Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 19:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za feb 21, 2009 12:41 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17
Berichten: 72
Erg fraaie tekeningen!! Knap gemaakt. Wel erg veel buizen hoor!

Er is 1 stang die lastig wordt volgens mij: vanaf de onderkant A-stijl naar bijna je top veerpoot. Die moet 2 keer door je plaatwerk hen denk ik?

_________________
1303 '75


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za feb 21, 2009 15:36 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Hoe ik de verbinding naar het veerpoottoplager ga maken ben ik nog niet helemaal uit. De krachten drukken het toplager omhoog en naar het midden van de auto. Zoals je je mischien nog kan herrineren op de dragbaan in Belgie heb ik je laten zien dat ik al een goede dwarsverbinding tussen de veerpoten heb.

Een kruisverbinding vanaf de toplagers naar de bovenkant van de chassiskop recht boven de bevestigingspunten van de stabilisatiorstang zorgt dat je chassiskop niet meer kan torderen. Dus niet in de hoeken vooraan van de reservewielbak gebout zoals ik wel eens heb gezien zonder verbinding naar de chassiskop. :roll: Op die manier concentreer je de krachten op een zwak punt waar gegarendeert de lak los gaat laten enz

De ronding van de voorwielkast, het schutbord en het plaatwerk waar de benzinetank aan de zijkanten op ligt verbinden de A-stijl met de bovenkant van de veerpoten.

Om hier ook de krachten uit het plaatwerk van de auto te halen wil ik dus ook de verbindingen maken tussen de buis van de A-stijl en bovenkant veerpoot. Ik wil geen knikken in deze verbindingen dus mischien word de onderste verbinding wat hoger op de A-stijl geplaatst. Ik wil alleen een gat in het dashbordplaatwerk voor de bovenste verbinding en het onderste gat alleen door het plaatwerk tussen de wielkast en de benzinetank. De wilekast en het schutbord wil ik intact laten. Wanneer ik door het schutbord MOET gaan dan las ik een grotere diameter pijp in het schutbord waar dan de kooiverbinding doorheen komt. Net zoals het gat waar de stuurstang doorgaat met desnoods een rubberafdichtring er omheen.

Ik heb de 1303 nu zover uitelkaar dat ik allees goed kan opmeten. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Al het plaatwerk wordt op veel punten volledig algelast dit geeft ook al een hoop extra stevigheid. + Mijn auto is straks opgebouwd uit nieuw plaatwerk en dus niet bros door roest of slap door 30 jaar krachten opvangen.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Laatst bijgewerkt door Blizzard op di feb 24, 2009 18:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za feb 21, 2009 16:09 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Ik ga nu voor het gemak en budget uit van een bestaande kooi. Mischien dat ik later nog wel deze stalen kooi of delen van de kooi ga vervangen voor alu. of chro-mo.

Zoals je al op Keversite schreef een dieet voor Fat-chicks. Slim fat chicks. Ik heb trouwens al lexaan ruiten liggen voor mijn project. De zijruiten wou ik dan voorzien van NACA duct's voor extra luchttoevoer naar het motorcompartiment. Ik vind persoonlijk die luchthappers in de zijkant van een kever zonde en zeer lelijk. De optie om een luchtinlaat in de zijruitjes te maken leek mij beter. Je zit dan wel nog steeds met zo'n afzuigkapslang in je auto. Ook dit vind ik niks.
M'n idee is nu om een luchtinlaat in de bovenkant van de achterspatborden te maken en dan de toevoerslang via de wielkasten boven de achterbanden langs net achter het schutbord het motorcompartiment binnen te laten komen. Ik wou daar toch al een luikje maken om bij de carburateurs te kunnen komen met ingeboude motor. Het enige is dan nog een gat in het spatbord wat een beetje oogt.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za feb 21, 2009 22:31 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Nog ff een zeer aan te bevelen link voor iedereen die veilig 4 / 5 / 6 puntsgordels wil monteren.

http://www.schrothracing.com/docs/Compe ... ctions.pdf

Met het idee. Als je iets doet doe het dan goed.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: za feb 21, 2009 23:38 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17
Berichten: 72
Een zo ver uitgeklede 1303 komt mij bekend voor (alhoewel ik dan wel ver terug moet in het geheugen :) )

Die Schrott documentatie is 75 paginas! :o Daar kun je bijna op afstuderen man!
Ik heb 2 jaar terug een gebruikte Schrott 5 punts gekocht. de tweede set die ik daarna kocht bleek echter veel kortere banden naar achteren te hebben...

_________________
1303 '75


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 9:52 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
En zo leer je elke dag weer wat nieuws. :lol: :lol:

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 13:30 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Je hebt nog wel veel werk te doen zeg in 2 maanden! Strakke deadline..

Grt, Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 21:07 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
superbeetles.nl schreef:

Heb je trouwens een deadline wanneer de auto (straat)circuit-klaar moet zijn?

Grt, Jeroen



De auto die ik bedoel is de zwarte niet dat bouwpakket. :lol:

Die auto in 2 maand klaar was het maar waar. :roll:

Ik heb nog niet eens een motor voor die 1303. In ieder geval nog niet de motor die bij het uiterlijk van de auto gaat passen. Ik ben al blij als de zwarte weer wat oogt voor het volgende kever seizoen. Mischien moet ik maar 2 of zelfs drie topics gaan maken over m'n drie superbeetles.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 22:12 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
#-o Je hebt ook zo veel kevers.. Ik haal ze steeds door elkaar.. :lol:

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 22:58 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Nummer 1 Geen superbeetle maar al wel 15 jaar in mijn bezit en dit is mijn allereerste auto.
Een oranje 1200 uit 1974 en ook dit is een project.

Afbeelding

Het chassis heeft wel wat onderdelen van een 1303 gekregen. Ik heb de pendelasbak en wielophanging omgebouwd naar IRS en een AT bak.

Afbeelding

Nummer 2 is het 1303 project. Deze auto is ook al 13 jaar in mijn bezit. Nou ja gedeeltes dan. Het chassis wel maar de huidige carrosserie komt van een latere donor 1303.

Afbeelding

Nummer 3 is de 1303 cabrio uit 1979.

Afbeelding

Nu ook in volle restauratie. ( Heel erg stijf zo'n kruis in de deuropening ). ;)

Afbeelding

Nummer 4 is de zwarte 1303 in dit topic. Waar ik zoals ik al veeeeeel eerder schreef, veel dingen op ga testen, pasmaken en klustomizen voor diverse kevers.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo feb 25, 2009 21:17 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Nu geen tekeningetjes meer maar echte foto's. De praktijk is toch net ff weer wat anders dan het eerste ontwerp. Mede door de pijplengtes van de originele kooi. Die pijpen wil ik op de zwaar belaste plekken gebruiken.

De kooi zou ook in een kever passen met de hemelbekleding gemonteerd.
Afbeelding

De omrolbeugel komt waarschijnlijk toch parralel aan de B-stijl ipv oner een hoek naar achteren. Zo komt de omrolbeugel boven m'n hoofd ipv ver daar achter. Zie ook hoe hoog het bevestigingspunt zit voor de pijp boven de deur langs. Daar stoot je je hoofd niet tegen.
Afbeelding

Het voordeel daarvan is ook dat ik ook nog een boutverbinding naar de bovenste rolgordel bevestiging kan maken.
Afbeelding

Als je de lijn van de zichtbare pijp doortrekt naar onderen zie je dat deze uitkomt bij de carrosserie / chassisbevestiging in de wielkast.
Afbeelding

Aan de binnenkant van de auto is dit precies op de knik waar de kattebak naar beneden buigt. Een heel stevig punt dus om de kooi te bevestigen.
Afbeelding

Zelfs de binnenverlichting kan blijven.
Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo feb 25, 2009 22:34 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Toch nog weer ff aan het tekenen geweest. Nu kloppen de formaten wel.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: wo feb 25, 2009 23:25 
Offline
Superbeetles Specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 16, 2007 23:17
Berichten: 72
Blizzard schreef:
Aan de binnenkant van de auto is dit precies op de knik waar de kattebak naar beneden buigt. Een heel stevig punt dus om de kooi te bevestigen.

Goeie tip! Die ga ik tzt denk ik ook nog wel gebruiken :)

_________________
1303 '75


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: do feb 26, 2009 10:24 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Hier kun je mischien ook nog wat van leren. Komen later nog wel wat linkjes bij maar die heb ik op deze pc niet onder m'n faforieten staan.

http://www.safetydevices.co.uk/index.ph ... &Itemid=34

http://www.customcages.co.uk/Rollcage/L ... Multipoint

http://www.rollcageguy.com/

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 1975 kopzorgen
BerichtGeplaatst: zo mei 03, 2009 22:41 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Geen echte update wat veranderingen betreft maar wel een paar foto's van de eerste meeting na de laatste verbouwing met de nieuwe gebruikte kerscher spatborden en de 16" Fuchsen.

Bij de DFL cruise night 30 april in Hannover op de parkeerplaats achter Mel's Diner.

Afbeelding

Afbeelding

Op de parkeerplaats van het Goldentulip hotel in Hannover naast de 73ér 1303 van Skywalker.

Afbeelding

Lekker kontje.

Afbeelding

Op de volgende link staan ook nog wat foto's van de 75ér + nog veel meer mooie foto's van veel mooie luchtgekoelden tijdens de 1 mei kevermeeting in hannover. Deze zijn gemaakt door Skywalker en bijrijder Arno.

http://airmannschaft.nl/site/gallery/me ... lbum_id=20

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 236 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling