Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 19:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2009 14:47 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Nog een paar foto's om te laten zien dat de zwarte 75er 1303 echt op Budel aanwezig was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2009 9:07 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Balen zeg van je motor! Ik moest meteen aan dit berichtje van je denken.. :mrgreen:

Citaat:
Bij de Airmannschaft hebben we nu de afspraak dat wie een week voor een meeting z'n auto nog niet klaar heeft mag niet mee met die auto. Dit hebben we afgesproken na diverse keren tot diep in de nacht sleutelen vlak voor een meeting om een auto mee te krijgen naar dat evenement.

Maar goed dat je er zo snel een andere motor in kon hangen!

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2009 20:38 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Een gecontroleerde draaiende complete goede motor overzetten valt niet onder die afspraak, gelukkig. Zie de reacties van de andere airmannschaft op de volgende link.

http://airmannschaft.nl/site/viewtopic. ... 8&start=20


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2009 21:33 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Vandaag de kapot gedraaide motor eens opengetrokken om te zien wat er allemaal kapot is gegaan. Nou dat was schrikken!! :shock:
Na +/- 50 topics over oliesmering en oliekoeling op keversite te hebben doorgespit had ik besloten een fullflow oliepomp en oliefilter te monteren op de motor. Bij het vervangen van de oliepomp kwam ik er achter dat er een 30 mm. oilepomp in zat. Deze zorgt er voor dat de olie bij hogere toerentallen niet langs de oliekoeler gaat ook al is de olie warm. Bij hogere toerentallen hoort een hogere oliedruk. Als deze door de 30 mm. pomp te hoog is denkt de oliedrukregelplunjer voor in het blok dat het nog steeds dikke koude olie is. Wanneer rijd je met hogere toerentallen. Nou op de autobahn naar Hannover b.v. hoge toerentallen met een hoge belasting van de motor met een te hoge oliedruk door de 30 mm. pomp. Hierdoor werd de olie veel te heet en werden blijkbaar m'n lagers gesloopt.

Wat me verder opviel tijdens het demonteren van de kapotte motor is dat er een smalle 1200 ventilator in een 1600 koelhuis gemonteerd zat op een redelijk pittige 1600. Ook dit is niet bevordelijk voor een optimale koeling. Het blok is door een vorige hobbyist al een keer uitelkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Overal (ook in het blok en op plekken waar je het niet wilt hebben zitten) zat een zwarte vloeibare pakking op siliconenbasis. Ik denk dat dit toch een oliekanaal heeft geblokeerd want het middelste lager van de krukas en het drijfstanglager van de 2de cilinder waren helemaal aan gort, terwijl er niks mis is met de rest van de lagers.

Afbeelding

Afbeelding

De koppen en de cilinder / zuigerset zijn nog als nieuw. Ik denk dat er een oude AB 1300 motor is opgewaardeerd naar een 1600 en dat er in het carter niks is vervangen of gecontroleerd op slijtage en speling. Het feit dat ik de motor nooit soepel heb kunnen laten lopen zegt mij dat het draaiende gedeelte niet goed in balans was. De cabriomotor loopt superstil zonder te schudden en mechanische geluiden.

Om nu snel een blokje te maken voor de zwarte gebruik ik als basis m'n 1641 van de 1200 kever.
Hierop komt dan een Riegert dubbele carb setup met 2 enkele Solex 34 PCI carburateurs en de net aangeschafte RVS CSP Competition uilaat. Er zit nu een ceramisch gecoate spagetti op met een RVS EMPI Fatboy en dat is niet echt een uitlaat voor een kever zoals deze. :roll: De nokkenstok in dit blokje is een Scat C-35. Later vervang ik de Riegert carb. set nog voor een setje dubbele 36er IDF webers met K&N filters en CSP gasbedieningsstangen. Maar eerst moet dat ding goed lopen en rijden. Zodat wanneer ik de webers monteer deze bij een garage goed afgesteld kunnen worden zonder dat er nog naar de rest van het blok gekeken moet worden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za aug 29, 2009 10:41 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
De 2 solex 34 pci carburateurs moeten eerst worden gereviceerd. De gasklepassen hebben een te grote speling waardoor de kans op het aanzuigen van valse lucht wel erg groot is. Dus heb ik gelijk maar de 2 36ér webers gemonteerd. Het plaatwerk is allemaal gepoedercoat. De CSP uitlaat heeft een wat te grote buisdiameter voor een 1641 met standaard koppen dus daarom maar een goedkope hideout demper gekocht in combinatiew met de spagetti die ik al had gemonteerd. Ik kan nu ook de kachelpotten laten zittenm. Dit is niet echt optimaal voor de doorstromiong maar nu heb ik in de winter wel een kachel. Voor ritten naar b.v. het KWF toch wel prettig.

