Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
Sinds begin januari 2010 ben ik begonnen met het restaureren van mijn kever. Toen ik laatst de bekleding aan het wegtrekken was om wat draden te inspecteren kwam ik er achter dat mijn 1303s er redelijk slecht aan toe was. Eigenlijk zijn het de bekende plekken. De kokerbalken zijn rot. achter het rechterraampje is het oortje aangetast. Toendertijd is het gerepareert met plamuur. Ik had er toen nog niet zoveel verstand van en dacht dat dat wel voldoende zou zijn.Ik geef het toe. Nu ik lasapparaat heb aangeschaft ga ik het nu zeker beter aanpakken. Ook de veerpootbeplating van het linker voorwiel is aan het doorrotten. Dit was eigenlijk al toen ik m 7 jaar geleden kocht. Eerlijk gezegd dacht ik dat ie bij de apk afgekeurd zou worden op dit punt maar hij kwam er ieder jaar steeds doorheen.
Om de motor er uit te halen heb ik onder de motor een wagentje gezet met een krik er onder. Aan de body had ik de takel bevestigt die aan het plafond hangt. kwestie van body optakelen en motor laten zakken en wegrijden. It is simple.
De kokers zijn rot zoal je kunt zien op de foto. De vorige eigenaar had de kokers minofmeer opgelapt. Plaatwerk over het rotte stuk geplaatst en zelfs een H-profieltje er in gelast voor de stevigheid. Niet echt netjes dus.
Op de foto zie je de body nog op een kastje staan. Dit is al vervangen voor stevige schragen. Dit was een tijdelijke oplossing omdat het al vrij laat was geworden. En en mens moet toch een keertje slapen toch?
Zoals ik al zei was ook de veerpootplaat rot.Hier heb ik m eruit geslepen. Op een beurs in Mol (Belgie) heb ik 2 orginele platen kunnen vinden. Kwestie van op maat slijpen en gaatjes poppen voor het puntlassen. Het oortje heb ik er ookal uitgeslepen en al een stukje weer terug gelast.
De bodemplaat was ook aan 1 kant rot. Het is niet veel maar heeft zeker aandacht nodig.
De rest van het project volgt nog. Eens kijken wat we nog meer tegenkomen.
Laatst bijgewerkt door kevertje72 op za maart 12, 2011 22:30, in totaal 2 keer bewerkt.
Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
Zo ik ben weer bezig geweest met mijn kever. "Heb "al" 1 dorpel terug geplaatst. Het was een hoop meetwerk. Ik had een A-kwaliteit imitatie dorpel gekocht. Dus het paste net wel net niet zeg maar. Bij de volgende sleutelavond Ga ik m vastlassen en dan aan de andere dorpel beginnen.
Bij de wielkassen waren 2 bevestigingspunten voor de spatborden er erg slecht aan toe. Er uit geslepen en nieuwe er in gelast. Zo was ook de onderkant van het achterscherm slecht. Hierdoor kon ik de dorpel niet terugplaatsen. Oude eruit geslepen en met nieuw plaatmateriaal een nieuwe gemaakt. Zelf geslepen, gebogen en gelast.
Tijdje geleden ben ik via Marktplaats in kontact gekomen met Tommy. Hij heeft mijn voorstoelen, achterbank en zijpanelen opnieuw bekleed. Hij heeft dit zeer netjes gedaan. En voor een hele mooie schappelijke prijs. Ik kan het iedereen aanraden. Dus als je genoeg hebt van je oude stofje; mail hem (sb_feisal@hotmail.com). Ik had stoffen Recaro stoelen. Nu zijn ze van Skaileer gemaakt. De flanken zijn zwart en het zitgedeelte is blauw. Dezelfde kleur als de kever zoals ie was en zoals ie straks weer word. Hier het resultaat.
Toen ik onderweg was naar Vlaardingen om mijn stoelen op te halen heb ik een tussenstop gemaakt in Barendrecht.Daar woont een gast die in airride doet. Hij heeft mij kunnen overtuigen over het rijden met airride. Bij mij komt er hydrolics in. Deze werken bijna hetzelfde. Via een kennis die regelmatig naar Amerika gaat heb ik een setje over laten komen en nu staat ie voorlopig op zolder.
Dus over een tijdje kan ik heel leuk met mijn kever gaan "spelen" net zoals de kever op dit filmpje op
volgende updates volgen nog. Groetjes Stefan
(Edit door Jeroen op 01-01-2011: Even de link aangepast zodat het filmpje zichtbaar is)
Laatst bijgewerkt door kevertje72 op wo jan 05, 2011 20:50, in totaal 2 keer bewerkt.
Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
Klopt. Ik heb afgelopen maand niet veel tijd gehad om er aan te klussen. Beetje druk op het werk. Toevallig dat ik gister (donderdag) heb ik er weer aan kunnen werken. Ik ben begonnen met de andere dorpel er uit te slijpen. Hoopte dat ie nog te redden was maar als je een hoop kit aan het wegkrabben bent kom je toch een hoop slechte stukken tegen. Conclusie: vervangen!!!
Hopelijk heb ik komende week ook weer tijd om er aan te klussen. Leuk dat jullie ook mijn topic lezen.
Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
De laatste tijd heb ik ff wat minder tijd gehad en dit duurt nog wel ff. Mijn vrouw is namelijk voor de tweede keer zwanger en hier voor moet er in huis een aantal dingen aangepast worden. Kleine verbouwing. Dus ik ben ff hiermee druk. maar zodra ik weer tijd heb ga ik weer lekker bezig met de kever. Ik ben namelijk dit weekend naar Budel geweest en dan begint het bij mij toch echt wel weer te kriebelen. Ik heb een deadline gesteld. Ik wil m afhebben voor Budel 2011.
Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
Eindelijk heb ik weer tijd gehad voor mijn project. Heb in de tussentijd aan de zolder gewerkt en aandacht gegeven aan onze nieuwe telg in ons gezinnetje. Inmiddels is de koets naar de straler gebracht. Hier word als het goed is alle roest verwijderd.http://www.driestra.nl/info/ Zoals je op de foto kunt zien was het wel ff wat rij-en glijwerk om daar te komen.
Dit straalbedrijf doet aan fijnstralen waardoor ze heel goed oldtimers kunnen stralen. Zoals je op de foto kunt zien heb ik rode verf aangebracht op het koetswerk. Dit was om aan de straler aan te geven wat ik gestraald wil hebben. Na het stralen spuiten ze er een epoxi overheen. Ergens in Januari krijg ik m terug.Hij had nog een paar projecten staan die ook nog afmoesten. Over het resultaat laat ik nog wel wat weten.
Wat er nu nog in de garage staat is het onderstel. Hier ben ik al mee begonnen met schoonmaken. Qua laswerk valt dit nog wel mee. Heb er al wel aan zitten denken om extra verstevingsbalken aan de randen te maken omdat ik straks de hydrolics er in wil maken. Ik wil wel graag dat de deur nog open gaat als ik met, bijvoorbeeld, 1 wiel in de lucht sta.
Het onderstel ga ik wel zelf helemaal schoonmaken en in de epoxi zetten.De versnellingsbak ligt er al af . Die breng ik weg om gereviseerd te worden. Tot zover weer ff mijn vorderingen. Tot snel weer
Laatst bijgewerkt door kevertje72 op zo jan 02, 2011 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
Is eigenlijk puur een geld-kwestie. de bodem ziet er niet zo slecht uit als het koetswerk. En is zo dat de bodem is, als er een roestpuntje durft op te leven, makkelijker bij te werken dan het koetswerk. Het koetswerk is en blijft gespoten. En moet puntgaaf blijven. De bodem is makkelijk bijgewerkt met epoxi ed.
Ik ben afgelopen vrijdag nog ff bij Andre v Wijlen (Wolfsburg) geweest om alvast wat onderdelen te kopen. Zoals torsieplatejn en de rubbers ervoor. Remschijven besteld, en het allerbelangrijkste; ik heb een andere versnellingsbak moeten aanschaffen. Ik belde Andre op om aantegeven dat ik mijn bak wilde laten revideren. Hierop vroeg hij welk nummer er in geslagen was. Toen bleek dat het een AM-bak was. Oftewel niet de meoite waard om te laten revideren en al helemaal niet de goeie bak om aan een 1641cc te koppelen. Toevallig had Andre er nog net een goeie staan met weinig op te teller en nog een verstevigde ook.
Ik heb ook hem ff naar de stuurstangen laten kijken ofdat de rubbers misschien versleten waren. Bij sommige was dit wel het geval. Komende maandag ga ik er weer mee verder.
IEDEREEN NOG EEN GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!
ps. jeroen hoe krijg ik de foto's groter afgebeeld? jou lukt het wel.
Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
Vandaag was de dag dat ik de gestraalde koets kon ophalen. EN WAT SCHEELT DIT WERK EN TIJD!!!!!! De straler heeft alle gemarkeerde delen plus nog wat extra stukken heel goed gestraald. Hij heeft er echt aandacht aan besteed. Dus geen overgeslagen delen of kromgetrokken plaatwerk. Het scheelt zoveel als je met een "schone lei" kunt beginnnen. Er zijn zelfs een paar plekken tevoorschijn gekomen die ik nog niet had opgemerkt.
Ik heb toch besloten om de bodemplaat ook naar de straler te brengen. Ik had mijn twijfels ofdat het borstelwerk met de staalborstel wel voldoende was om er weer voor zoveel jaren mee klaar te zijn.(met een kever ben je nooit klaar) Toen ik de straler belde en de prijs hoorde liet ik ook gelijk die borstel, die bijna aan mijn handen zat vast gegroeid, vallen en ben met het andere voorbereidend werk verder gegaan. De bodem heb ik nu dus ook gelijk daar afgegeven en hoop m binnenkort weer terug te hebben.
Ff een goed woordje over de straler van de kever. Driestra uit Waalwijk is zich steeds meer aan het specialiceren op oldtimers en ander fijnmetaal. Hij heeft me de hele installatie laten zien en liet de kever met een gerust hart daar achter. Het voordeel van stralen is dat je er zeker van kan zijn dat al het roest en rotte delen er af zijn en dus niet onnodig veel materiaal hoeft weg te slijpen en je maakt het oppervlakte ruwer waardoor de epoxi veel beter hecht. Want als je met een staalborstel aan de gang gaat maak je het oppervlakte alleen maar gladder. En als er iets is waar verf niet op hecht is het wel een gladde ondergrond. Dus als er iemand is die zijn oldtimer wilt laten stralen kan ik met zekerheid deze straler aanbevelen.
Ga komende week weer aan de gang met de gaten te herstellen.
Geregistreerd: ma jan 21, 2008 21:22 Berichten: 112
Het valt eigenlijk best wel mee. De plekken die nu tevoorschijn zijn gekomen daar wist ik het bestaan al van maar nu weet ik ook wat er rondom nog zat. de plekken zijn gelukkig nog makkelijk te repareren. Sommige plekken ga ik aanpassen want soms hadden die oosterburen er niet handig overnagedacht. Hierdoor kan er op een hele onlogische plek water blijven staan. En iedereen weet wat water en metaal gaan doen. Morgen (dinsdag) ga ik er weer mee verder. Probeer er zover mogelijk mee te komen dezer dag want als het goed is, is de bodemplaat eind deze week klaar.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum