Vandaag samen met een maat van mij (André Verhoeven die de geel-zwartrunner heeft), mijn motor weggebracht naar Leopoldsburg(B).
Daar hebben we,onder toezicht van de experts, het blok helemaal gedemonteerd.
Het zag er allemaal goed uit. Weinig schade of slijtage. Geen speling op de krukas. maar wel wat slijtage op 1 van de lagers. De koppen zagen er goed uit. Niet gescheurd. Kleppen nog goed.
Komende maandag word het carter weggebracht naar een revisiebedrijf daar in de buurt om het te laten reinigen en de krukasgeleiders egaal te fresen.
Zo zag ie eerst uit.
Ik zie nu pas dat op deze foto nog de oude ontsteking staat. Er zat al weer een tijdje een 009-ontsteking op hoor.
Het word een 1641 met een andere nokkenas. Hij adviseerde mij om een 100 te nemen. Hierdoor word ie onderin wat sterker. Maar hij stuurt mij ook een offerte toe met ook andere koppen. Zeker omdat ik dubbele Webers heb is dit wel verstandiger omdat de motor meer brandstof word aangereikt maar er verder niks mee kan doen omdat de kleppen de oude hoeveelheid door kan laten.
Bij de orginele koppen is de inlaatklep diameter 35.5 mm, en de uitlaat klepdiameter 32 mm. Bij de koppen die ik waarschijnlijk moet hebben is de inlaat 40.0 mm & 35.5 mm uitlaatklep. Dat scheelt wel veel.
Over +/_ 3 weken is het carter terug in de werkplaats en gaan André en ik het blok weer samen in elkaar zetten. Je leert hierdoor veel over de inhoud en opbouw van een keverblok. Stelt eigelijk weinig voor. Ik zou het de volgende keer zo zelf aandurven. Je moet het alleen een keer gedaan hebben. En dan is het ook helemaal fijn dat dit gebeurd onder toezicht van een een supervisor.
Komende dagen ga ik besteden om het motorbeplating in orde te krijgen zodat ik het dan mee kan nemen om het blok op te bouwen. Dan kunnen we m ook laten proefdraaien.
Ik ben zeer benieuwd. Hopelijk vliegen die weken voorbij.