Voor
Afbeelding

Tijdens
Afbeelding

Bijna klaar
Afbeelding

Het achterpaneel wordt nog vervangen voor een exemplaar zonder spruitstukvoorverwarming en zonder het gat voor de warmelucht slang voor het originele luchtfilter op een enkele centrale carburateur maar wel met de 2 gaten voor de slangen van koelhuis naar kachelpotten.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za aug 29, 2009 11:14 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17
Berichten: 72
Well done! Well ff schrikken wat er bij dat andere blok allemaal mis zat zeg!
Goedbedoelende hobbyisten... :-W

_________________
1303 '75


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2009 12:55 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ziet er goed uit. Gebruik je voor dat missende stuk plaatdeel er eentje van Paruzzi? Zo ja, houd er dan rekening mee dat dat niet altijd in 1 keer goed past.. Je kan hem misschien beter eerst goed passen (in de auto) voordat je hem bijvoorbeeld spuit/poedercoat.

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2009 22:33 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
@ Jeroen. Ooit dacht ik ook dat alles nieuw kopen beter was dan roestig origineel motorplaatwerk op te knappen. Ik heb ooit voor een blokje al het plaatwerk nieuw gekocht. Wat een k#t pasvorm had dat spul. Al het motor plaatwerk wat we binnenkrijgen van slopers, gestrande projecten enz. stralen we zelf en laten het dan poedercoaten. We hebben inmiddels al een leuke voorraad opgeknapt origineel plaatwerk. Al het plaatwerk voor 1 motor laten poedercoaten kost ongeveer 50 euro. Daar koop je geen nieuw spul voor, wat je dan alsnog ook moet lakken of poedercoaten. Het achterpaneel heb ik nu wel ff nieuw gekocht omdat dat toch sneller besteld is dan een origineel aanpassen. Dat ga ik overigens nog wel doen. Dat paneel wordt dan als het klaar is ook gepoedercoat en niet het nieuwe repro ding.

Morgen weer verder klustomizen aan de motor dus hopeijk dan ook weer een update met foto's.
Vandaag nog op de onderdelenmarkt van KCN meeting regio Groningen 2 originele wisselstroomdynamo's gekocht. Ik heb voor de zwarte het model nodig met 3 stekkertjes dus met een extrerne spanningsregelaar. De 79ér cabrio heeft het model dynamo met 1 stekker en daar kwam ik dus achter toen ik de dag voor budel de cabriomotor al in de zwarte had gemonteerd. Motor er weer uit dynamo's wisselen en de motor weer gemonteerd en dat duurde bij elkaar iets langer dan het typen van deze post. :roll:

Ik ga nog de midden Drenthe rally rijden met de cabriomotor en daarna ga ik de 1641 monteren.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2009 20:02 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Ik had al een nieuw repro paneel besteld maar dit heeft de ronde vorm rond de krukas poelie zoals 1200 motoren dat hebben en die sluit dus niet aan op het paneeltje tussen krukaspoelie en het carter. Dus vandaag gelijk maar een origineel 1600 paneel aangepast. Het is een beetje werk maar het past nu wel perfect.

