Forum.superbeetles.nl
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/

Blokje loopt op drie cilinders
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=9&t=277
Pagina 1 van 1

Auteur:  superbeetles.nl [ vr jun 25, 2010 13:05 ]
Berichttitel:  Blokje loopt op drie cilinders

Hoi,

Donderdag ochtend startte ik mn grijze 1303 om naar het werk te gaan. Toen ik de parkeerplaats afreed vond ik wel dat het blok een beetje vreemd liep, maar dacht dat hij gewoon nog koud was. Toen ik echter in de straat reed voelde ik dat er meer aan de hand was, hij loopt duidelijk maar op drie cilinders. Dus maar weer terug gezet op de parkeerplaats en de Twingo gepakt.

Gisteravond toch nog eens de kever gestart en om en om een bougiekabel losgetrokken. Het blijkt cilinder 3 zijn die niet (goed) mee doet. Maar hoe warmer de motor werd, hoe beter die cilinder weer mee begon te doen.

Dit zelfde probleem heb ik in november 2008 gehad. Toen heb ik preventief alle 4 de bougies vervangen, omdat ik toch geen idee had hoe lang die er al in zaten. Dat loste het probleem direct op.

Dit weekend zal ik de bougie er uit halen en schoonmaken of vervangen door een reserve om te zien of dat uitmaakt. Ook zal ik kijken wat de staat is (vet, zwart, bruin, grijs, etc). Als hij weer goed loopt met een andere/schone bougie, dan zal ik over een x aantal kilometers de bougie er toch nog een keer uithalen om te zien of de kleur een beetje goed is.

Ik ben wel benieuwd waarom een bougie stopt met functioneren en als het blok warmer wordt, hij toch weer mee gaat doen.. Maar misschien weet ik meer als ik de staat van de bougie heb gezien..

Grt,
Jeroen

Auteur:  superbeetles.nl [ vr jun 25, 2010 19:56 ]
Berichttitel:  Re: Blokje loopt op drie cilinders

Net de bougie van cilinder 3 er uit gehaald en een reserve (gebruikte) er in gedaan. Hij loopt nu weer op 4 cilinders, maar heb nog het gevoel dat die ene cilinder niet helemaal goed mee komt. De bougie die ik er uit heb gehaald is een Bosch Super R0 285 - W8AC.

Hier onder een paar foto's van de bougie die ik er uit heb gehaald. Ik kon geen foto's vinden van een 'goede' gebruikte bougie, maar volgens mij hoort hij koffie-met-melk-bruin te zijn.. Maar wel deel?? Ik zie zwart op het 'stiftje', bruin op de isolatie die normaal wit is, bruin verlopend naar wit/grijs op de electrode..

Morgen zal ik de bougie eens testen door hem los in de kabel te prikken, contact aan en dan de poulie ronddraaien (of contactpuntjes openen)..

Mocht iemand wat weten over de kleur van de bougies, dan ben ik benieuwd..

Grt, Jeroen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  superbeetles.nl [ vr jun 25, 2010 20:13 ]
Berichttitel:  Re: Blokje loopt op drie cilinders

Net nog even op internet gezocht naar bougiekleuren, en volgens mij zit die van mij er best goed uit. Het roet kan goed komen doordat ik vaak korte stukjes rijd, maar de andere kleuren zijn toch wel mooi als ik 'het internet' moet geloven.

Morgen maar even verder testen, misschien ook maar even all bougies er uit om de kleuren met elkaar te vergelijken.

Ow, wat links met bougie kleuren:

http://www.sabientje.be/vmax/DHZ/Bougies.htm (onderaan de pagina)
http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie.html
http://www.renault-saviem.nl/tips%20en%20techniek.htm
http://www.viragoclub.com/index/html/carburator.html

Auteur:  kevertje72 [ zo jun 27, 2010 16:15 ]
Berichttitel:  Re: Blokje loopt op drie cilinders

hoi jeroen. Ik denk dat ik weet waarom je cilinder beter gaat lopen na mate hij warmer word. Als de motor warmer word, word het benzinemengsel ook beter voorverwarmd. Als de bougie niet goed vonkt maar wel een klein beetje heeft ie in het begin, als het mengsel nog koud is, meer moeite nodig om te ontbranden. Maar als het mengsel warm is gaat dit makkelijker.
Dit kan een reden zijn.

groetjes Stefan

Auteur:  atte [ zo jun 27, 2010 16:45 ]
Berichttitel:  Re: Blokje loopt op drie cilinders

Altijd systematisch te werk gaan:
- bougie ziet er goed uit;
- is de contacthoek ('dwell') goed afgesteld?
- staat het ontstekingstijdstip juist afgesteld?
Ik denk - te zien aan de bougie - dat dit wel in orde is.
Blijft over een mechanisch probleem.
Kijk eens naar de rotor (mooi blank uiteinde aan de rotorvinger?). Is het contactje in de verdelerkap in orde (schoon en blank?);
Wanneer heb je voor het laatste de contactpunten vernieuwd? Is er toen ook een nieuwe condensator gemonteerd?
Als aan deze zaken is voldaan, hou het dan maar op een incidenteel geval.
En dan blijft over de vraag hoe lang je ontstekingskabels (bougiekabels) en stekers al dienst doen. Meet de weerstand eens.
Succes, Atte

Auteur:  superbeetles.nl [ zo jun 27, 2010 20:02 ]
Berichttitel:  Re: Blokje loopt op drie cilinders

Handige info! Je verhaal klinkt logisch Stefan..

En systematisch te werk gaan lukt me niet altijd.. Vaak probeer ik meerdere dingen tegelijkertijd en dan ineens is het opgelost en weet ik niet waar het aan lag..

Qua 'nieuwheid' van onderdelen weet ik 1 ding. Op de bougies, de verdelerkap en het luchtfilter na zit alles er al in sinds de aankoop (bijna 2 jaar terug)..

Met de reserve bougie loopt het blok toch wel weer zoals hij liep volgens mij, maar ik wil er graag 4 de zelfde in hebben. Op keversite.nl las ik van een aantal mensen dat ze goede ervaringen hebben met de NGK BP6HS bougies. Ook vond ik de doppen van de bougiekabels er erg droog en verweerd uitzien, dus heb ik een set origninele Bosch bougiekabels en een set NGK bougies besteld.

In september moet deze kever voor de apk (naar een kever garage), dan wil ik meteen even een diagnose laten stellen voor dit blok. Ik heb het gevoel dat er 'iets' niet goed zit in de afstelling, of onderdelen. Op hogere toeren/snelheid is het blok erg fel, maar bij lagere toeren vind ik het blok niet regelmatig draaien..

Atte, de contacthoek. Die is alleen met speciaal gereedschap te meten toch?

Grt,
Jeroen

Auteur:  atte [ zo jun 27, 2010 20:29 ]
Berichttitel:  Re: Blokje loopt op drie cilinders

Contacthoek meten doe je met een contacthoekmeter, soms noemen we dat ook wel een dwell-meter. Een handheldtester heeft deze functie. Een goede is de meter van Optilux (Hella). Als je namelijk na enkele duizenden kilometers je contactpuntafstand wilt meten, kan dat nooit optimaal, omdat er een kratertje ingebrand is. Naast de contacthoekfunctie, kan je ook toerental, spanning, stroom, enz. meten. Tezamen met een stroboscooplamp heb je al heel veel test- en controlemogelijkheden. Al dat werk - inclusief foto's van 'bougiegezichten' - heb ik beschreven in het boek 'De VW Kever - eigenschappen, onderhoud en reparatie'.
groeten, Atte Roskam

Auteur:  superbeetles.nl [ di jun 29, 2010 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Blokje loopt op drie cilinders

Dat boek kende ik nog niet, maar is misschien niet zo gek om eens aan te schaffen!

Samen met mn vader heb ik heel veel (en doe ik heel veel) aan onze kevers, maar zo gouw we bij de motor uitkomen missen we hier en daar nog ervaring. Vooral bij mn grijze kever wil ik daarom ook vaker wat zelf proberen te doen aan de motor. Het is immers 'maar' een gewone 1600..

Grt, Jeroen

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/