| Voor mezelf heb ik een lijst gemaakt met punten die ik voortaan wil checken voordat een kever van me naar de APK moet. Het zijn niet alleen APK punten, maar ook wat onderhoudspunten. De lijst heb ik samengesteld door wat verschillende lijsten samen te voegen en aan te passen. Ik heb hem gemaakt zoals het mij voor m'n eigen kevers handig lijkt, maar misschien kunnen andere mensen er ook wat mee.
 Heb je aanvullingen of opmerkingen? Laat het dan zeker weten!
 
 Jeroen
 
 (update 23-11-2010: Administratie gedeelte toegevoegd)
 
 Administratie:
 	Kentekenpapieren heel (vooral deel 1)
 	Kentekenpapieren bij auto laten
 	Alle sleutels aanwezig (deuren, motorklep, benzinedop)
 	Datum volgende APK vast in agenda zetten (+ herinnering ruim van te voren)
 
 Interieur (e.o.):
 	Verlichting km-teller
 	Km-teller moet werken
 	Blower en/of kachel
 	Toeter
 	Ruitenwissers
 	Ruitensproeier (voldoende vloeistof en goede werking)
 	Binnenspiegel (niet verweerd of kapot)
 	Buitenspiegels (niet verweerd of kapot, rechter spiegel eventueel verwijderen)
 	Raam bestuurderskant moet omlaag kunnen (om spiegel te stellen)
 	Gordels moeten allemaal werken (ook achterin)
 	Stoelen vast + rugleuning vergrendeld
 	Voorruit schadevrij
 	Accu goed vast (+ pool afgedekt)
 	Zekeringen controleren op corrosie en werking
 	Niet te veel speling op stuurwiel
 	Pedalen voldoende stroef
 
 Buitenkant:
 	Tankdop aanwezig en goed af te sluiten
 	Deuren van binnen en buitenaf te openen en goed te sluiten
 	Kofferklep en motorkap moeten goed sluiten
 	Sloten en scharnieren smeren
 	Ruitenwisserbladen heel
 	Geen scherpe uitstekende delen (uitlaat mag niet buiten de bumper uitkomen)
 	Kentekenplaten vast en leesbaar
 	Bumpers goed vast
 
 Verlichting:
 	Stadslicht/dimlicht/grootlicht/achterlicht
 	Beide remlichten
 	Kentekenplaatverlichting achter
 	Richtingaanwijzers (via originele schakelaar)
 	Alarmlicht (via originele schakelaar)
 	Reflectoren in achterlichten moeten heel zijn
 	Koplampen vochtdicht + vochtvrij
 	Koplampen reflectoren roestvrij
 	Alle glazen in goede staat (lichtbeeld mag niet verstoord worden)
 
 Wielen/banden:
 	Alle wielbouten aanwezig en vast
 	Wielboutslot adapter aanwezig in dashboardkastje
 	Banden op juiste spanning
 	Banden niet aanlopen (ook niet bij maximale stuuruitslag)
 	Banden niet meer dan 1-3cm uitsteken buiten spatborden
 	Banden minimaal 1,6mm profiel
 	Droogscheuren en schade in de wangen van de banden mag, als het karkas maar niet zichtbaar is. In loopvlak mogen grotere beschadigingen zitten.
 
 Lagers / kogels:
 	Wiellagers (geen bijgeluiden / te veel speling)
 	Stuurkogels/fuseekogels (speling niet meer dan 1,5mm, geen ‘klak’ geluiden)
 	Speling in stuurhuis en aandrijfassen is beide toegestaan
 	Alle stoefhoezen van kogels, aandrijfassen en stuurinrichting dicht (droogscheurtjes mag wel, zelf repareren met kit/lijm mag ook)
 
 Remmen:
 	Voldoende remvloeistof
 	Handrem moet werken op beide achterwielen
 	Alle remmen moeten werken (remtest op leeg stukje asfalt)
 	Remschijf minder dan 50% verroest op deel waar remblok drukt
 	Remblokken hebben geen minimum, zolang het maar geen ijzer op ijzer is. Daarom minimaal 1mm vanaf klinknagels of 2 mm vanaf remschoen
 	Remslangen geen droogscheuren, geen lekkage en geen bobbels.
 	Remleidingen niet te veel roest
 	Remcilinders droog (geen lekkage)
 
 Ophanging:
 	Schokbrekers voor en achter goed vast en geen lekkage (goede werking is niet nodig)
 	Schokbrekerveren heel
 	Veerschotels niet doorgeroest
 	Draagarmrubbers heel (grote speling mag niet, scheurtjes wel)
 
 Roest:
 	Carrosserie en niet dragende delen op roest controleren
 	Felsranden achterklep/voorklep op roest controleren
 	Kokerbalken roestvrij
 	Bodemplaten roestvrij (ook binnenkant)
 
 Uitlaat:
 	Uitlaat gasdicht
 	Kabels/scharnieren kachelpotten controleren/smeren
 	Uitlaat niet uitsteken achter bumper
 
 Brandstof:
 	Brandstofslangen onder de benzinetank en bij de motorruimte droog (niet lekken of zweten)
 	Ontluchtingsslangen benzinetank heel
 	Benzinefilter vervangen
 
 Motor/versnellingsbak:
 	Olie bijvullen en/of verversen
 	Luchtfilter(s) schoonmaken of vervangen
 	Spanning V-snaar en toestand (geen scheurtjes)
 	Kleppen stellen
 	Kachelslangen voldoende lekvrij
 	Ophangrubbers versnellingsbakophanging goed (alle 3)
 	Versnellingsbakolie bijvullen of verversen
 	Kabel en hendel koppeling smeren
 
 Overig:
 	Reserve onderdelen + gereedschap controleren (ook lampjes + zekeringen en sleepkabel)
 _________________
 Waar ben jij luchtgekoeld op vakantie geweest??  Laat het weten in dit topic (klik)!
 
 
 |