Forum.superbeetles.nl
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/

1303 1975 ( rolling rebuild )
http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=21&t=54
Pagina 4 van 16

Auteur:  Airspeed [ wo jan 28, 2009 22:57 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Blizzard schreef:
Dan vul ik het wel in.

Ik bouw m'n eigen auto naar m'n eigen smaak, budget en inzicht

Zo is het maar net; geldt overigens voor mij ook hoor ;)
Citaat:
Zo ben ik nog aan het zoeken welke torsieveren ik in cominatie met KW voorveren moet gebruiken in een leeggestripte auto met een type 1 motor en de accu aan de voorkant van de auto geplaatst. Standaard, 23 mm. 944 of 24 mm. 944 S2. Welke stabilisatorstangen voor en achter te gebruiken. 23 mm. van Kerscher voor en een 944 exemplaar achter? Rubbers van de draagarmen voor en achter zijn natuurlijk al vervangen.

Torsie achter: 21mm is standaard; 23 (of was het 23,5?) is standaard 944 én Variant type 3.
Die (of 24mm als dat bestaat) zou ik zeker nemen. Bedenk dat een 944 achter relatief licht is vergeleken met een kever met motor achterin. In een 944 is dat relatief al soepel rijdend. Volgens mij zou je dus zelfs nog een tandje zwaarder kunnen achter, maar als je kever licht is, is mss de 23mm torsiestaaf genoeg. Beetje afhankelijk waar je compromis ligt tussen straat en meer puur circuit.

Achterstabi: standaard 944 is veels te licht. Is dacht ik 17mm maar, doet bijna niks, ook weer vanwege verschil in motorpositie 944 en kever. Daar zul je beter een echte (aftermarket, bedoeld voor kever) stabi voor kopen. Ik heb een Whiteline gekocht, die is 24mm en is instelbaar, maar kon hem alleen op de 'slapste' stand zetten met de 944T armen. Heb het idee dat het redelijk werkt, maar vooraan vind ik dat ik nog te weinig stabi heb. Daar heb ik een 7/8" zitten (ruim 22mm) van Topline, maar zou dikker kunnen denk ik. Als je het slalom filmpje van EBI ziet, helt de neus zeer sterk door nog steeds, net ff teveel voor mijn gevoel. Helaas weet ik geen dikkere stabi voor. Probleem is dat je draagarmen voor ook zwaarder gaan draaien als je stabi weinig meer buigt. Als je reactie-armen namelijk steeds lager komen, gaan de gaten van de stabi bevestiging ook verder naar buiten. De stabi's worden echter maar op 1 maat gemaakt denk ik en dat is niet voor een 10cm verlaagde 1303 heb ik het idee. Comprmises, compromises... Misschien moet ik dan toch iets meer veerdruk gaan gebuiken, trial and error dus.
Je ziet, ik ben er ook nog niet helemaal uit. Er is ook geen 'ideale oplossing' voor ben ik bang.
Hoop toch dat je wat aan mijn overdenksels hebt ;)

Auteur:  superbeetles.nl [ wo jan 28, 2009 23:13 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Ho! Wacht! Het was slechts een grapje hoor! 8-[ Ik snap dat jullie beide je auto naar eigen inzicht bouwen (en dat doen jullie goed! :smt023 ). Maar ik zag nou eenmaal een gelijkenis, en je kan niet ontkennen dat die er ook is.. (toch?)

Maar ik zal nu stoppen met het 'vervuilen' van dit topic! :-# ;)

Grt, Jeroen

Auteur:  Blizzard [ wo jan 28, 2009 23:32 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

@ Jeroen. Vervuilen?? Het is je eigen forum / site. :lol:

@ Walter. Ja, wie had ook alweer z'n voorspoiler kapotgereden met een slalom circuitje op de KSCD.
Door mijn kleinere wielomtrek hoef ik en kan ik niet 10 cm. te verlagen. Het is de bedoeling om soms een slalom ergens mee te pakken op b.v. de KSCD en voor de rest rij ik alleen rond in de stad Groningen. Ringweg max 70 km. per uur. Maar wel een hoop leuke bochtige op en afritten. :twisted:
Met een stugge 1303 naar Budel, Hannover, Rosmalen, Brunstem enz. moet ik er maar voor over hebben. :lol:

Eerst maar zo stug mogelijk en dan kan ik later altijd nog terug, mocht het te veel van het goede zijn. Zolang de Kamei de grond maar niet raakt in een scherpe bocht tijdens het G's trekken. ;)

Auteur:  Blizzard [ wo jan 28, 2009 23:49 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

O, ja m'n alias Blizzard. Dat komt door de luchtgekoelde witte auto's die ik had/heb. De 1303 die ik aan het bouwen ben zou ook wit worden maar na de 1303 van Walter gezien te hebben op de KSCD 2006

Afbeelding

had ik besloten dat mijn kever dan toch maar arctic silver moest worden.

Afbeelding

Je wilt iemand immers niet naapen. :lol: Nu ligt het weer in de planning om hem toch maar weer Kasanrood te maken (originele kleur) na de 1302 van GWD gezien te hebben.

Afbeelding

Of Indischrood of toch maar Alpineweiss (de kleur van m'n cabrio).

Afbeelding

De 75ér blijft overigens gewoon zwart, het tegenovergestelde van.....

Auteur:  Airspeed [ do jan 29, 2009 1:00 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

haha! ja, over kleuren voor kevers/luchtgekoelden heb ik een heel simpele mening: altijd de originele kleur behouden. Op een of andere manier pak dat altijd goed uit vind ik. Komt misschien ook door mijn 'sleeper' voorkeur (alhoewel dat met de Atlas-witte nog niet helemaal gelukt is :lol: ).

PS de genoemde verlaging was een ruwe schatting van me en heeft niks te maken met de huidige 18" wielen. Oorspronkelijk was de auto voorzien van 16" 993 velgen namelijk ;)

De schade aan de Kamai kwam overigens niet vanwege dat de auto zo laag lag, maar had te maken met een frontale botsing met een bandenstapel omdat ik de bocht niet haalde.

En om Jeroen nog wat verder in verwarring te brengen: mijn spatborden zijn niet erop gekomen omdat ik dat 'mooi' vond destijds of omdat ik een 'look' nastreefde... Integendeel. Veel mensen begrijpen dat niet en ik ben een beetje klaar ermee het elke keer uit te leggen wat de werkelijke 'spirit' van een 'german' auto is...

3 misverstanden dus hmmm :roll: Its all good 8-)

Auteur:  Blizzard [ do jan 29, 2009 10:40 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

German style/look whatever is voor mij de design filosofie van Porsche. Vorm volgt Functie.

Meer Pk's en koppel.
- zwaardere versnellingsbak, koppeling en aandrijfassen.

Meer grip.
- bredere banden, gevolg= bredere spatborden

Hogere topsnelheid en snellere acceleratie.
- Meer remvermogen, gevolg= grotere diameter remschijven, gevolg= Grotere diameter velgen.

Hogere bochtensnelheid > Bodyroll verminderen.
- stuggere vering
- stijvere antierol/ stabilisatorstang.
- lagere bandwanghoogte, gevolg= grotere diameter velgen.
- Lager zwaartepunt van de auto, gevolg= auto verlagen

Verbeter de PK / gewichtsverhouding.
- Minimaal interieur. > geen achterbank enz.

Verbeter de balans van de auto.
- accu naar voren plaatsen.

Lichte auto > dus zorg voor een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht.
- Pak de lichtste velgen die je kunt vinden die passen bij de rest van je onderdelen.
Het lage gewicht van de voorkant van een kever heeft niet genoeg massa om bij de uitgaande slag na het inveren een zware velg/band/rem combinatie weer snel naar beneden te brengen. Dat betekend dat na elke hobbel je voorband even gaat zweven.

Bla bla bla enz.

Auteur:  Airspeed [ do jan 29, 2009 11:19 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Yep, dat somt het idd aardig op :smt023

Auteur:  superbeetles.nl [ do jan 29, 2009 11:40 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Toch wel leuk zo'n discussie, want het geeft als resultaat meteen wat duidelijkheid. Maar het is in iedegeval duidelijk dat de onderdelen die anderen voor de "looks" gebruiken, jullie vooral voor het "nut" gebruiken. Zoals dus bijvoorbeeld de Kamei spoiler, de ducktail en de bredere spatborden.

Maar ik moet zeggen, ik vind de "looks" toch wel erg mooi van de German "style".. :mrgreen:

Grt, Jeroen

Auteur:  Airspeed [ do jan 29, 2009 15:49 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Zo kun je het idd wel stellen ja. De looks overheersen dan voor de grote groep die er voor het eerst mee in aanraking komt. Die denken dan: gaaf, het is bijna een Porsche! en iedereen vind een porsche gaaf, dus is het dan al snel goed. Ze denken ook dat ik/wij onze autos bewust zo veel mogelijk op een 911 willen laten lijken. Toch is dat verre van de waarheid.
Velen die de german-look en dan bedoel ik echt de ' look' autos mooi vinden, zouden dan ook liever in een ' echte' porsche rijden en als ze de kans krijgen hun opgemotste kever voor goed geld te verkopen, dan komt er een 911 voor in de plaats.
Zelf denk ik er iets anders over (om meerdere redenen). Als dat niet het geval was had ik al makkelijk een zeer behoorlijk 911 kunnen kopen van het geld dat in de 03 is gegaan.

Als je mij diep in m'n hart kijkt, zou ik het liefst met standaard spatborden rijden, maar ik hecht toch net even meer aan wegligging en remvermogen en dan valt die wens bijna niet te combineren...
Misschien (weet ik wel zeker) hou ik meer van een 'sleeper' dan van een GermanLook. Een 'echte' german auto is vaak ook relatief onopvallend. Dat komt mede doordat de Tuv er zo streng is en je voor elke modificatie apart moet betalen. Resultaat is wel dat je autos krijgt die meer van het thema 'wolf in schaapskleren' zijn en juist dat spreekt mij het meeste aan.
'Mehr sein als scheinen' :mrgreen:

Auteur:  Blizzard [ za jan 31, 2009 21:50 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Als ik 8J Fuchs velgen met ET 10,5 achter onder standaad spatborden kwijt zou kunnen zou ik dat ook doen.
1 van m'n eerste vragen op keversite was een aantal jaren geleden dan ook: Welke aandrijfassen moet ik gebruiken wanneer ik het lagerhuis van een 1303 achterdraagarm 2,5 cm. naar binnen verplaatst weer vastlas. Je kunt natuurlijk bij een gespecialiceerd bedrijf je aandrijfassen in laten korten. ( Zie het volgende topic over de ombouw naar 1303 IRS in een T1 van een vriend van mij.
http://airmannschaft.nl/site/viewtopic. ... a&start=70
) Maar als iets al een keer gedaan is vraag je wat een ander heeft gebruikt om een bepaald probleem op te lossen.

Ik ben toch maar van het idee afgestapt om de achterdraagarmen te versmallen in verband met het niet mogen lassen aan wieldraagarmen en dat dit blijvend de spoorbreedte van je auto veranderd. Ik kwam op dit idee na een stukje in een oude Hot Vw's en dunebuggy's te hebben gelezen over welke velgen met welke ET waardes onder standaard spatborden passen. In de VS mag veel meer. :cry:

Auteur:  Blizzard [ za jan 31, 2009 22:05 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Mijn eerste idee om met verbrede spatborden te gaan rijden was om ze zelf te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wou destijds geen tuperware aan m'n auto + alles zelf maken en zo lowbudget mogelijk. Maarja soms is iets voor een lage prijs kopen op Ebay net zo leuk en lowbudget. :D

Auteur:  Blizzard [ ma feb 02, 2009 17:20 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

TADA!!

Afbeelding

Afbeelding

MOOI HE!!

Het was alleen geen kwestie van 15" wielen verwijderen en de 16" wielen monteren. Er moest nog wel wat geklustomized worden voordat ze er zonder aanslijten mooi onder zaten. Dit komt door de grotere diameter van de nieuwe banden.

Ik heb expres banden gekozen met een grotere rolomtrek. Op die manier draait de motor iets minder toeren op een bepaalde snelheid in vergelijking met de vorige set wielen. Nog een voordeel van de grotere diameter van de banden is dat de Kamei spoiler hopelijk wat minder drempels raakt. Het gevolg is nu wel dat de banden nu achter aanlopen bij de spatbordrand. Zoals je kan zien aan de witte randjes waar de verf is weggesleten na een kort proefritje.

Afbeelding

Afbeelding

De rand van het spatbord is net als bij metalen spatborden naar binnen toe omgezet. Bij deze polyester spatborden heb ik dus het randje wat naar binnen steekt weggeflext en geschuurd.

Afbeelding

Op die manier vergroot je ook de radius die de rand van het spatbord maakt. Nu volgt de spatbordrand weer de rolomtrek van de grotere band en slijt ook niet meer aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de vorige eigenaar van deze spatborden was de spatbordrand al van de voorspatorden gehaald. Daar heb ik dus ook geen problemen met aanslijten. Ook niet met maximale stuuruitslag en inveren.

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  Airspeed [ ma feb 02, 2009 20:57 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

VET is nog een understatement haha! Very nice.
Ik heb ook bij de voorspaborden het binnenrandje wat weg moeten halen. Wel lekker makkelijk met polyesther :)
Vooraan zijn je banden best wel hoog. Was 205/50 geen logischer keus of kon je hier erg gunstig aankomen oid?
Mijn oorspronkelijke plan was ook 16" Fuchsen in 6/7". Had ik al, maar weer verkocht destijds want helaas liepen die niet vrij over mijn voorremmen... :cry:

Auteur:  Blizzard [ ma feb 02, 2009 23:09 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Ehh ja, goedkoop aangekomen zal ik maar zeggen. Om in de buurt van de originele rolomtrek van keverbanden in de buurt te komen is 225/50/16 om 8J en 205/55/16 om 7J een betere keus. Deze 16 inch fuchsen ben ik ook heel goedkoop aangekomen. Ooit heb ik 4 fuchs velgen van 8x15 gekocht voor 750 gulden. Die heb ik toen zelf gepolijst. Ik heb ze vorig zomer uitgeleend aan een vriend die z'n kever net klaar had maar nog geen wielen. O.a. Budel en Brunstem mee bezocht.

http://www.airtomove.nl/phpBB/viewtopic.php?t=174

Hij heeft een lelijk setje 16 inch fuchsen gekocht en zag het uiteindelijk niet zitten die zelf op te knappen. Ik had inmiddels al 14 fuchsen gepolijst. Dus heb ik ze geruild met de volledig gepolijste 8x15 set. Zie: http://www.airtomove.nl/phpBB/viewtopic ... c&start=15

Wanneer mijn andere 1303 klaar is komen de 16" fuchs velgen daar onder met veel betere en lagere banden. Ik heb de volgende set velgen als winter setje liggen. Gepolijste velgen en pekel gaan niet samen.

Afbeelding
Afbeelding

Dan zet ik daar de goedkope set banden op die nu ff om de 16" fuchsen zitten gemonteerd.

De zoekopdracht: MSW in google levert de volgende afbeelding op.

Afbeelding

:lol: :lol: Ik hou ze gewoon zilver of mischien het hart zwart maar niet goudkleurig.

Dat de voorbanden zo hoog zijn is eigenlijk een experimentje Het stuurgedrag van een 1303 is op standaard velgen en banden het neutraalst. Als je een velg gaat monteren die aan de buitenkant is verbreed word het stuurgedrag heel zenuwachtig en gevoelig voor spoorvorming. De 6j, 7j, 8j, en 9 j Fuchsvelgen zijn allemaal aan de buitenkant verbreed.

Afbeelding

Wanneer je met b.v. een 7j velg een wat grotere rolomtrek maakt door hogere banden te monteren hef je dat weer op. Zie de volgende tekening.

Afbeelding

Zoals je kunt zien geeft een 8Jx15 ET 10,5 fuchs met een 195/50 band een verschuiving van het kruispunt van het midden van de band en de as waarom je veerpoot draait. Dat punt moet altijd zo dicht mogelijk bij het punt liggen zoals de auto is ontworpen.

Auteur:  Blizzard [ di feb 03, 2009 0:16 ]
Berichttitel:  Re: 1303 1975 kopzorgen

Nog wat leuke en handige links over velgen en banden.

Op de volgende link staan al veel Porsche velgen met zelfs het gewicht van de velgen. Als je dat ziet snap je ook waarom men voor een sportieve kever en voor de cross vaak fuchs velgen kiest. Het zijn de lichtste, de sterkste en de mooiste (persoonlijke mening).

http://www.944racing.de/reload.php?urlt ... ights.html

Nog een link met Porsche velgen.

http://www.wheelenhancement.com/index.php?t=Wheels

Op de volgende link kun je heel gemakkelijk bandenmaten met de originele of met je huidige bandenmaat vergelijken.

http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... ion=submit

Je voert de standaard kever maat in bij: Vehicle Stock Tire Size.

Voer vervolgens de maten in van de nieuwe banden bij: Compare Tire Sizes.

Zo kun je zien of een bepaalde 16 inch band ongeveer de zelfde hoogte heeft als een originele band. Dit in verband met dat je kilometerteller niet te veel afwijkt.

Van dezelfde site is ook de volgende link afkomstig. Hier kun je de ET waarde van je originele of huidige velg vergelijken met een ander type velg. Voer de maten in en druk op calculate en je ziet gelijk hoever een velg meer of minder naar buiten of binnen komt.

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Pagina 4 van 16 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/