Hoi Wim,
Over de motor:
Met de Bugme video's (USA) en wat boeken durfde ik het wel zelf te doen. Uit elkaar halen is dan best wel leuk. Ik had wat moeite de twee carter helften van elkaar te halen, maar zolang je de olievul buis er aan laat zitten werk deze prima als hamer-plaats met een rubberen hamer.
Best wel smerig werk, omdat overal en altijd wel ergens olie uit komt. Dus een goede werkplek die flink vies mag worden is aan te raden.
Heb uiteindelijk de twee helften mee genomen naar een lokale wasbox en met het programma "motor-cleaner" behoorlijk schoon kunnen krijgen. Schoon is voor mij het vuil eraf, olie eraf en een duidelijk zilveren kleur. Ik heb geen behoefte aan een glimmende motor of verfspuiten van het blok. Dat heeft de vorige eigenaar wel gedaan en het zit er niet uit. Functioneel schoon dus.
Ik heb geprobeerd zelf te oordelen of de motor aan revisie toe is. Aan de lagers te zien was dat snel duidelijk: het messing is deels zichtbaar, de zittingen zijn ingesleten (olie aanvoer deel is nog helemaal goed=grijskleurig), de nokkenas vertoont kleurverschil op het hoogste punt (Bugme video geeft daar een mooi voorbeeld van). Ik kan, denk ik, vrijwel alles zelf doen behalve het in-meten en lijnboren etc. De motor ligt nu in delen bij een revisie bedrijf. Ik ga de motor zelf in elkaar zetten.
Hierdoor hoop ik een totale motor revisie te doen met minimale uitbesteding.
Kost initieel wel wat gereedschap (momentsleutel(s), 36mm 9x torquetool, zuigerveer spanner etc...) maar is denk ik nog steeds goedkoper dan de hele motor in zijn geheel af te geven voor revisie.
Bovendien vind ik het super leuk om het allemaal zelf te kunnen. Ik leer er een hoop van.
Foto's zullen blijven komen!
Tee