|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Herbie1303
|
Berichttitel: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: do aug 20, 2009 12:16 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Nadat mijn 1915cc blok stuk is gegaan (ruim een jaar geleden), heb ik er tijdelijk een 1600 blok in gehangen. Sinds een paar maanden ben ik begonnen om samen met een kundig iemand een nieuw blok te gaan bedenken en bouwen. Het idee is een getuned blok te bouwen wat ondanks de extra pk's bijna net zo betrouwbaar moet zijn als het originele VW blok (mits het natuurlijk verstandig bereden wordt). Een beetje betaalbaar moet het ook nog blijven. Ondertussen hebben we al heel wat onderdelen verzameld. Als basis wordt een nieuw origineel VW carter gebruikt. Een oud gelijnboord carter is niet geschikt om getuned 150.000+ km te rijden. (Alleen om een matching number auto te behouden bij een unieke bril/ovaal.) Een nieuw origineel VW carter voldoet ruimschoots; we blijven onder de 300pk . Dus dat extra geld wat je betaalt voor een puur aluminium carter (incl. alle nabewerkingen die het nog nodig heeft) kun je beter steken in verbetering op andere punten. De krukas wordt een originele Duitse krukas. Er is eigenlijk niks beters te krijgen of je moet $1000+ over hebben voor een Gene Berg krukas. Geen geslepen exemplaar, want we willen geen overmaats lagers gebruiken en bovendien kun je niet zien of zo'n krukas een keer warm is gelopen bij een of meer lagers. Waar vindt je nog een nieuwe originele Duitse krukas? Niet. Met veel moeite hebben we misschien wel het laatste exemplaar te pakken weten te krijgen in California. Veel geluk gehad dus.
Laatst bijgewerkt door Herbie1303 op do aug 20, 2009 13:32, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: do aug 20, 2009 12:35 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
De nokkenas wordt voorlopig een W110, omdat ik die nog heb liggen. Wat er met de zuigers/cylinders gaat gebeuren staat nog niet vast; groter dan 90.5m (1776cc) is niet de bedoeling. Neem b.v. 94mm Mahle cylinders, die beginnen na een paar honderd km al ovaal te worden. Ik kan een set 88mm Biral cylinders overnemen (aluminium met stalen binnenwand) met een set nieuwe gesmede Kolbenschmidt zuigers; dat is superieure kwaliteit, maar qua cylinderinhoud duikel je wel een eind naar beneden. Das nog even nadenken wat ik wil en kijken of we op andere punten nog wat kunnen behalen.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: do aug 20, 2009 13:24 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Koeling wordt ook iets anders dan standaard. Er wordt een type4 oliekoeler gemonteerd (yep, dit kan gewoon 'bold-on'). Daarvoor moet wel het koelhuisplaatwerk aangepast worden, maar dat ligt ook al klaar. Daarnaast wordt de oliesmering full-flow met een 30mm pomp (deksel met overdrukventiel, oliekoeler wordt full-flow en niet by-pass) . Bij Gene Berg daarvoor een complete kit besteld met filtersteun en slangen op maat (teflon,RVS omwikkeld) met koppelingen (dus geen slangenklemmen, die kunnen vroeg of laat een keer losfloepen).
Op de dynamo komt een iets kleinere poelie te zitten van een porsche 356. Daardoor zal de koelfan wat meer toeren maken. Bij hogere toerentallen biedt dat geen extra koeling, al zou je dat denken, maar wel bij lagere toerentallen. Dat laatste komt van pas als je een blok bouwt met het meeste koppel in lagere toerengebied.
Voor de rest wordt het standaard koelhuis gebruikt met veel aandacht voor de afwerking van al het plaatwerk.
|
|
Omhoog |
|
|
superbeetles.nl
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: di aug 25, 2009 10:39 |
|
|
Site Admin |
|
Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02 Berichten: 765 Woonplaats: Utrecht
|
|
Omhoog |
|
|
Airspeed
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: do aug 27, 2009 14:53 |
|
|
Superbeetles Specialist |
|
Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17 Berichten: 72
|
Plannen/overwegingen klinken goed! Herbie1303 schreef: Sinds een paar maanden ben ik begonnen om samen met een kundig iemand ... en wie is dat geworden?
_________________ 1303 '75
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: ma aug 31, 2009 15:52 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Airspeed schreef: en wie is dat geworden? Dit keer iemand uit het zuiden. Nog wat specs: 914 rotor met toerenbegrenzer Zware GB krukaspoelie 911 klepstelschroeven (kogelgewricht) met 356 moeren GWD-3 RVS einddemper+spaghetti spruitstuk+sport kachelpotten Golf drijfstangmoeren Originele VW klepdeksels+klemmen Beru koperkern bougiekabels W8BC bougies Fram HP1 oliefilter 914 oliedrukschakelaar 914 oliekoelerdichtingen GB koptapeinden GB chromoly stoterstangen GB chromoly vliegwielbout+ring 041 koppen (in 39, uit 35, lange bougieschacht) Standaard benzinepomp Gasstangenstelsel Ahnendorp Centraal luchtfilter Binnenkort een order plaatsen bij Ahnendorp (o.a. de koppen, kachelpotten, gasstangenstelsel, nokkenaslagers,...). Wellicht kan er over een maand of 2 met de bouw begonnen worden.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: vr okt 01, 2010 13:12 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Een jaar later... Het blok is nu in onderdelen bijna compleet. Laatst nog nieuw en origineel VW binnen gekregen: cil.koppen (VW Mexico), type4 oliekoeler, nokkenas, thermostaat, vliegwiel. Drijfstangen zijn in bestelling. Dat worden de A-kwaliteit van Hotrod (gereviseerd, orig. VW). Zodra de drijfstangen binnen zijn zal het draaiend gedeelte opgestuurd worden voor div. bewerkingen (wat precies wordt momenteel in kaart gebracht). Daarna opbouwen en ondertussen kijken wat we met de koppen gaan doen (flowen, iets grotere kleppen?). Ondertussen ben ik zijdelings met een ander projectje bezig. Mijn (ongereviseerd) 1600 blok was niet meer mee te rijden (draad bougiegat stuk, busje plaatsen niet meer mogelijk). Het ding lekte aan alle kanten vanwege een hoge carterdruk. Ik heb alles afgebouwd, tot aan het kale blok (niet gesplitst). Carter schoongemaakt en ben bezig om er op te zetten: nieuwe mahle zuigers/cilinders, Mexico koppen, tuimelaarassen, stoterstangen+pijpjes, div. klein spul. Er zat al een nieuwe koppeling en krukaskeerring op. Plaatwerk en al dat bovenbouwspul ook weer netjes maken. Het is niet ideaal zonder carter splitsen, maar het is ook alleen maar bedoeld om weer een jaar te kunnen rijden. Hopelijk blijven de drijfstanglagers netjes op hun plaats .
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: za nov 06, 2010 1:24 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Wegens omstandigheden gaat het getunede blok voorlopig niet opgebouwd worden. Het 1600 blokje is al wel een eind opgebouwd: De vraag is nu hoe ik dat ding in mn eentje van mn werkbank af krijg .
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: ma nov 22, 2010 15:16 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Blok afgelopen zaterdag ingebouwd. Starten en lopen . Hij moet nog goed afgesteld worden, de nieuwe uitlaatbevestigingsklemmen bleken van waaibomenstaal en moeten vervangen, de urethaanring tussen de olieaftapplug/carterdeksel begon binnen 5min te zweten en moet vervangen worden voor een koperen ring. Daarna achterpaneel en bumper weer afmonteren en gaan voor een verse APK.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: do dec 23, 2010 14:41 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Achterkant kever is weer helemaal opgebouwd. Uitlaat opnieuw opgebouwd met goede pakkingen. Eerst testritje is ook gemaakt (nog voor de winterperikelen begonnen). De motor houdt wat in bij accelereren; lijkt een kwestie van ontsteking te zijn. Vanwege het zout op de weg ben ik er niet meer aan toe gekomen om hem beter af te stellen. Voor en na de testrit heb ik olie gewisseld. Ik constateer wel olielekkage op twee plaatsen waar de draadstangen in het carter gedraaid zitten. Jammer, had ik die dingen toch los moeten draaien en opnieuw vast moeten zetten met loctite. Niets aan te doen; ik wist tot voor kort niet dat de openingen uitmonden in de carterruimte.
Wel een kick om weer te rijden, met je 'eigen' blokje achterin.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: do dec 23, 2010 23:23 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Hoi Herbie, wat bedoel je met die draad einden die lekken . Want ik heb ook een open 1600 liggen die ik binnenkort ga dicht maken en misschien kan ik lekage voor komen als jij uitleg wat je bedoeld . grt wim
Bijlagen: |
motor 001 (Medium).JPG [ 153.54 KiB | 3311 keer bekeken ]
|
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: ma dec 27, 2010 16:23 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Hoi Wim, Het gaat om die lange stangen, waar je je cilinders overheen schuift en vervolgens je koppen op vast draait. Om die te verwijderen kun je er twee moeren op draaien, de 2e moer goed borgen/vastzetten tegen de 1e moer en dan met de 1e moer de stang uit het carter draaien. Draad in het carter goed ontvetten en die van de stang ook. Daarna weer er in draaien met loctite.
Ook het schroefdraad aan de cilinderkopkant goed ontroesten, anders draait de moer te zwaar en heb je op de onderste stangen meer trekkracht staan dan de bovenste stangen (ook al klopt je aanhaalmoment). Het draad van de onderste stangen is meestal wel mooi schoon, want die zitten in het tuimelaaras-huis.
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: di dec 28, 2010 22:49 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Daar zitten onderaan toch van die rubber ringen omheen Moeten die niet zorgen dat het niet lekt En als die draad einden goed vast zitten moet ik dan toch proberen ze los te maken en weer opnieuw vast zetten
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Herbie1303
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: wo dec 29, 2010 10:21 |
|
|
Superbeetles Monteur |
Geregistreerd: vr okt 10, 2008 13:55 Berichten: 47
|
Hoi Wim,
Rubberen ringen? Nee, die zitten alleen om de twee draadeinden waarop je de tuimelaaras bevestigt. In je carter zitten per cilinder 4 gaten waarin de lange stangen gedraaid zijn. Een aantal van die gaten lopen helemaal door tot in het carter, vandaar dat ze in aanraking komen met olie. De stangen zitten niet 'vast' gedraaid in het carter, ze zijn er alleen maar 'in' gedraaid tot het einde van het schroefdraad. Er komt pas spanning op te staan bij het vastdraaien van de cilinderkop. Ik zou niet weten wat je met een rubberen ring zou moeten daar.
Wat je ook even moet doen is de 4 onderleg ringen die zich in het tuimelaarhuis van de cil.kop bevinden (dus de ringen van de onderste 4 moeren waarmee je de cil.kop vast zet) een beetje voorzien van loctite, en ook het schroefdraad. Daarlangs kan ook olie naar buiten komen.
Tja, losdraaien hoeft natuurlijk niet, maar je ziet bij mij wel, m'n hele blok blijft netjes droog behalve op dat punt. En dat is gewoon balen als je je best gedaan hebt het ding lekvrij te krijgen. Het kan nooit moeilijk zijn ze los te krijgen, karweitje van niks. Heb het al eerder gedaan (maar toegegeven, dat was wel bij een redelijk vers blok).
|
|
Omhoog |
|
|
WimVW
|
Berichttitel: Re: Nieuw blok, from scratch Geplaatst: do dec 30, 2010 22:30 |
|
|
Superbeetles Super Expert |
|
Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27 Berichten: 173
|
Sorry ik zat verkeerd te kijken ik was in de war met de draadeinden van de carterhelften Ik heb even een foto gemaakt De draadeinden waar jij het over hebt zijn er bij mij allemaal uit dus kan ik ze mooi schoon maken en in smeren voor dat ze er weer in gaan En dat andere zal ik ook op letten bedankt. ps. heb jij je oliekanaal pluggen er uit getrokken en voorzien van draai pluggen grt wim
Bijlagen: |
carter 002 (Medium).JPG [ 164.45 KiB | 3261 keer bekeken ]
|
carter 001 (Medium).JPG [ 133.74 KiB | 3261 keer bekeken ]
|
_________________ Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|