Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jeroen heeft nog een 1303..
BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 9:28 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ja inderdaad.. Ik ben opzoek naar een 1303 voor dagelijks gebruik. V.a. 1 september ga ik bij een ander bedrijf werken en ben ik eindelijk van die saaie grijze leaseauto af.. :lol: Omdat ik nog maar 16 km per dag hoef te rijden (woon-werk verkeer) lijkt het me leuk om daarvoor een kever aan te schaffen. Een 1303 heeft de voorkeur om een paar redenen:

- Ik heb er al eentje gerestaureerd, dus ik ken het model ondertussen van binnen en buiten..
- Door die restauratie heb ik nog wat onderdelen over.
- Een 1303 rijdt gewoon het aller lekkerste!

Mocht iemand een leuke 1303 te koop te weten, dan hoor ik het graag. Belangrijk vind ik dat er niet (veel) aan verprutst is, en dat het een eerlijke auto is. Als er ergens een slechte plek zit, wil ik die ook kunnen zien, en moet die niet onder een laag tectiel zijn weggewerkt.. Verder moet hij al APK hebben.

Dat zijn wat eisen, ik weet het. Ik heb pas al in een witte 1303 een proefritje gemaakt bij het Kever Centrum MN (http://www.kevercentrum.nl). Deze is uit Duitsland geimporteerd, is niet aan gelast, heeft nog de eerste lak, etc.. What you see is what you get.. Nadeel vond ik de kleur (met een witte blijf je zitten), en de prijs was eigenlijk wat aan de hoge kant. Ik denk dat de auto het zeker wel waard is, maar voor mij zat het eigenlijk net boven mn budget.. Wie weet ga ik er toch nog eens kijken, maar voor nu wordt dit hem niet.

Verder komt er als het goed is deze week een 1303 uit Zweden binnen bij VWimport (http://www.VWimport.nl). Paul heeft me al een foto gemaild, en deze kever ziet er erg mooi uit. Hij is niet origineel meer (is wat lager, zit andere uitlaat onder en sierstrips zijn verwijderd), maar dat mistaat de auto niet. Als de auto in NL is, ga ik er even kijken..

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 15:12 
Offline
Superbeetles Monteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 24, 2008 11:24
Berichten: 39
Leuk! Ga je voor een mj75 met tandheugelbesturing, net zoals je Cab? 8)

_________________
1200 '72 Texasgeel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 15, 2008 17:16 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Goh, dat is snel gegaan.

Gisteren een mailtje van Paul (VW import) gekregen dat hij de 1303s binnen had. Vandaag meteen wezen kijken. We zijn er 2 uur ofzo geweest en de kever van binnen en buiten bekeken. De auto lijkt echt keihard te zijn en goed in de tectiel te zitten. Helaas is de kever wel ooit op zijn Zweeds overgespoten in het zilvergrijs. Maar dat is niet zo'n probleem, omdat het voor mij vooral belangrijk is, dat het een harde, technisch goede 1303 is om dagelijks mee te rijden.

Dus maar meteen gekocht.. :D

Even wat details:
- 1303s uit eind 1972
- Komt uit Zweden
- Alle papieren/boekjes er nog bij
- Gereviseerde 1600 motor
- Standkachel

Zojuist het geld over gemaakt en morgen ga ik hem al ophalen. Dan gaat hij wel direct de schuur in. De bedoeling is dat ik dan 2 weken er vast aan kan werken. Ik wil wat klein onderhoud doen, wat plekjes bijwerken, wat tectiel vervangen, etc. Dan breng ik hem in die 2 weken (dat is in mijn vakantie en in de van VW import) weer terug naar VWI en dan zullen ze hem op NL kenteken zetten en APK keuren. Als het goed gaat kan ik er dus v.a. de 2e week in september (officieel) mee rijden!