Origineel achter paneel 1300 / 1600 motor. De spruistukvoorverwarmingdoorvoer plaatjes heb ik hier al verwijderd.
Afbeelding

Plaatjes pas gemaakt om het gat op te vullen.
Afbeelding

Plaatje over het gat gelast voor de aanvoer van warme lucht voor een origineel luchtfilter. Ik heb het gat niet gewoon dichtgelast met een rond plaatje maar ik heb het geheel een nieuwe vorm gegeven.
Afbeelding

Zo wordt het geheel wat meer symmetrisch.
Afbeelding

Het gedeelte tussen de poulie en de uitlaat heb ik ook wat aangepast. Het paneel zat origineel strak tegen de uitlaat aan. Door het wat naar binnen te hameren heb ik nu een ruimte van bijna 1 cm. tussen het paneel en de uitlaat.
Afbeelding

eindresultaat na het gladslijpen van de lassen.
Afbeelding

Aan de onderkant heb ik het nu overbodige plaatwerk weggeslepen.
Afbeelding

En dit is dan het gehele eindresultaat. Ik heb het paneel eerst even in de primer gezet en daarna zwart gepoten. Zodra er weer een partij motorplaatwerk naar de poedercoater gaat wordt dit paneel ook gedaan.
Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2009 20:40 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17
Berichten: 72
Veel te netjes! Nou durven ik/wij nooit meer las-foto's te posten... :mrgreen:

_________________
1303 '75


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2009 23:02 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Mmm, datzelfde dacht ik na het zien van Aartjan z'n aangepaste koelhuis zonder kachelkanalen op keversite. :lol: :sb_icon_thumb1

Maar toch bedankt. Ik ben er zelf ook wel tevreden mee. Voor mij geen repro rommel meer. Dan klustomize ik wel wat.

M'n onderschrift zegt het eigenlijk al.

Liever gelast dan...........iets nieuws van mindere kwaliteit.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2009 23:07 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Ik heb nog meer tips wat betreft het opbouwen van een spaghetti in combinatie met kachelpotten maar daar heb ik nog geen foto's van. Woensdag avond weer een update met foto's.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Laatst bijgewerkt door Blizzard op di sep 01, 2009 14:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 8:51 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ziet er zeker netjes uit. Toch wel erg handig als je kan lassen (en de juiste apparatuur hebt).

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 7:32 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Lasapparaat is idd handig. Een draaibank ook.
Afbeelding

Ik heb een verloop stukje gedraaid voor de overgang van 8 naar 6 mm. benzineslang. De benzineslangaansluiting op de webers is 8 mm. De aansluiting voor de retourleiding heb ik afgedopt.
Afbeelding

De veertjes op de gaskleppenas in de webers waren niet sterk genoeg om te zorgen dat de gaskleppen weer volledig sloten na gas geven met de CSP gasbediening. Ik had al gelezen dat er soms een extra veer nodig is toevallig had ik in een grote verzameling veren 1 liggen die geschikt was voor deze toepassing.
Afbeelding

Om te zorgen dat de benzineleidingen en de bougiekabels niet tegen de gasbediening komen heb ik alles netjes vastgezet met klemmen. Deze bougiekabels zijn te dik voor de originele plastic klemmetjes die origineel in het koelhuis zitten.
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Laatst bijgewerkt door Blizzard op zo sep 06, 2009 8:52, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 7:50 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Voor de verbinding tussen kachelpotten en de uitgangen op het koelhuis heb ik deze oplossing gemaakt. Ik heb bij een kachelwinkel een veel sterkere kachelslang gekocht. De originele aansluitpijpjes die door het achterpnaneel steken heb ik weer gebruikt.
Afbeelding

Helemaal klaar.
Afbeelding

Na eerst het blok even te laten draaien zonder ontsteking om te controleren of er oliedruk was en de carburateurs gevuld waren met benzine hebben we laat op de avond het blok nog geprobeerd te starten maar verder dan wat plofjes kwam het niet. We kwamen er zelfs met 4 man niet uit waar het aan zou moeten liggen. Aankomend weekend er nog maar eens naar kijken met een uitgeslapen boverkamer.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling