Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo apr 28, 2010 8:24 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Behalve het laswerk bij de kriksteun is voor de rest alles al weer klaar.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 10:34 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Ff kriksteunen wegslijpen en klaar.

Was dat maar waar. Als je met een komborstel op de flex even het metaal schoon wilt maken en je komt vervolgens geen metaal tegen dan is er toch iets mis. Achter de kriksteunen zit een gat an 10 bij 6 cm. Dit gat zat vol met kit.

Afbeelding

De zijkant van de bodemplaat en dan vooral het gedeelte waar de bouten doorheen gaan waar het chassis mee aan de dorpel vastzit was ook niet zo goed als ik eerst dacht. Er waren een aantal strips ijzer van max 40 cm. vast gepopnageld en daarover zat een dikke laag kit om de boel mooi af te werken. :roll: Dorpels en popnagels horen niet in 1 zin thuis. Om het geheel toch wat stevigheid te geven heeft degene die dit gedaan heeft de dorpel maar aan de binnen en buitenkant aan het chassis gelast. :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik de zijkant van de achterste helft van de bodemplaat had losgeslepen keek ik tegen een aantal gaten in de bodem van de dorpel. Dus die ook maar verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had nog een paar dorpelbodems staan dus de onderkant van de dorpel zit er al weer in gelast. Ik moet nu alleen nog het missende stuk bodem bestellen.

Om de onderplaat precies op de goede plek vast te zetten heb ik het oude stukje boden er aan vastgebout.

Afbeelding

Volledig afgelast. Zo kan er vanaf de buitenkant in ieder geval geen water meer tussen komen.

Afbeelding

En aan de binnenkant ook maar afgelast.

Afbeelding

Aangezien ik de panelen onder de achterbank en de achterkant van de dorpel 2 jaar geleden al had vervangen heb ik nu in ieder geval wat roestvrij metaal om de achterkant van de dorpelbodem aan te lassen. Om te voorkomen dat ik ook de dorpel en het chassis aan elkaar las heb ik er een paar plaatjes aluminium tussen gestoken. Hier kan ik straks mooi de nieuwe bodemplaat tussen schuiven.

Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 16:28 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Dat heb je weer netjes gedaan ;) en zo zie je maar
het valt bijna altijd tegen :( even dit en dat en dan krijg je zo'n gat :(
P S hij glimd nog wel [aan die ene foto te zien] :lol:

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: ma mei 10, 2010 19:23 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Vanmorgen kwamen eindelijk de nieuwe halve bodemplaten binnen. Er zijn voor dit bouwjaar met het laat type stoelbevestiging geen 1/4 bodemplaten te koop. Vandaar de 1/2 platen. Aangezien de rest van de bodemplaat nog roestvrij is en aan de onderkant van een goede tectiellaag en aan de binnenkant van antiedreunplaten is voorzien vervang ik toch maar alleen de rand. Zonde van de rest maar dat komt vast bij een ander project wel weer van pas.

Afbeelding

Het gedeelte wat niet wordt gebruikt en de verrotte rand die vervangen moest worden

Afbeelding

De rand aan de bodemplaat gelast. Tussen de onderkant van de dorpel en de nieuwe rand van de bodemplaat heb ik een cm. dikke streep strijkkit gesmeerd en toen de rand met de bouten van onderaf naar de dorpel getrokken. Op een paar plaatsen heb ik een 2 mm. breed stripje ijzer van 2 mm. dik tussen de dorpel en de bodemrand gestoken zodat ik niet alle kit er tussen uit druk. Wanneer de kit droog is verwijder ik de stripjes ijzer en draai ik de bouten nog verder aan.

Afbeelding

Aan de buiten en binnenkant moest er in de dorpel nog wat gaten worden gedicht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had m'n fototoestel vergeten dus moeders heeft de foto's voor mij gemaakt.

Afbeelding

Kom je zelf ook nog eens op de foto.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: di mei 11, 2010 14:09 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Balen van de afkeur.. Maar je pakt het wel meteen goed aan zo te zien! :sb_icon_thumb2

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: di mei 11, 2010 17:54 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Nou ja, zo goed mogelijk zonder body off. De bodem en carroserie zitten nu in ieder geval niet meer aan elkaar gelast en ik heb geen popnagels, pur, kit of houtrotvuller gebruikt. Na de keuring wordt de boel nog in de epoxy en zwarte lak gekwast, afgekit en voorzien van een antiesteenslaglaag en tectiel. Dit gedeelte overleeft de rest van de carrosserie in ieder geval.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za mei 15, 2010 11:21 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Ik wist dat het achterste gedeelte van de rechter bodemplaat ook vervangen moest worden maarrrr..... Ik heb net ook een complete dorpel en het voorste gedeelte van de rechter bodemplaat gekocht.

De zijkant van de dorpel was na een beetje tikken met een hamer vanaf het schutbord tot halverwege de deur helemaal weg. Onderplaat van de dorpel was ook in de lengte richting over de gehele lengte opengescheurd en weggerot. Ook aan deze kant zat aan de binnenkant de dorpel aan de bodemplaat gelast en waren er ter camouflage plaatjes aan de onderkant tegen gepopnageld. :evil: Dat wordt hard doorwerken om Budel te halen.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo mei 16, 2010 19:55 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Zo aan de achterkant is alles schoon en klaar voor de nieuwe dorpel.

Afbeelding

Aan de voorkant moet er nog een klein stukje dorpel weggeslepen worden bij het schutbord en moet er aan de onderkant van de wielkast nog wat gelast worden en dan is ook dit klaar voor de dorpel.

Afbeelding

Ik hoop dat de dorpel morgen op tijd binnen komt zodat morgenavond er foto's gepost kunnen worden van een afgelaste dorpel.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do mei 20, 2010 19:07 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Vorige week donderdag om 07.15 de dorpel besteld. Deze kwam gisteren pas binnen. :evil:

Vandaag kon de dorpel er gelijk ingelast worden want ik had gisteren alles al voorbereid.

Passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de voorkant en aan de achterkant van de dorpel heb ik aan de binnenkant een luikje gemaakt waardoor ik de bodem van de dorpel aan het schutbord kan lassen. Ook hier heb ik er aluminium plaatjes tussen gestoken zodat ik de dorpel niet aan het chassis las.

Afbeelding

Afbeelding

Voorkant is klaar achter moet nog afgelast worden. Tijdens het passen van de nieuwe bodemplaten kwam ik er achter dat de gaten in de rand van de bodem en de moeren onder in de dorpel totaal niet overeen komen. De onderplaat van de dorpel moet dus geheel worden losgehaald en dan las ik de losse nieuwe dorpel bodem er onder.

Dat was niet het enige wat niet paste. De strip op de dorpel die de vloerbedekking vast houdt zat wel 7 cm. te ver naar achteren. Onder de B-stijl dus. F^c#!ng repro rommel. :evil:

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do mei 20, 2010 20:49 
Offline
Superbeetles Beginner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 21:42
Berichten: 11
Jemig man. Ik had bij dit soort roestschade zeker bodyoff gegaan. Dit geeft mij wel inspiratie om mijn witte mex op deze manier te proberen. Die wil ik niet bodyoff halen omdat ik niet weer 2,5 jaar wil restaureren.

Top job!

_________________
Groeten,
Erno

(O\_|_/O) Mijn 1303 restautauratie verslag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr mei 21, 2010 7:28 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Ik normaal ook, maar ik heb al 3 body-off projecten. Ik had deze 1303 gekocht om in te rijden. Ik wil namelijk naar Budel en Spa met deze auto. En dan bedoel ik deze Zomer.
Bij m'n andere projecten zeg ik ook altijd dat ze voor Budel klaar zijn. Maar in welk jaar? Geen idee. :lol:

Het is best te doen op deze manier. Het enige wat je niet kan gebruiken is het rubber tussen bodem en dorpel in verband met de hitte van het lassen. In plaats daar van gebruik ik strijkkit.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 18:29 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Zo rechter bodemplaat zit er ook in. Daarvoor moest ik wel eerst de onderplaat van de nieuwe ingelaste dorpel vervangen. De moeren kwamen totaal niet in de buurt van de gaten in de rand van de nieuwe bodemplaat. Een hoop extra werk dus. Op de volgende foto's is te zien hoever ik nu ben. Alle kale plekken heb ik geschuurd en in de Epoxy primer gekwast. Gootjes in de nieuwe bodemplaat vol laten lopen met bitumen. Hier over heen plak ik nog een antiedreun plaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En links.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do jun 03, 2010 21:23 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Vandaag had ik een afspraak bij de garage om de 1303 te herkeuren. En.....


GOEDGEKEURD!
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Kan ik weer 2 jaar verder experimenteren, kooi inbouwen, enz.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do jun 03, 2010 21:43 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
En nu rijden met dit mooie weer :-W daar doen we het allemaal voor. :lol:

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2010 9:18 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Gefeliciteerd! :sb_icon_thumb2

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling