Lang geleden sinds de laatste update. Dat heeft meerdere redenen. Geen echte updates te melden en ik ben al een tijdje weer met m'n cabrio aan de slag.
In bovenstaande post staat dat ik de koppen van de vastgelopen motor zou gebruiken om op loodvrij te kunnen gaan rijden. I wish life was that easy.
Na meer een jaar de koppen niet te hebben bekeken kwam ik er nu achter dat het 2 totaal verschillende koppen waren. ( Nog zo'n rare stomme fout aan dat prutsblok.)
Bij de ene kop zit er rond de klepgeleiders van de inlaatkleppen een bobbel in het inlaatkanaal. Bij de andere is het inlaatkanaal overal even breed en zijn de klepgeleiders over een groter deel zichtbaar. Je kunt je voorstellen dat deze koppen totaal verschillend flowen. Deze worden dus niet weer gebruikt.
Dus bij Hotrod maar een setje nieuwe kleppen en klepgeleiders gekocht voor de koppen van de 1641. Nu ik de klepveren toch los had de klepveerdruk ook maar eens gemeten. Ik had ergens gelezen dat waneer een motor lange tijd stilstaat en er dus 2 klepveren langdurig in ingedrukte positie blijven staan de veerkracht afneemt. Dat was ook het geval. De waardes liepen nogal uiteen dus heb ik ook maar nieuwe klepveren besteld.
De 1641 heb ik nu opgebouwd als standaard 1600 cc. motor met 1 enkele carburateur.
Het carter van de cabrio motor heeft al casesavers voor 8 mm. draadstangen. Met dat carter ga ik nu verder om een 1641 met 36ér webers van te maken.
De 1904 cc. motor vordert ook al aardig. Ik heb alle pluggen van de oliekanalen in het nieuwe carter al verwijderd en getapt voor NPT pluggen en full flow. Om een olietempsensor te kunnen monteren heb ik ook de grote plug rechts naast de oliepomp verwijderd en getapt voor een NPT plug/adapter.
Ik heb al een aardig logboek met alle gewichten en maten van alle onderdelen. Nu alleen nog de krukas met alles wat er aan zit laten balanceren en het carter opboren voor de 90,5 mm cilinders.
Verder nog wat goodies op ebay gekocht zoals:
- een digitale AEM UEGO meter met wideband Bosh Lambdasensor.
- NPT naar -AN aansluitingen voor de full flow olieslangen bij
http://stores.ebay.com/torquesuk- Thermo-tec Cool it uitlaat header band voor de helft van de aanschaf prijs van wat het hier in Nederland kost.
- NPT tappen bij
http://stores.ebay.com/luctool2008- Een scat case boring tool om zelf carters op te boren voor grotere cilinders.( Betaald zich zelf terug.)