Helaas.. Nadat ik bijna 10 jaar schade vrij heb gereden met mn oranje cabrio, heb ik mn eerste schade opgelopen. Helaas ook nog mn eigen (stomme) schuld..
Een kort raadseltje.. Hoe is deze schade ontstaan??
Geen idee? Nog een hint dan..
Ja inderdaad.. De onderkant van de de IRS draagarm heeft de grond (hard) geraakt.. Maar laten we even naar het begin gaan.
Afgelopen zaterdag druk aan het sleutelen geweest. Er zaten wat slechte slangenklemmen op een paar olieleidingen, waardoor ze lekte. Deze klemmen trokken de buitenlaag van de slangen kapot waardoor ze porreus werden. Ik heb de leidingen daar wat ingekort en betere klemmen geplaatst.
Na het sleutelen de auto laten zakken en naar buiten gereden om nog even een kort proefritje te maken om te zien of de klemmen allemaal goed zaten. Ik reed net de wijk uit, met een gangetje van 20 of 30 km/u op een hobbelweg met klinkers, toen ik een bonkend geluid hoorde. Voordat ik ook maar iets kon doen, het gevoel dat de auto omhoog knalde en weer naar beneden..
Ik dacht meteen dat mn uitlaat ofzo er onderuit viel (waarom ik dat dacht weet ik niet, want daar had ik helemaal niet aangezeten)..
Toen ik uit was gestapt zag ik het.. Mn linker achterwiel lag achter de auto!
En alle 4 de wielbouten lagen er vlak bij, ze waren er alle 4 vrijwel tegelijk uitgesprongen.. Blijkbaar had ik de bouten alleen met de hand er in gedraaid. Normaal draai ik ze er met de hand in, dan draai ik ze zo vast mogelijk met de sleutel, dan laat ik de auto zakken en dan draai ik ze helemaal vast. Nu zaten ze dus alleen handvast (bijna los) er in.
Snel onder de auto gekeken en zo te zien leunde de hele auto op de onderkant van de draagarm en hing alles verder nog vrij van de grond (misschien dat de remtrommel ook op de grond lag, maar daar heb ik niet goed op gelet). Gelukkig had ik wel de krik en de wielsleutel in de auto liggen, dus heb ik hem daar midden op straat opgekrikt en het wiel er (goed) opgezet.
Altijd leuk dat er dan nog zo'n behulpzame burger langs komt lopen met een peukie in zn mond met zijn hondje met de snuggere opmerking.. "Nou die heeft niet goed vastgezeten hoor"..
Ipv dat hij ff vraagt of hij kan helpen, nee hoor..
Daarna was de lol van de proefrit er wel af, dus ben ik maar weer terug gereden en daarna de schade wat beter bekeken. Het spatbord linksachter is zo te zien total-loss. Verder is dus de draagarm hard geraakt (lijkt op alleen cosmetische schade), de uitlaat heeft wat krasjes, en mogelijk is mn trommel nog beschadigd (heb ik dus niet goed naar gekeken). Mn band, wiel en wielbouten lijken helemaal goed te zijn.
Dus dat was een kort en duur (voor de verzekering) proefritje.. Gelukkig is de auto goed verzekerd, dus ga ik a.s. week maar opzoek naar een garage die de schade kan taxeren en herstellen.. Hopelijk lukt dat allemaal nog voor Budel, maar dat zal wel krap worden.
Hier nog wat leedvermaak:
Grt,
Jeroen