Forum.superbeetles.nl

Forum.superbeetles.nl

Het eerste Nederlandstalige 1302 & 1303 forum
 
Het is nu do dec 25, 2014 19:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: vr aug 20, 2010 23:48 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
:( :cry: :evil: :twisted: Nou dat heb ik geweten apk bij
een banden bedrijf ,hij is dus weer afgekeurd,waarom :?:
Nou dat zal ik vertellen .
1 boutgaten dicht gelast
2 bouten ontbreken in chassie
3 stuurkogel hoesje stuk
4 uitlaat lek
5 accu los
6 voorruit ontwaseming defect
7 ruitensproeier defect
uitleg! 1 er zitten 2 gaten onder de achterbank l+r in de hoek 6mm
en volgens hem moeten daar 2 bouten in???????
2 dat zijn dan die 2 bouten onder de achterbank.???
3 het hoesje is inderdaat stuk :lol:
4 ik kon niets vinden bij de uitlaat ?
5 accu zat los,ik moest de 13mm bout iets vaster draaien
6 ze wisten niet welke schakelaar :mrgreen:
7 ze wisten weer niet welke schakelaar. :mrgreen: :mrgreen: .
tot zover de uileg over mijn apk .
ik heb al nieuwe stuurkogel hoesjes dus die er op
de accu zit ook vast
ze overtuigen dat er geen 2 bouten onder de achterbank horen en
dat er dus geen gaten dicht gelast zijn waar nog bouten door moeten
en op nieuw proberen ,jullie lezen het wel :D of :evil: doei.

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: wo aug 25, 2010 20:49 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
APK :lol: :D :) ;) Het is gelukt voor 2jaar
Maar ik moet even uitleg geven waarom die keurmeester
zo bang :mrgreen: was Hij had 2weken geleden 4punten
verloren bij 1 apk van een amerikaan en dat houd in
dat hij nog 1punt over had,dus als hij bij de kever 1 dingetje
over het hoofd zou zien en een steekproef zou krijgen dan
was het over en uit voor een half jaar keuren dus vandaar zijn
onzekerheid,maar ik heb hem kunnen overtuigen dat hij goed was :lol:
Dus afgemeld en geen steekproef dus 2jaar geen last :?:
nu ga ik hem schilderen maar eerst een beetje glad maken
foto,s en verhaal hier van later. 8-) doei. :sb_sign_drive_sb

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: wo sep 08, 2010 19:51 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Hoi hier weer wat nieuws over de gele.ik heb de binnenkant
kaal gemaakt ook de antie dreun platen er uit :lol: ,en in de rls gezet,na dat dit gedroogd was
heb ik de bijrijders kant in de hamerslag verf gezet. De bekleding komt
waarschijnlijk niet meer terug :o van de buiten kant heb ik alles
verwijderd wat er af kan en toch blijven rijden,nu wil ik eerst
het deel tussen de spatborden en onder de ramen op nieuw
geel maken ;) en dan de rest zwart maar dit zal nog wel even duren. :mrgreen:


Bijlagen:
de gele kever 001 (Medium).JPG
de gele kever 001 (Medium).JPG [ 157.97 KiB | 2057 keer bekeken ]
de gele kever 002 (Medium).JPG
de gele kever 002 (Medium).JPG [ 143.59 KiB | 2057 keer bekeken ]
de gele voor het schilderen 003 (Medium).JPG
de gele voor het schilderen 003 (Medium).JPG [ 147.17 KiB | 2057 keer bekeken ]
de gele voor het schilderen 002 (Medium).JPG
de gele voor het schilderen 002 (Medium).JPG [ 138.95 KiB | 2057 keer bekeken ]
de gele voor het schilderen 001 (Medium).JPG
de gele voor het schilderen 001 (Medium).JPG [ 134.91 KiB | 2057 keer bekeken ]

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2010 21:55 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Hier ben ik weer [na 2 weken vakantie] :lol: .
Ik heb de gele binnen gezet[en de rode cabrio onder een hoes buiten] :o
Ik ben begonnen met het achter spatbord er af tehalen en kijken
wat hier tevoorschijn komt. :?: Nou het valt mee,een deel wat
ik al van af de binnenzijde hebt gerepareed ziet er van deze kant
anders uit :evil: .Plus het uiteinde van de dorpel die een beetje
veel open is :lol: .Maar zoals je op de foto's kan zien heb ik hier
al malletjes voor gemaakt,alles kaal geslepen,de binnenkant van de
dorpel zover als ik bij kon ingesmeerd met teer.En morgen lassen.
De torsievering moest ook los dus hier komen gelijk nieuwe
rubbers in.NU heb ik een vraag, :?: op de foto kan je zien
hoe ver mijn veerblad naar beneden komt nadat ik hem langs
het nokkie heb gebogen.DE vraag is komt mijn veering bv 2cm lager
als ik dit veerblad 2cm omhoog er op zet :?: .Als iemand
weet hoe ik dit kan oplossen lees ik het graag :sb_icon_thumb3
Word vervolgd. :lol:


Bijlagen:
gele kever 011 (Medium).JPG
gele kever 011 (Medium).JPG [ 128.7 KiB | 2031 keer bekeken ]
gele kever 013 (Medium).JPG
gele kever 013 (Medium).JPG [ 136.75 KiB | 2031 keer bekeken ]
gele kever 014 (Medium).JPG
gele kever 014 (Medium).JPG [ 150.98 KiB | 2031 keer bekeken ]
gele kever 002 (Medium).JPG
gele kever 002 (Medium).JPG [ 126.01 KiB | 2031 keer bekeken ]
gele kever 003 (Medium).JPG
gele kever 003 (Medium).JPG [ 133.6 KiB | 2031 keer bekeken ]

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)


Laatst bijgewerkt door WimVW op ma okt 04, 2010 22:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2010 22:04 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Handig 'verlaag-topic' op keversite: http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=15071

Tabel met 'verlaag-stapjes': http://www.bugbabe.co.uk/year_age.html#howlow

Afbeelding

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2010 22:07 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Handig die tabel maar wat als je hele torsie staaf er uit is :lol:
En je kan de vertanding niet zien als je dat veer blad er weer
op schuift :?: Dus hoe moet het. :?:

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: di okt 05, 2010 11:44 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Zit de torsiestaaf nog in de veerplaat vast? Zoja markeer dan de positie van de torsiestaaf met een stukje tape of een viltstift. trek nu de torsiestaaf uit de veerplaat. Een beetje kruipolie wil wel helpen om de boel los te krijgen. Maak nu de vertanding van de torsiestaaf goed schoon en roestvrij en vet deze in. Het werkt gemakkelijker als alles gangbaar is. Monteer nu aan beide kanten de veerplaten onder dezelfde hoek aan het chassis. Monteer nu de complete wielophanging en monteer alles in en aan de auto wat er uiteindelijk inkomt. B.v zware supwooferkast, wel of geen achterbank, accu achterin of voorin enz. Pomp beide achterbanden even hard op en zet de kever op een vlakke vloer. Meet nu de hoogte vanaf de vloer naar de torsiestaafkoker aan beide kanten van de kever.

Als je de kever achter wil verlagen zul je eerst de voorkant ook moeten verlagen. Zodat de juiste casterhoek blijft behouden. Is de voorkant 5 cm. verlaagt dan moet je de achterkant dus ook minimaal 5 cm. verlagen. Een 1303 die aan de voorkant meer is verlaagt dan de achterkant krijgt een heel erg zenuwachtig stuurgedrag en het stuur komt na een bocht niet meer uit zich zelf terug naar de rechtuitstand.

Het oog wil ook wat dus kijk hoeveel ruimte er tussen de voorband en en de spatbordrand zit. Meet nu aan de achterkant de ruimte op en trek de ruimte van de voorkant hier van af. Kijk nu in de tabel hoeveel tanden je binnen en buiten moet verdraaien om op de gewenste hoogte uit te komen. Monteer de veerplaat in de nieuwe stand in het chassis en zet de veerplaat aan de andere kant in dezelfde hoek in het chassis. Monteer nu weer de complete wielophanging en meet links en rechts de hoogte vanaf de grond naar de torsiestaafkoker. Als rechts ten opzichte van links nu 1,5 cm. hoger staat en de hoogte van de linkerkant is goed dan moet je de torsiestaaf aan de rechterkant aan de binnen kant 3 tanden links omdraaien (verhogen) en aan de buitenkant 3 tanden met de klok mee draaien (verlagen). Staan links en rechts nu op gelijke hoogte maak dan een proefritje en controleer of de kever niet zenuwachtig stuurt en of het stuur zelf weer naar de rechtuitpositie komt. Wil je de rechtuitstabiliteit verbeteren verlaag dan de achterkant aan beide zijdes nog een cm. Nou zal het in een straat 1303 met originele torsiestaven niet zo nouw komen maar in mijn geval met Porsche 944 S2 torsiestaven en een dus veel stuggere vering heb ik wel 5 keer alles los moeten halen en weer opnieuw monteren voordat ik tevreden was.

Nu de hoogte goed is afgesteld moet de sporing en het camber achter ook nog worden afgesteld. Het is zelf te doen maar aangezien je vroeg hoe te verlagen lijkt het me verstandig de hele wielophanging uit te laten lijnen bij een specialist.

Sucses.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: di okt 05, 2010 21:10 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Blizzard bedankt voor de uitleg,maar ik heb alles er uit gehaald :oops:
Het [veerblad] ging er makkelijk af ,en het is zo'n dichte met zo'n lange
buis er aan .dus kon ik zo al zo niet zien hoe deze er op zat :shock:
Want ik kan mij herinneren dat er ook veerbladen zijn met een
open kant zodat je de vertanding kon zien :?: en deze dus kon
markeren met een centerpunt.En toen heb ik de torsie staaf er ook maar uit getrokken :oops: Want ik moest er bij om de hoek van de dorpel te
lassen.Dus als je nog een oplossing weet.Is het niet zo
dat als ik het veerblad 3cm omhoog zet ten opzichte van de
oude stand ,de kever dan 3cm naar beneden gaat :?:
Ik lees het graag.bedankt. :idea: ps op de foto lijkt
het net of het plaatje met kit zit geplakt maar ik heb hem eerst
vast gelast en toen met strijkkit de randen afgesmeerd. :lol:
morgen verder.


Bijlagen:
gele gelast 001 (Medium).JPG
gele gelast 001 (Medium).JPG [ 127.74 KiB | 2022 keer bekeken ]

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: di okt 05, 2010 23:05 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 17, 2008 22:01
Berichten: 259
Woonplaats: Groningen
Wat ik bedoel met markeren met een stukje tape of marker hoeft natuurlijk niet aan de kant waar de vertanding zit het kan ook aan de andere kant waar de torsiestaaf uit de veerplaat komt. Ik zet altijd 1 streepje op de torsiestaaf en verdraai deze steeds 1 tand in de veerplaat en zet op de rand van de koker van de veerplaat dan een streepje recht tegenover het streepje op de torsiestaaf. Wanneer je na het bepalen van de gewenste verlaging b.v. 4,4 cm = 8 tanden moet verdraaien aan de buitenkant tel je de streepjes en maak je het 8de streepje wat langer. Trek de torsiestaaf uit de veerplaat en steek de torsiestaaf met het streepje erin recht tegenover het 8de streepje op de veerplaat. Het zelfde kun je ook voor de binnenkant doen plak een stukje schilderstape aan het chassis en verdraai de veerplaat samen met de torsiestaaf steeds 1 tand in het chassis en zet een treepje bij elke tand. Draai de binnenkant 8 tanden de andere kant op en je bent klaar. Door het werken met markeringen kun je veel sneller werken en maak je minder snel fouten door per ongeluk een tand over te slaan bij het voelen naar de volgende stand.

In het kort.
- Monteer gewoon de gehele wielophang links en rechts
- meet het verschil in hoogte tussen links en rechts
- Zoek in de tabel op hoe je 1 kant net zo hoog krijgt als de andere kant
- Meet nog een keer de hoogte en bepaal je gewenste verlaging.
- Kijk in de tabel hoeveel tanden je moet verdraaien om de gewenste hoogte te krijgen
- Monteer de gehele wielophanging in de nieuwe stand en meet links en rechts of de hoogte gelijk is.
- Maak een proefrit en controleer of de kever nog goed stuurt.
- Betere rechtuit stabiliteit nodig, verlaag de achterkant of verhoog de voorkant.

_________________
Liever gelast dan geleast!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: zo okt 10, 2010 20:47 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Hallo fans,1 kant zit de torsie vering er weer in/op en ik heb
hem ongeveer 3cm hoger gedaan dan zoals hij zat. :|
Ik heb hem wel op z'n wiel gezet maar kon nog niet echt zien
hoeveel hij gezakt is. :) Het voor en achter spatbord zijn er af
en de wiel kasten zijn weer netjes geteerd met tectiel.
De spatborden zelf ook weer mooi zwart van binnen en bij
het voor spatbord 3 bout gaten gerepareerd[gelast].
Een paar plekken geplamuurd en nu nog strak maken :lol:
Dit komt niet zo nouw want het word toch schilder werk :sb_sign_yeahright
Als het lukt deze week 1kant schilderen.PS de kleur stelling word
anders ,hij word zijdeglans zwart onder de sierlijst en geel daar boven :lol:
En dan naar de anderen kant wie weet wat daar te voorschijn komt :mrgreen:


Bijlagen:
DE GELE VW 002 (Medium).JPG
DE GELE VW 002 (Medium).JPG [ 119.57 KiB | 2009 keer bekeken ]
DE GELE VW 001 (Medium).JPG
DE GELE VW 001 (Medium).JPG [ 142.05 KiB | 2009 keer bekeken ]
DE GELE VW 003 (Medium).JPG
DE GELE VW 003 (Medium).JPG [ 118.35 KiB | 2009 keer bekeken ]
geel zwart 002 (Medium).JPG
geel zwart 002 (Medium).JPG [ 147.54 KiB | 2009 keer bekeken ]
geel zwart 001 (Medium).JPG
geel zwart 001 (Medium).JPG [ 83.83 KiB | 2009 keer bekeken ]

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: wo okt 13, 2010 20:56 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Ok 1 kant klaar :lol: Ziet er aardig uit niet perfect maar dat
hoeft ook niet :?: .2maal gerold en hier en daar wat met de kwast.
De wielen en de treeplank er op en hem omgedraaid voor
de andere kant,nu kon ik ook zien hoe die gezakt
was en het lijkt aardig op hoogte,maar dit kan ik pas
goed zien als de andere kant ook gezakt is.
Hij staat nu aardig scheef :shock: Nu de andere kant
behandelen,ben benieuwd wat hier te voorschijn komt :o
volgende keer hier foto's van.


Bijlagen:
de gele schilderen 001 (Medium).JPG
de gele schilderen 001 (Medium).JPG [ 92.62 KiB | 2000 keer bekeken ]
de gele schilderen 002 (Medium).JPG
de gele schilderen 002 (Medium).JPG [ 106.7 KiB | 2000 keer bekeken ]
de gele schilderen 004 (Medium).JPG
de gele schilderen 004 (Medium).JPG [ 96.01 KiB | 2000 keer bekeken ]
de gele schilderen 006 (Medium).JPG
de gele schilderen 006 (Medium).JPG [ 101.34 KiB | 2000 keer bekeken ]
de gele schilderen 007 (Medium).JPG
de gele schilderen 007 (Medium).JPG [ 105.07 KiB | 2000 keer bekeken ]

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: do okt 14, 2010 8:45 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Op de foto's ziet het er goed gelukt uit! Heb je dat in 1 avond gerold?

Maandag kom ik met mn grijze naar Vianen om die plekjes in de dakgootjes bij te werken.

Jeroen

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: do okt 14, 2010 20:43 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
nee 1keer dinsdag avond en 1keer woensdag ochtend
t was paardemarkt dus was ik vrij :lol: Hij staat alweer met de voetjes
van de vloer en het achter spatbord is er al af morgen kijken wat er
gedaan moet worden In iedergeval moet ik 2 spatbord moeren
opnieuw in lassen de rest volgd :-W doei.

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 9:13 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 12, 2007 11:02
Berichten: 765
Woonplaats: Utrecht
Ik kom morgen wel even kijken. Kan ik meteen de computer fixen.. :D

_________________
Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest?? Laat het weten in dit topic (klik)!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1303 Cabrio en 1303 sedan van WimVW
BerichtGeplaatst: zo okt 17, 2010 20:59 
Offline
Superbeetles Super Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 12, 2008 12:27
Berichten: 173
Nou de anderen kant :evil: Dat heb ik geweten,+- 4uur
bezig geweest met het los krijgen van de 4 bouten van
de torsiestaaf deksel :twisted: ,alles geprobeerd van
heet stoken tot vast lassen :lol: ,maar de aanhouder
wint :mrgreen: alles los en op de foto's zie je dat het
heel hard nodig was,[als de apk meester dit had geweten] :o
Ook 2 bout gaten van het achter spatbord gerepareerd en dat
was ook weer spannend, want na het slijpen van een gat voor
een plaatje met moer zie ik een dikke draden bos lopen op de
plek waar ik moest lassen :o Maar ook weer opgelost met een stukje
brandvertragend spul er achter en lassen maar,ook weer klaar. :-W
Nu alles roest vrij maken kitten en gronden en dan met de kwast in smeren met
boddycoating ,dan schuren en plamuren en rollen maar. :lol: [word vervolgd].


Bijlagen:
de anderen kant van de gele-zwart 002 (Medium).JPG
de anderen kant van de gele-zwart 002 (Medium).JPG [ 145.64 KiB | 1980 keer bekeken ]
de anderen kant van de gele-zwart 004 (Medium).JPG
de anderen kant van de gele-zwart 004 (Medium).JPG [ 144.85 KiB | 1980 keer bekeken ]
de anderen kant van de gele-zwart 006 (Medium).JPG
de anderen kant van de gele-zwart 006 (Medium).JPG [ 111.39 KiB | 1980 keer bekeken ]
de anderen kant van de gele-zwart 007 (Medium).JPG
de anderen kant van de gele-zwart 007 (Medium).JPG [ 115.99 KiB | 1980 keer bekeken ]
de anderen kant van de gele-zwart 008 (Medium).JPG
de anderen kant van de gele-zwart 008 (Medium).JPG [ 106.89 KiB | 1980 keer bekeken ]
de anderen kant van de gele-zwart 010 (Medium).JPG
de anderen kant van de gele-zwart 010 (Medium).JPG [ 96.14 KiB | 1980 keer bekeken ]

_________________
Hard rijden is niet moeilijk,maar GOED hard rijden wel.:-)
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
phpBB.nl Vertaling