Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 19:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1303 Cabriolet
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2008 20:27 
Offline
Superbeetles Beginner

Geregistreerd: do mei 01, 2008 20:04
Berichten: 2
Hallo Kever Kenners!

Ik ben met een speurtocht bezig naar antwoorden over mijn kever cabriolet en hoop hier wat antwoorden te krijgen. Even een kort verhaal ter inleiding:
Mijn vader was de echte fanaat en had meerdere kevers. Hij is in 2001 overleden en nu wil ik de cabriolet verkopen. Ik heb nergens verstand van maar weet dat mijn vader altijd erg trots was op het feit dat het een ongerestaureerde originele cabriolet was.

Nu komt het vreemde..... Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het chassis nummer niet correspondeert met dat van een cabriolet namelijk beginnend met 133. Het gekke is, is dat mijn vader echt geen replica zou hebben. Nu heb ik inmiddels wat kenners gevraagd of het een echte is en iedereen zegt dat het toch echt een originele is waaronder de vw dealer die de auto in onderhoud had. Ook op een taxatierapport van 20 jaar geleden staat Cabriolet. Maar niemand kan mij vertellen waarom er een chassis nummer op zit van een dichte kever.

Hoe kan dit? Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik ben van plan om een "geboortebewijs" aan te vragen in duitsland en de auto opnieuw te laten taxeren maar ik hoop dat hier mensen zijn die een verklaring kunnen bedenken.

Groetjes Leslie

_________________
Kever 1303 Cabriolet


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2008 20:56 
Offline
Superbeetles Monteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 24, 2008 11:24
Berichten: 39
Het chassis van een Cabriolet is exact hetzelfde als die van een sedan.
Je kan dus vrij eenvoudig een originele Karmann Cabriolet carrosserie op een sedan-chassis monteren. Het lijkt erop dat dit hier gebeurt is.
Overigens moet behalve het chassisnummer ook het 6-cijferig typenummer met 15 beginnen. Staat op je kentekenpapieren. Check dat nog even.

Als je een geboortebewijs aanvraagt, altijd met het chassisnummer als basis, dus in dit geval beginnend met 133, moet je ervan uitgaan dat je een geboortebewijs van een sedan opgestuurd krijgt.

Succes verder

_________________
1200 '72 Texasgeel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 02, 2008 19:23 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Inderdaad is er in het verleden waarschijnlijk een chassis van een sedan (dichte) kever gebruikt tijdens een restauratie. Helaas kan dit ook een waardevermindering betekenen omdat veel kenners een cabrio willen met een chassisnummer wat begint met 15. Eigenlijk is dat natuurlijk vreemd, aangezien je elk onderdeel van de auto kan vervangen, zolang je het chassisplaatje maar intact laat, terwijl deze auto mogelijk heel erg origineel is, maar alleen een ander (deel van een) chassis heeft.. Misschien kan je het originele chassisnummer op een andere manier achterhalen? bij mijn 1303 staond het nummer ook op het chassis (in de deuropening) en tussen het dashboard en de voorruit. En zoals al gezegd, als je een geboortecertificaat aan gaat vragen zal je waarschijnlijk een certificaat krijgen van een dichte kever die als donor heeft gedient voor de kever.

Grt,
Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: mijn cabriootje
BerichtGeplaatst: zo mei 25, 2008 0:53 
Offline
Superbeetles Beginner

Geregistreerd: do mei 01, 2008 20:04
Berichten: 2
Hallo,

Bedankt voor de reacties, en sorry voor de late reactie van mijn kant. Ik dacht dat ik wel een email zou krijgen als er een reactie geplaatst werd maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik lees dan nu ook voor het eerst jullie antwoorden.

De auto komt vermoedelijk uit Duitsland omdat het kenteken van '87 is terwijl de afgiftedatum '72 is. Maar dat heb ik ook niet kunnen achterhalen tot op heden, het is maar een vermoeden. Misschien dat er toen sprake is geweest van een restauratie maar ik kan me dat echt niet voorstellen. Dat moet dan voor die tijd geweest zijn omdat hij toen ongeveer door mijn vader gekocht is bij een VW garage in Nederland. Maar waarom ik het onwaarschijnlijk vind is omdat de auto destijds dan max. 15 jaar oud geweest is. Waarvoor zou er dan een complete chassis vervangen moeten worden? Zou je het trouwens ergens kunnen zien? Als het chassis vervangen is? Aan de auto bedoel ik dan. Ik zal ook even kijken of ik op andere plaatsen een chassisnummer kan vinden. Typenr. begint overigens met 13.

Inmiddels is het een ware obsessie aan het worden en ik voel me net Mrs. Marple. Ik ga de auto ook steeds interessanter vinden. Waarschijnlijk wanneer ik alle antwoorden heb, hou ik hem :)

Mocht er nog iemand een ingeving krijgen, antwoord gerust!

Groetjes Leslie

_________________
Kever 1303 Cabriolet


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 14:07 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Hoi Leslie,

Als je helemaal links onder in het topic kijkt zie je een link "Abonneren op dit onderwerp". Als je daar op klikt (en je gegevens in je profiel zijn juist) dan krijg je als het goed is wel een mailtje als er een bericht is geplaatst.

Succes met het achterhalen van de "waarheid" van je kever. Je kan inderdaad nog op andere plekken zoeken naar een chassisnummer. Als je een nummer op je carrosserie kan vinden weet je of die gelijk is aan het nummer op je chassis..

Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling