niet tegen.
We zijn hier op het gemak rond gaan lopen. Doordat we zo vroeg waren, waren we een van de eerste mensen die daar binnen liepen. Naast natuurlijk veel kevers en andere oudere Volkswagens staan er in dit museum vooral heel veel studiemodellen en prototypen van auto's. Een paar voorbeelden: Golf 1 prototype met kevermotor, Passat GTI, VW EA48 met kevermotor voorin, Corrado cabrio, T1 bus prototype uit 1949, enz, enz, enz...
Naast deze prototypen waren er ook veel speciale modellen te zien zoals, een kevertaxi met 4 deuren, De laatste T1, T2 en T3 bussen, brandweer en politie voertuigen, Weltmeister, Silver Bug, New Beetle RSI, enz, enz, enz...
Het leuke was dat achterin deze hal iemand een deur open had laten staan. We hebben even snel om het hoekje gekeken en daar stonden nog eens tientallen VW's te wachten op een plekje in het museum.
Nadat we alle auto's in het museum hadden bekeken zijn we nog even naar slot Wolfsburg gereden. Iedereen die een klassieke VW rijdt kent dit slot. Kijk maar eens op het stuur van bijvoorbeeld een 1303.
Helaas konden we niet echt gelijkenissen vinden tussen het echte slot en het logo.. Maar ze zullen er vast zijn..
Na dit alles zijn we weer in de Seat gestapt en terug gereden naar Nederland.
Alle foto's vind je hier (klik)!Jeroen