Foto's volgen morgen nog. En ook de registratie om Superbeetles.nl volgt natuurlijk nog... Ben benieuwd of ik registratie nummer 100 wordt... :wink:

Grt,
Jeroen (trotse eigenaar van 2 1303's!)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 15, 2008 20:47 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Gefeliciteerd. Wanneer komt de derde? :lol:
Ben benieuwd naar de foto's.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 16, 2008 10:18 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ok, alvast 1 foto dan. Deze is in Zweden genomen.

Afbeelding

We hebben de kever vanmorgen opgehaald en in Lopik gezet. Hij rijdt erg goed vind ik. De motor is nog lekker fel. Alleen in lage toeren (stationair) moet er denk ik nog wat afgesteld worden. De uitlaat met spagethi bromt ook lekker.

Vanmiddag ga ik weer naar Lopik toe en ga ik de auto eerste eens even een goede wasbeurt geven. Even al het Zweedse stof er af wassen.. :D Dan zal ik ook meteen meer foto's maken.

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 16, 2008 18:50 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Hoi,

Hier de foto's van vandaag

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over ongeveer 2 weken breng ik de kever weer terug naar VW Import. Zij zullen dan de kever op NL kenteken zetten en APK keuren. Tot die tijd wil ik een paar kleine dingetjes doen. Zo loopt de motor stationair niet lekker, wil ik de binnenkant nog goed schoonmaken, wat losgelaten tectyl vernieuwen, etc.. Verder moet ik er nog even achter zien te komen hoe die standkachel werkt. Meer daarover en nog veeeel meer foto's op http://www.VWkever.com..

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 16, 2008 20:52 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 14, 2007 19:08
Berichten: 130
Woonplaats: Den Burg (TEXEL)
Hele mooie 03 jeroen.
Ik zie dat je een standkachel hebt , ik heb er ook een gekregen uit 1979 op diesel , mis alleen het bedieningspaneel :( naarstig naar op zoek
ook een eberspacher?
Heb jij misschien schema,s van je kachel erbij gekregen? electrisch aansluiten?
veel plezier met de 03

groeten Ramon

_________________
1303 S 1641cc 1973
Damen
Visserij Verslagen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2008 11:47 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Hoi Ramon,

Ik heb totaal geen documentatie van de Eberspacher kachel er bij gekregen. Maar ik heb begrepen dat het "bedieningspaneel" van deze kachel bestaat uit een aan/uit knopje.. :?

Via Keversite.nl heb ik wel wat links door gekregen en ook op The Samba staat wat info..

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2008 11:56 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 14, 2007 19:08
Berichten: 130
Woonplaats: Den Burg (TEXEL)
Hoi Jeroen , bedankt.
Ik had HIER al gekeken maar dat is te nieuw , mijn kachel is van ,79.
ik zal eens op the samba kijken

Ramon

_________________
1303 S 1641cc 1973
Damen
Visserij Verslagen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 9:45 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Check hier de Eberspacher documentatie! :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 28, 2008 11:52 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 14, 2007 19:08
Berichten: 130
Woonplaats: Den Burg (TEXEL)
Had ik al gezien , is voor een BN2.
Ik heb zelf een D1l op diesel , heb ik ook al iets van gevonden

_________________
1303 S 1641cc 1973
Damen
Visserij Verslagen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jeroen wil nog een 1303..
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2008 14:48 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Zo weer een paar updates over mijn 72er:

Zaterdag 27 september
Eindelijk was het zover! Vanmorgen naar VW Import gereden. De kever was zonder problemen door de APK gekomen en op kenteken gezet. Het kenteken is AM-64-52. De auto is nu tot september 2010 gekeurd. Nadat we de auto over hadden geschreven naar huis gereden. Helaas op de A12 net voor de afslag Woerden begon de motor ineens heel erg in te houden. Ik herkende het vrijwel meteen: Geen benzine! Meteen keek ik op de meter, en die stond nog ruim voor het rood. Snel de vluchtstrook opgestuurd omdat ik de afrit Woerden niet meer kon halen. Natuurlijk nog helemaal niks van gereedschap bij me, dus snel Amy gebeld die een stuk voor me reed (en ondertussen al bijna thuis was). Zij is snel in Lopik de sleepkabel gaan halen (die nog in mn andere kever lag..) en naar mij toe gereden.

Terwijl ik stond te wachten stopte er een mooie blauwe 1303 cabrio. De man die uistapte stelde zich voor als Fred en bleek onderweg te zijn naar de najaarsrit van de Volkswagen Cabrioletclub Nederland. Gelukkig had hij wel gereedschap bij zich en heeft hij even de benzineleiding in de motorruimte losgehaald (van de tank naar de pomp). Daar kwam al geen benzine meer uit. Daarna nog even de leiding los van de pomp naar de carburateur en even de motor gestart, maar ook daar kwam geen benzine meer uit. Het was dus duidelijk dat er van de tank naar de pomp geen benzine stroomde. Dat was al een hele opluchting, want tussen de tank en de pomp zitten geen ingewikkelde of dure onderdelen.. Maar op dat moment kon Fred me niet verder helpen, dus die is weer verder gereden.

Vlak daarna arriveerde Amy met haar Twingo. Zij heeft me naar Lopik gesleept (we konden meteen de afrit af en verder binnendoor). Omdat we andere afspraken hadden, de auto even laten staan en aan het eind vd middag er een jerrycan benzine ingegooid. Starten... gas geven... langer starten... meer gas geven... pruttel... VROEM! Ja hoor hij liep weer.. Daarna meteen naar het tankstation gereden en de tank vol gegooid. Daarna nog een paar kilometers naar huis toe en geen problemen meer gehad. Blijkbaar is de vlotter in de tank niet zo vlot meer en werkt het laatste (en belangrijkste) stukje niet meer.

Afbeelding

Woensdag 8 t/m dinsdag 14 oktober

Ik had het vermoeden dat er een rem bleef hangen, dus de auto eens opgekrikt. Het bleek dat de schijfrem rechtsvoor inderdaad blijft hangen na een keer remmen. Na een tik met een hamer schoot hij weer los.

Dus de auto voor op steunen gezet en het rechter wiel er af gehaald. Daarna de remblokjes los gehaald en de klauw er afgehaald. Het bleek inderdaad dat er maar 1 zuigertje bewoog bij het intrappen van de rem. De andere zuiger zat vast. Na flink wat kruipolie en flink wat induwen (met een tang) en uitduwen (door de rem in te trappen en de andere zuiger met een tang tegen te houden) begon het zuigertje weer soepel te bewegen.

Terwijl de kruipolie nog op het zuigertje zat in te trekken heb ik ondertussen de vulslang (rubber tussen vulbuis en benzinetank) en 2 dikkere ontluchtingsslangen vervangen. Dit was echt de oorzaak van de benzinelucht in de auto, want die verdween vrijwel meteen! (klik voor foto)

Daarna weer de remklauw gemonteerd met de blokjes er weer op. Dat zag er allemaal goed uit. De schijfrem liep nog wel aan, maar als ik het goed heb, doet ie dat altijd wel iets. Dus weer naar huis gereden (Vianen -> Utrecht). Onderweg had ik toch het idee dat er nog steeds iets bleef hangen. Dus thuis meteen alle wielen gevoeld, en ja hoor, links voor was gloeiend heet!

Omdat ik liever niet hiermee wilde rijden, maar al het gereedschap uit Vianen uit de garage gehaald en mee naar huis genomen. 's Avonds uit het werk meteen weer de kever op steunen gezet, het wiel linksvoor er af en de remklauw er weer af. En inderdaad, ook hier zat 1 zuigertje vast. Dus hier de zelfde procedure als rechtsvoor. Helaas werd het al heel snel donker, dus heb ik de remklauw ingepakt en op een blokje gezet (zodat hij niet aan de remleiding hangt).

