Forum.superbeetles.nl http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/ |
|
Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 http://forum.superbeetles.nl/phpbb:8080/viewtopic.php?f=10&t=254 |
Pagina 1 van 8 |
Auteur: | WimVW [ wo apr 07, 2010 20:55 ] | ||||||
Berichttitel: | Re: rivisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | ||||||
Ok het begin is er alle beplating carb,[alles er af ]behalve de complete cilinders Er zit heel veel zand overal tussen dus de buggy rijder is vaak ofroad geweest Nu kan ik ook het vliegwiel nog beter bewegen en dit gaat +- 1.5mm heen en weer en das niet goed ,volgende keer de cilinders er af .
|
Auteur: | WimVW [ vr apr 09, 2010 22:12 ] | ||||||
Berichttitel: | Re: rivisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | ||||||
Hier weer wat plaatjes van het verder demonteren van het motorblok,er staat aan de binnenkant van de kop wat letters en cijvers gefreest , is er iemand wat dit betekend? Zoals je op de foto's kan zien heeft 1 van de zuigers ook wel wat mee gemaakt[putjes]aan de bovenkant. En aan de zwarte roet sporen te zien heeft er ook 1 cilinder gelekt .volgend keer de rest.
|
Auteur: | WimVW [ za apr 10, 2010 21:35 ] | |||||||
Berichttitel: | Re: rivisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | |||||||
Bijna kan ie los de 2 carter helften , alle bouten en moeren zijn los dat ging redelijk eenvoudig .De tandwielen van de oli pomp zijn er uit,het vliegwiel en de poelie zijn er af dus het volgende is splitsen! . maar dit de volgende keer.
|
Auteur: | WimVW [ di apr 13, 2010 19:47 ] | |||||||
Berichttitel: | Re: rivisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | |||||||
JJJAAA hoor hij is open dus nu weet ik hoe een blok er aan de binnenkant uit ziet Maar ik ben bang dat het niet helemaal goed is want het aluminium lager aan het vliegwiel kant heeft liggen jutteren op het pas pennetje en dit gat is dus uitgelubbert zowel in het lager maar ook in het blok[zie foto's] en ik weet nog niet wat hier de gevolgen van zijn . Ook is 1 lagerschaal van de nokken as ingevreten maar dit is te vervangen,Voor de rest weet ik nog niet wat er goed of slecht aan is maar dat vraag ik aan m;n broer de ex monteur [die gisteren heeft geholpen met Jeroen z'n kleppen] nou dit was het voor een tijdje want ik moet donderdag onder het mes en moet dan een poosje rustig aan doen met 1 schouder ,dus even pauze maar in gedachte gaan we verder en zodra het kan weer nieuws.
|
Auteur: | WimVW [ wo apr 14, 2010 20:44 ] | |||||
Berichttitel: | Re: rivisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | |||||
Toch nog even gauw 2 kleppen verwijdert met mijn zelf gemaakte klep verwijderaar. met dank aan broer Peter voor het idee .Het is een lijmtang met op 1 deel een bus gelast met gleuven er in geslepen ,het werkt als volgt, aan de kant van de klep een 23mm dop en aan de veer kant de opgelaste bus. even aan draaien en dan springt hij los en kan je de borg schaaltjes weg halen door die ingeslepen gleuf.Dit is echt voorlopig het laatste nieuws nu eerst de gezondheid. doei.
|
Auteur: | superbeetles.nl [ do apr 15, 2010 8:32 ] |
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 |
Succes vandaag! En tot morgen.. Jeroen |
Auteur: | Blizzard [ do apr 15, 2010 19:40 ] |
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 |
Het werkt best zo'n zelfgemaakte klepverwijder lijmtang ik doe het al 15 jaar op die manier. 1 tip. Het gedeelte wat tegen de klepveerschotel drukt zou ik nog een rand oplassen die 3 mm om de klepveerschotel valt zodat de lijmtang er niet af kan schieten. Scheelt weer wat gebroken kleppen of verwondingen. Zoiets. |
Auteur: | WimVW [ vr apr 16, 2010 17:06 ] |
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 |
Goed idee, maar voorlopig word er niets gelast even op knappen na een schouder operatie |
Auteur: | WimVW [ ma mei 03, 2010 18:46 ] | ||||||
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | ||||||
Hallo hier weer wat nieuws over de revisie motor, na het bekijken van de binnen kant viel het wat tegen.Lagers erg ingesleten,een pas pen uitgelubberd. En een AB blok is eigenlijk een 1300 blok? maar er zitten wel grote olie kanalen in en een 21mm oliepomp.Dus de verkoper gebeld want die had verteld dat hij nog een carter had liggen en dat ik dit kon komen halen. Dus dat hebben we gedaan,was wel carter met alleen een krukas en nokkenas en oliepomp 26mm.Deze ook open gemaakt en zag er een stuk beter uit . Tot dat ik de krukas draaide en zag dat het nokkenas tandwiel flink beschadigt was,dus ik weet nog niet wat te doen maar ga wel verder, zo heb ik een begin gemaakt om de klepgeleiders te verwijderen dit gaat erg zwaar en ik heb alleen 2 inlaat kleppen een stukje er uit,maar we gaan rustig verder en laat wel lezen[zien] hoe het verder gaat groeten wim.
|
Auteur: | WimVW [ vr mei 07, 2010 15:58 ] | |||||||
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | |||||||
Hier nog wat nieuws over klepgeleiders verwijderen,ze zijn er allemaal uit dit heeft wel wat moeite gekost maar het is gelukt,en hoe? Ik heb 10mm draad getapt in de geleider ,een bout van 10cm lang met 10mm draad over de volle lengte,een dop 17mm met een gat in het midden waar de geleider door heen kan, en een vulring die over het uitstekende stukje klep- geleider schuift[dit om de opstaande rand rond de geleider niet te beschadigen]. Je draait eerst een moer op de bout,dan een stevige vulring,en dan de 17mm dop dan nog die vulring en zo draai je de bout in de geleider[zie foto's]. met een ringsleutel eerst de bout er een stuk indraaien[min;2/3 cm] en dan moer tegen de dop draaien en flink door draaien,gaat heel zwaar en gaat gepaard met enge geluiden maar gewoon door draaien,als je hem er niet in 1x uit krijg door de lengte dan nog meer opvullen. . Ik heb ook mijn nokkenas tandwiel los geboord want het tandwiel is beschadigt en ik hoop hier een nieuwe voor te kopen,Waarom die andere nokkenas niet gebruiken Om dat dit een nokkenas is voor een 21mm pomp en de lagers veel meer ingesleten waren dan bij de beschadigde. Als er iemand is die mij kan zeggen dat een 21of26mm pomp niet zoveel uit maakt dan kan ik die anderen gebruiken .Het volgende is de cilinder koppen bewerken zo tot de volgende keer.
|
Auteur: | WimVW [ vr mei 07, 2010 16:10 ] | |||||
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | |||||
Nog een paar foto's ook van het blauwe blok.
|
Auteur: | WimVW [ do mei 13, 2010 16:02 ] | |||||
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | |||||
Hoi hier weer wat nieuws over het bewerken van de koppen. Ik ben met een [hout] freesje de in en uitlaat aan het bewerken,dit gaat makkelijk want het aluminium is niet zo hard.Ik heb te laat gelezen op een andere site dat je de bobbeltjes aan de binnen kant van de inlaat moet laten zitten,om dat daar aan de andere kant de klepveer tegen aan drukt,maar bij een [standaard] motor zal dit nog wel mee vallen Ik heb ook het nokkenas tandwiel er af getrokken met een iets aangepaste poelie [de bekken iets dunner geslepen] dit ging redelijk, samen met een gasbrander om het tandwiel warm te maken Dit was het weer, later meer.
|
Auteur: | WimVW [ ma mei 31, 2010 22:10 ] | ||||
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | ||||
Hallo even een update, tijdens het bewerken van mijn uitlaat poorten zag ik het volgende, in allebij de uitlaat poorten een haar scheurtje is dit het einde van deze cilinder? of kan dit weinig kwaad Is er iemand die mij een duidelijk antwoord hier op kan geven Op de foto's is het redelijk te zien Ook een foto van de carter helften en andere onder delen die klaar staan om naar Ahnendorp te brengen om te bewerken. van de week even een afspraak maken en dan er heen brengen. Als dit gebeurt is dan kunnen we weer verder dat dan.
|
Auteur: | WimVW [ wo aug 25, 2010 21:24 ] | ||
Berichttitel: | Re: Revisie en opvoeren 1600 motor met no AB413690 | ||
Even een update,de spullen zijn allang terug maar liggen op de plank. Dit word een klusje voor de winter maar wel even een foto[bewijs materiaal] dat het wel echt is en dat het wel gaat gebeuren maar nog niet.dus het kan nog even duren voor een nieuwe update .doei
|
Pagina 1 van 8 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |