Vandaag de kapot gedraaide motor eens opengetrokken om te zien wat er allemaal kapot is gegaan. Nou dat was schrikken!!
Na +/- 50 topics over oliesmering en oliekoeling op keversite te hebben doorgespit had ik besloten een fullflow oliepomp en oliefilter te monteren op de motor. Bij het vervangen van de oliepomp kwam ik er achter dat er een 30 mm. oilepomp in zat. Deze zorgt er voor dat de olie bij hogere toerentallen niet langs de oliekoeler gaat ook al is de olie warm. Bij hogere toerentallen hoort een hogere oliedruk. Als deze door de 30 mm. pomp te hoog is denkt de oliedrukregelplunjer voor in het blok dat het nog steeds dikke koude olie is. Wanneer rijd je met hogere toerentallen. Nou op de autobahn naar Hannover b.v. hoge toerentallen met een hoge belasting van de motor met een te hoge oliedruk door de 30 mm. pomp. Hierdoor werd de olie veel te heet en werden blijkbaar m'n lagers gesloopt.
Wat me verder opviel tijdens het demonteren van de kapotte motor is dat er een smalle 1200 ventilator in een 1600 koelhuis gemonteerd zat op een redelijk pittige 1600. Ook dit is niet bevordelijk voor een optimale koeling. Het blok is door een vorige hobbyist al een keer uitelkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Overal (ook in het blok en op plekken waar je het niet wilt hebben zitten) zat een zwarte vloeibare pakking op siliconenbasis. Ik denk dat dit toch een oliekanaal heeft geblokeerd want het middelste lager van de krukas en het drijfstanglager van de 2de cilinder waren helemaal aan gort, terwijl er niks mis is met de rest van de lagers.
De koppen en de cilinder / zuigerset zijn nog als nieuw. Ik denk dat er een oude AB 1300 motor is opgewaardeerd naar een 1600 en dat er in het carter niks is vervangen of gecontroleerd op slijtage en speling. Het feit dat ik de motor nooit soepel heb kunnen laten lopen zegt mij dat het draaiende gedeelte niet goed in balans was. De cabriomotor loopt superstil zonder te schudden en mechanische geluiden.
Om nu snel een blokje te maken voor de zwarte gebruik ik als basis m'n 1641 van de 1200 kever.
Hierop komt dan een Riegert dubbele carb setup met 2 enkele Solex 34 PCI carburateurs en de net aangeschafte RVS CSP Competition uilaat. Er zit nu een ceramisch gecoate spagetti op met een RVS EMPI Fatboy en dat is niet echt een uitlaat voor een kever zoals deze.
De nokkenstok in dit blokje is een Scat C-35. Later vervang ik de Riegert carb. set nog voor een setje dubbele 36er IDF webers met K&N filters en CSP gasbedieningsstangen. Maar eerst moet dat ding goed lopen en rijden. Zodat wanneer ik de webers monteer deze bij een garage goed afgesteld kunnen worden zonder dat er nog naar de rest van het blok gekeken moet worden.