De volgende avond alles weer in elkaar gezet en gemonteerd. Daarna meteen wat proef gaan rijden en remmen. Het goede nieuws is dat de remmen nog werken en ik nog steeds (Zelfs met blokkerende wielen als het moet) tot stilstand kan komen. Alleen heb ik nog steeds het idee dat er iets blijft hangen.. De wielen/remmen lijken in ieder geval niet meer warm/heet te lopen, maar dat weet ik pas echt zeker na een wat langere en snellere rit, met het liefst droog weer.. Ik maak er in ieder geval een gewoonte van om na elke rit even aan de wielen te voelen om er zeker van te zijn dat ze niet heet lopen.

Meer info over deze kever vind je op http://www.vwkever.com -> Mijn dichte kever.

Grt, Jeroen


Laatst bijgewerkt door superbeetles.nl op ma okt 20, 2008 12:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Links naar foto's toegevoegd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jeroen heeft nog een 1303..
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2008 16:15 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 14, 2007 19:08
Berichten: 130
Woonplaats: Den Burg (TEXEL)
Een nieuwe vlotter in je tank is ook niet goedkoop.
Misschien kun je de oude schoonmaken?
Wat je remmen betrefd : misschien is een van die zuigertjes wat ingevreten.
Dat er wat roest putjes in zitten , dan kan ie ook zwaarder gaan lopen , of er zit een braampje ergens.
Ik zou het wel in de gaten houden

Ramon

_________________
1303 S 1641cc 1973
Damen
Visserij Verslagen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jeroen heeft nog een 1303..
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2008 16:32 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Nee een nieuwe vlotter is niet echt goedkoop. Voorlopig zorg ik er gewoon voor dat ik ruim op tijd tank en ik heb een jarrycan met 5 liter euro 95 onder de kofferklep staan.. :D Het vervelende is ook dat ik niet makkelijk bij de vlotter kan omdat die grote standkachel er boven zit. Ik zit er aan te denken om die er (tijdelijk) uit te halen, en pas weer terug te doen als ik een keer tijd heb om hem werkend te maken.

De remmen houd ik zeker goed in de gaten en als ik een keer goed de tijd heb ga ik ze eens verder uit elkaar halen en eventueel reviseren...

Grt, Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Jeroen heeft nog een 1303..
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2008 12:40 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Afgelopen zaterdag weer aan het knutselen gegaann:

De voorremmen blijven niet meer hangen! Dus dat is moo. Ondanks dat vond ik dat er nog steeds iets "vreemds" met de voorwielen aan de hand was. Lastig te beschrijven, maar omdat ik ook de speling op vooral het linkse voorwiel wat groot vond heb ik vanmorgen bij het Kevercentrum Midden Nederland twee setjes voorwiellagers gehaald. Helemaal compleet met lagerschalen en keerringen.

Daarna met de kever naar de nieuwe garage van mn ouders in Vianen gereden. Daar hadden we afgelopen donderdag avond nog de vloer geschilderd, en die was nu gelukkig droog, dus kon meteen de kever naar binnen. Eerst links en daarna rechtsvoor de wiellagers vervangen.

De lagers was niet zo moeilijk, alleen de lagerschalen gingen er wat moeilijk uit en in. Verder viel me op dat rechtsvoor veel meer vet in de naaf zat en dat dat pikzwart was, aan de linker kant zat minder vet, en die was grijs. Ik heb het oude vet er zo veel mogelijk uit gehaald en er weer nieuw vers lagervet in gedaan.

Nadat ik alles weer in elkaar had gezet meteen een proefritje gaan maken, en ik kon verschil merken. De auto lijkt soepeler te rijden en heeft minder onbalans in de voorwielen. Wel moet ik snel opzoek naar nieuwe voorbandjes, want die zijn flink uitgedroogd en daardoor ook erg hard. Ook kan het wel eens zijn dat de uitlijning niet helemaal goed is. Verder merkte ik dat de achterremmen (of in ieder geval 1) wat aanloopt. Misschien dat die nog wat gesteld moeten worden. Maar er de trommels worden er niet warm van. Aan het geluid te horen is de remtrommel niet helemaal rond uitgesleten waardoor de remschoen er dus ook niet constant tegen aan zit.

Voorlopig nog genoeg te doen, maar in ieder geval weer wat van de todo-lijst af kunnen strepen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling